Autimatisk filoverførsel
Fra : Morten Brynjolf

Dato : 29-01-03 19:14

Hej!

Jeg har brug for at overføre nogle store datafiler mellem 200-300 MB mellem
flere brugere over internettet. Jeg håber lidt på at noget software kan
klare opgaven automatisk sådan at jeg kan nøjes med at sende filen én gang
til en bruger som så sender den igen til den næste bruger.

Morten Brynjolf

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-01-03 23:45

On 29 Jan 2003 19:13:31 +0100, Morten Brynjolf
<morten@mitefternavnher.nu> wrote:

> [...]
> klare opgaven automatisk sådan at jeg kan nøjes med at sende filen én gang

Mail-servere fungerer sådan.

> til en bruger som så sender den igen til den næste bruger.

Hvorfor dog det?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lyn og Torden

Dato : 30-01-03 00:30

> Hvorfor dog det?

Det kan jeg regne ud...
manden vil af med mail´en en gang for alle og spare sin båndbredde, så må
modtagerne djævles med både at modtage og sende den videre.

aa

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-03 01:09

On Thu, 30 Jan 2003 00:30:09 +0100, "Lyn og Torden"
<anders@andeby.org> wrote:

> manden vil af med mail´en en gang for alle og spare sin båndbredde,
> så må modtagerne djævles med både at modtage og sende den videre.

Jamen, det er som sagt sådan alle mailservere fungerer, at hvis
man sender en mail adresseret til flere modtagere, så overføres
den kun én gang til serveren.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 30-01-03 09:34

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Mail-servere fungerer sådan.

Jeg har tænkt på både mail og newsservere men finder det ikke helt så smart
når filerne der skal overføres er mellem 200 og 300 MB.

Og den faktiske overførte størrelse bliver jo også ca. 25% større, right?

> Hvorfor dog det?

Som en anden skrev, for at spare min båndbredde.

Morten Brynjolf

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-03 12:31

On 30 Jan 2003 09:33:53 +0100, Morten Brynjolf

> Jeg har tænkt på både mail og newsservere men finder det ikke
> helt så smart når filerne der skal overføres er mellem 200 og
> 300 MB.

Ja, det vil selvfølgelig være et problem for nogle modtagere.

En anden mulighed kunne være, at du sender filen ud på en (anden
slags) central server, som de forskellige modtagere så henter
filen fra. Du kunne fx. uploade med FTP og brugerne hente med FTP
eller HTTP.

> Som en anden skrev, for at spare min båndbredde.

Jeg tænkte mere på, hvorfor det dog var den første modtager, der
skulle sende det videre (og belaste sin båndbredde). Det var dog
smartere, hvis det var centralt udstyr, der gjorde det.

-A

Fra : Anders And

Dato : 04-02-03 23:36

> Jeg tænkte mere på, hvorfor det dog var den første modtager, der
> skulle sende det videre (og belaste sin båndbredde). Det var dog
> smartere, hvis det var centralt udstyr, der gjorde det.

JA - afgjort... men det er jo ikke os alle der lige har adgang til en
web/ftp server hvor vi må smide 300 MB og måske mere af på. Og hvis den
eneste "bredbåndsudbyder" man kan få i området f.eks. er stofanet flexrate
så begynder man at tænke kreativ / anderledes af hensyn til båndbredden som
man kun har 5 Gb af om måneden

aa