IP adresse sikfter ?
Fra : SpookiePower

Dato : 31-01-03 18:00

Jeg havde følgende udstyr -
Router 10.0.0.1
Computer 1 - 10.0.0.3
Computer 2 - 10.0.0.4

Jeg har intet gjort mht til indstilling af disse adresser, men bare brugt
dem
på det de nu engang var som "default" hos mig. Jeg har gennem min router
forwardede flere porte til computer 2 - 10.0.0.4, men pludselig en dag så
var der ikke meget på den computer der virkede, indtil jeg fandt ud af at
den
af sig selv havde ændret sig fra 10.0.0.4 til 10.0.0.2 Jeg måtte så en tur i
min router og ændre på en del NAT entry's. Men hvordan kan det pludselig ske
og hvordan forhindre jeg det i at ske igen ? Begge mine computere har haft
denne indstilling i et par år, uden at ændre sig.

Fra : Cubus

Dato : 31-01-03 19:05

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev

> [...]
> min router og ændre på en del NAT entry's. Men hvordan kan det pludselig ske
> og hvordan forhindre jeg det i at ske igen ?

Du kunne og burde indtaste netværksindstillingerne for dine computere manuelt
istedet for at lade routeren dele oplysninger ud via DHCP. Det skal bare gøres een
gang for alle. Det drejer sig om IP-adresse, undernetmaske, DNS og
standardgateway.

Hvis ikke du slår DHCP fra i routeren eller laver andre finesser, så de adresser du
giver dine maskiner ikke kan blive uddelt til evt gæstemaskiner via DHCP, så
vælg IP-adresser i de højere luftlag, fx 10.0.0.100 osv.

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/tcp_ip_manuel_konfig.php

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : SpookiePower

Dato : 31-01-03 21:46

Mange tak. Det vil jeg kigge nærmere på.