Mer eller Mindre dumt spøgrsmål...
Fra : **TwN**

Dato : 03-02-03 23:21

Hej gruppe,
Jeg har lige et par hurtige spørgsmål, som jeg håber at få afklaret
Vi er enige om at et 'UTP Patch Cable' er et krydset kabel, ik? :-/
godt så...
Jeg har lige sat en extra pc på netværk med adsl gennem en router...
Da jeg så skulle forbinde den til routeren, opdagede jeg at en af de andre
pc'er kørte på et 'UTP Patch Cable'.
Det skulle jeg da ellers ikke mene ville kunne gå an, eller hvad?
det køre ihvertfald meget godt... :-/

hvordan kan det være?

**TwN**

Fra : Per Bau

Dato : 03-02-03 23:35

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
andre
> pc'er kørte på et 'UTP Patch Cable'.
> Det skulle jeg da ellers ikke mene ville kunne gå an, eller hvad?

Det kunne være din router/switch der har Auto MDI/MDI-X hvilket vil sige
at den selv finder ud af hvilken type kabel der sider i.

/Per

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 04-02-03 00:06

> [...]
> pc'er kørte på et 'UTP Patch Cable'.
> Det skulle jeg da ellers ikke mene ville kunne gå an, eller hvad?

Nej et ´utp patch cable´ er et kabel der bruges mellem den faste
installation og udstyr , og det fåes både som lige igennem og krydset

Venlig Hilsen

Frank Lyngaae

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-03 00:21

On Mon, 3 Feb 2003 23:21:12 +0100, "**TwN**"
<wcrew2002@hotmail.com> wrote:

> Vi er enige om at et 'UTP Patch Cable' er et krydset kabel, ik? :-/

Nej. Normalt er et patch-kabel 'lige igennem'.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 04-02-03 00:28

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> wrote:

>Vi er enige om at et 'UTP Patch Cable' er et krydset kabel, ik? :-/

Nej, det er vi ikke.

Et patch-kabel er typisk ikke krydset.

Måske har du begået den klassiske fejl at tro at ordet "twisted" (T'et
i UTP) betyder det samme som "krydset". Det gør det ikke - det
betyder at de enkelte lederpar er snoet om hinanden, og det er
tilfældet for alle normale æternetkabler, hvadenten de er krydsede
eller ej. "Krydset" betyder at nogle lederpar er forbundet til
forskellige ben på stikkene i de to ender.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Dennis Davidsen

Dato : 04-02-03 01:53

UTP står for "unshielded twisted pair" og det er den kabeltype man oftest
benytter ved 100base-tx netværk

STP er også brugt, og det står for "shielded twisted pair" og det er den
type kabel der har en metal kappe omkring lederne inde i kablet, og en
metalring omkring selve rj45 stikket

man kan forbinde lederne i disse kabler på 2 måder, en måde A og en måde B.

Er stikkene forbundet så at det i den ene ende er koplet som A og den anden
som B så har man et krydset kabel.

Er stikkende forbundet efter samme måde i begge ender er det et "lige" eller
"almindeligt" kabel, som langt de fleste kabler er.
Der er "lige" kabler man benytter imellem 2 forskelligt polede netværks
devices, det kan være 1 pc, og en hub, eller en router og en pc f.eks.

har man 2 routere, 2switche eller 2pc'ere og skal forbinde disse skal man
benytte et "krydset kabel", dog kommer de fleste switche og routere idag
enten med en såkaldt "uplink port" som blot er en port der er polet omvendt
(ligesom et netkort) og benytter man sådan en port til en anden
switch/router så skal man blot benytte et alm. kabel.

Idag bliver flere og flere netværksprodukter produceret så de selv kan vende
polariteren fra A til B hvis der ikke opstår link, det kaldes Auto-mdx,
dette gør tvivlen om hvilket type netværkskabel man skal benytte
overflødigt.

PATCH står blot for at det er et datakabel, der har ikke noget med selve
typen at gøre

Fra : Arne Keller

Dato : 04-02-03 18:38

On Tue, 4 Feb 2003 01:52:39 +0100, "Dennis Davidsen"
<dev@mail.tele.dk> wrote:

>UTP står for "unshielded twisted pair" og det er den kabeltype man oftest
>benytter ved 100base-tx netværk

UTP er den kabeltype man anvender til stort set alt netværk.
UTP fortæller ingenting om hvilke hastigheder man kan køre på kablet.

> [...]
>metalring omkring selve rj45 stikket
>
>man kan forbinde lederne i disse kabler på 2 måder, en måde A og en måde B.

Det er rigtigt 568A eller 568B.

>Er stikkene forbundet så at det i den ene ende er koplet som A og den anden
>som B så har man et krydset kabel.

Det kan du godt kalde det men kablet vil ikke kunne anvendes til nogen
kendte netværksapplikationer, eller sagt på en anden måde: det har du
fuldstændig misforstået.

Et krydset Ethernet kabel er noget ganske andet og er beskrevet mange
steder blandt andet her:
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

>Er stikkende forbundet efter samme måde i begge ender er det et "lige" eller
>"almindeligt" kabel, som langt de fleste kabler er.

Ja

>Der er "lige" kabler man benytter imellem 2 forskelligt polede netværks
>devices, det kan være 1 pc, og en hub, eller en router og en pc f.eks.

Nej.
Et lige kabel anvendes mellem en hub/switch og enhed som PC, Router
eller printer.

> [...]
>(ligesom et netkort) og benytter man sådan en port til en anden
>switch/router så skal man blot benytte et alm. kabel.

Det er korrekt at krydsede kabler anvende mellem 2 ens enheder.

> [...]
>polariteren fra A til B hvis der ikke opstår link, det kaldes Auto-mdx,
>dette gør tvivlen om hvilket type netværkskabel man skal benytte

Ja, det er dog stadig et fåtal af professionelle produkter som selv
krydser.

>PATCH står blot for at det er et datakabel, der har ikke noget med selve
>typen at gøre

Nej, patch kabel er et kabel som anvendes i et krydsfelt til at
forbinde 2 patchpaneler alternativt et patchpanel og aktiv udrustning.

Kablet som anvendes ved arbejdspladsen hedder et work area cord, på
Dansk bliver det ofte kaldt et drop kabel.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Dennis Davidsen

Dato : 04-02-03 19:27

cut:

> [...]

fuldstændig misforstået.

Et krydset Ethernet kabel er noget ganske andet og er beskrevet mange

Hvis du undersøger ovenstående link som du selv har været så behjælpelig at
komme med så vil du finde at min udtalelse vedrørende krydsede kabler er
ganske korrekt, i A benytter man grøn som 1. leder, og orange "omkring" det
blå par, type B er orange som 1. leder og grøn par omkring det blå,.

Jeg udtaler mig om ovenstående med baggrund af at være uddanet
industrielektrikker, og vil da gerne finde yderligere dokkumentation hvis
det skulle være nødvendigt.

håber vi fik rettet din misforståelse af krydset kabel

Fra : Arne Keller

Dato : 04-02-03 20:33

On Tue, 4 Feb 2003 19:26:30 +0100, "Dennis Davidsen"
<dev@mail.tele.dk> wrote:

>cut:

>"Det kan du godt kalde det men kablet vil ikke kunne anvendes til nogen
>kendte netværksapplikationer, eller sagt på en anden måde: det har du
>fuldstændig misforstået.

Jeg tog fejl onkring at kablet ikke ville kunne bruges
Men du har stadig misforstået det.

> [...]
>ganske korrekt, i A benytter man grøn som 1. leder, og orange "omkring" det
>blå par, type B er orange som 1. leder og grøn par omkring det blå,.

Du har ret at det er de rigtige par som krydser.

568A og B er 2 standardiserede montagemåder for RJ45 udtag, en af
metoderne vælges og anvendes i hele installationen, begge typer er
ofte angivet på stik i den faste installation.
Montagemåderne blev anvendt længe før Ethernet blev udbredt og før man
anvendte krydsede kabler.

Et krydset Ethernet kabel er et specialkabel som slet ikke beskrives i
kabling standarderne.
Præcis som andre kabler som bare kan anvendes til noget bestemt.

Den faste installation forbindes altid lige igennem, eller er det ikke
et universelt kabelsystem.

> [...]
>det skulle være nødvendigt.

Jeg udtaler mig om ovenstående med baggrund af at være uddanet
elektriker og med 20års erfaring indenfor kabling, og 2 års erfaring
fra den internationale standardiseringsgruppe for kabling.

>håber vi fik rettet din misforståelse af krydset kabel

Ovenstående viser at vi begge, uanset uddannelse og erfaring svarede
uden at tænke os godt nok om eller uden at kontrolere vore påstande.

Fra : **TwN**

Dato : 05-02-03 19:39

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
> On Tue, 4 Feb 2003 19:26:30 +0100, "Dennis Davidsen"
<SNIP SNIP!>

Sjovt at jeg har fået startet en slags "magtkamp" om hvem der har mest
ret
Sjovere er, at der tilsyneladende ikke er nogen af jer der har "du får ret,
jeg får fred" -indstillingen

det ka' jeg så more mig lidt over, mens jeg har fået tilstrækkelige
oplysninger
tak for svar / links!

**TwN**

Fra : Arne Keller

Dato : 05-02-03 19:59

On Wed, 5 Feb 2003 19:38:54 +0100, "**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com>
wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
> <SNIP SNIP!>
>
>Sjovt at jeg har fået startet en slags "magtkamp" om hvem der har mest
>ret

Det skal jo ske en gang i mellem, du ser det for øvrigt i mange tråde.

>Sjovere er, at der tilsyneladende ikke er nogen af jer der har "du får ret,
>jeg får fred" -indstillingen

Det tilfører jo ingen noget som helst. Jeg har installeret tusindvis
af udtag og koblet masser af udstyr op. Jeg har dog aldrig set at et
krydset Ethernet kabel har samme benkombination som en A og B kobling.
Jeg har altså lært lidt, som jeg skrev havde ingen af os helt ret.

>det ka' jeg så more mig lidt over, mens jeg har fået tilstrækkelige
>oplysninger

Ser du du har også lært lidt

Det er der sikkert også andre som har, det er som jeg ser det en af
fordelen ved Usenet.

Jeg opfattes til daglig i mit job som en guru på kabling, jeg bliver
sjældent modsagt fordi det jeg siger plejer at passe.
På Usenet eksisterer der meget lidt af den respekt og man må ofte
argumentere en del for sin sag, det gør at jeg syntes at det er skægt
at skrive på Usenet, jeg tåler også at tage fejl

>tak for svar / links!

Selv tak.

Fra : Dennis Davidsen

Dato : 06-02-03 02:19

man lærer så længe man lever =)

Fra : **TwN**

Dato : 04-02-03 14:34

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> pc'er kørte på et 'UTP Patch Cable'.
> Det skulle jeg da ellers ikke mene ville kunne gå an, eller hvad?

Tak for svarende! men hvad hedder et krydset kabel så?
for så vidt som jeg ved, skal kablet fra adsl-modemet til routeren da være
krydset, ik?
Det kabel er i hvertfald også et UTP Patch......
Routeren er en Linksys med inbygget 4-port swich fra tdc... Så det kan måske
godt være den
har det der Auto MDI... :-/

**TwN**

Fra : Villy Jensen

Dato : 04-02-03 15:57

> Routeren er en Linksys med inbygget 4-port swich fra tdc... Så det kan
måske
> godt være den
> har det der Auto MDI... :-/

Jeg har et lige-igennem patch kabel fra mit ADSL-modem til WAN-stikket
på min Linksys BEFSR41 (fra TDC)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : **TwN**

Dato : 04-02-03 16:44

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> wrote in message

> Jeg har et lige-igennem patch kabel fra mit ADSL-modem til WAN-stikket
> på min Linksys BEFSR41 (fra TDC)

Mit 'utp' kabel skulle jo også gerne være 'straight-through', jeg synes bare
jeg engang hørte,
at kablet fra modem til router _skulle_ være krydset...... :-/
Jeg ka' sku egentlig ik helt holde styr på hvornår det skal og hvornår det
ikke skal være krydset...!
og så kommer i jo og siger det kan være ligemeget, fordi hardwaren selv
finder ud af om det er krydset
eller ej... :-/

:-/ *confused* :-/

--
If you feel like ICQ'ing: 52060224
or mailing: wcrew2002@NOSPAMhotmail.com

__________ ___ _______
/ / / \ \ /
/___ __/ / \ | /
/ / __ __ | \ | |
/ / \ \_/\_/ / / /\ | /
/ / \ / / | \ /
/___/ \_/\_ _/ /___/ |____/

Fra : Villy Jensen

Dato : 04-02-03 17:19

> [...]
> ikke skal være krydset...!
> og så kommer i jo og siger det kan være ligemeget, fordi hardwaren selv

Jeg kan da godt forstå du er lidt confu...

Men: 'Auto-mdx', "der selv finder ud af at krydse" er ikke så almindeligt.

Med en switch eller hub med kun std.stik (altså uden 'uplink' eller WAN)
er det rigtigt at der skal bruges et krydset kabel til at forbinde
enhederne.

Linksys er forsyn't med WAN-stik (og også en uplink-port til den
næste hub/switch), og gjort det muligt at samle et helt netwærk med
med 'lige-labler'

Som regel kommer der jo lys i en 'link-LED' på kort eller switch,
når du har valgt det rigtige kabel

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Cubus

Dato : 04-02-03 18:22

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> skrev

> Jeg ka' sku egentlig ik helt holde styr på hvornår det skal og hvornår det
> ikke skal være krydset...!

Så tag og læs afsnittet: Hvornår "lige igennem" og hvornår "krydset"?

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk