ISA/EISA?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-03-01 20:39

Hej NG,

Jeg hat et 3com 509b netkort, som ikke vil fungere. Jeg har kørt 3com's
netkortconfig-utility, der siger at kortet er i EISA mode. Nu kender jeg
ikke til de gamle slots, men hvad er foskellen på EISA og ISA, og kan se den
fysisk.
Indlægget hører måske mere til dk.edb.hardware, men måske er der nogen, der
har haft det samme problem, og kan løse det selv om man ikke har en EISA
slot.

Mvh
Tonni Aagesen
--
For mail remove SPAM_ME_NOT
www.spyfluen.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 12-03-01 21:23

Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> ikke til de gamle slots, men hvad er foskellen på EISA og ISA, og kan se den

De kører svjh bedst i non PNP (ISA), dvs at du skal sætte en fast IRQ
og port på kortet, skrive det ned, og bruge det ved installation.
Har det ikke godt med delte IRQ'er, så du bør nok reserve IRQ i BIOS.

Spørg bare igen, hvis du ikke fatter en skid
Dette er den korte version

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Humlebien

Dato : 12-03-01 21:47

ISA = 16 bits slot
EISA = 32 bits slot og kræver normalt et stykke software for at aktivere det
aktuelle slot til EISA mode.
Søren
Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AAD300A.3DE24605@post1.tele.dk...

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-03-01 21:43

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har det ikke godt med delte IRQ'er, så du bør nok reserve IRQ i BIOS.
>
> Spørg bare igen, hvis du ikke fatter en skid

Okay, så må jeg hellere få den lange version
Men har IRQ noget at gøre med om kortet sidder i en ISA eller EISA slot?

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 12-03-01 22:08

Tonni Aagesen wrote:

> Okay, så må jeg hellere få den lange version
> Men har IRQ noget at gøre med om kortet sidder i en ISA eller EISA slot?

Du har med 99,9% sikkerhed intet EISA slot, der er første forsøg på at lave
en udbygning af ISA til 32 bit, lavet lidt smart, så samme slot kunne
bruges af ISA (øverste del) og nedenunder de ekstra datalinier m.v.
Kortet har derfor to rækker kontaktflader, og lidt bredere kontaktområde.

EISA havde som MCA (IBM's forsøg) en række ekstra automatiske installations-
oplysninger, og netprocesseren på 3C5x9 understøtter disse, hvis kortet
bruges til det.
B'et til sidst angiver, at kortet er udbygget med pnp (plug and play)
som skulle understøtte bios (og W9x) med automatisk konfiguration,
dvs tildeling af port og IRQ ved opstart, via en fælles registeradgang,
hvor tildeling blev "forhandlet" mellem kortene (mener det er det der
hedder ESC ? opdatet eller pool opdatet ved boot med ny placering af
kort.
Denne funktion er blevet udbygget ved PCI, hvor tildeling normalt
laves efter rækkefølgen af PCI slottende, derfor kan du få forskellig
IRQ når du flytter kortene.

De første kort med pnp, samt den lidt ustabile funktion i ISA bussen
ved tildeling af IRQ, kan gøre det vanskeligt at sikre tildelingen.
Derfor bruger de fleste "gamle" edb-folk at disable (slå fra) pnp
tildeling, og tildele de enkelte kort direkte, og samtidig i bios
at reservere denne irq til ISA. Næsten (aldrig set uden) alle bios
har denne funktion.

Dette var forståelsesdelen, spørg igen hvis du ønsker lidt hjælp til
udførelsen, men prøv gerne selv, og spørg derefter igen

Fra : Erik Klausen

Dato : 12-03-01 22:02

Tonni Aagesen wrote:
> [...]
> ikke til de gamle slots, men hvad er foskellen på EISA og ISA, og kan se den

Da ISA-bussen blev for lille opfandt IBM MCA-bussen, mens andre gik
sammen og opfandt EISA-bussen. EISA-bussen kan køre med ISA-kort, og dit
netkort er et ISA-kort konfigureret til at arbejde specielt sammen med
en EISA-bus.

Så vidt jeg husker er løsningen at finde en EISA-maskine og stille
kortet tilbage. Jeg mener ikke der er andre løsninger, men kommer jeg i
tanker om en skal jeg sige til.

mvh.
Erik Klausen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 12-03-01 23:13

"Erik Klausen" <ekl@psykiatri.aaa.denmark> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg husker er løsningen at finde en EISA-maskine og stille
> kortet tilbage. Jeg mener ikke der er andre løsninger, men kommer jeg i
> tanker om en skal jeg sige til.

Det er præcis hvad 3c5x9cfg.exe (config-utility) fortæller mig. Så nu må jeg
ud og lede :-/

Tak for alle svarende

Mvh
Tonni A
--
For mail remove SPAM_ME_NOT
www.spyfluen.dk
Om lystfiskeri af lystfiskere.
Skriv dit eget indlæg online.agesen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 12-03-01 23:24

Tonni Aagesen wrote:

> Det er præcis hvad 3c5x9cfg.exe (config-utility) fortæller mig. Så nu må jeg
> ud og lede :-/

Prøv lige en gang at stille pnp fra, og boote et par gange.
Ellers er det vist en lille *.bat fil et sted, der kan bruges
Alt svjh