varchar vs. char
Fra : Steffen Lieberkind

Dato : 07-02-03 12:25

Afvikles scripts hurtigere eller langsommere ved at anvende varchar i
forhold til char ( eller fx. nvarchar vs. nchar ) i en SQL Server database -
eller er det stort set ligegyldigt?

/Steffen

Fra : Carsten Suurland

Dato : 07-02-03 13:25

Hej Steffen

Umiddelbart vil jeg tro, at forespørgsler afvikles med stort set samme
hastighed.

Dér hvor der kan være en forskel i hastigheden, er ifm. INSERT og UPDATE
Et char-felt har jo en fastdefineret størrelse, og jeg tror derfor at SQL
serveren vil kunne indsætte data hurtigere end tilfældet er med nchar (hvor
længden på feltet først kan bestemmes når data ankommer).

Det er også muligt, at fritekstindekseringer foregår lidt hurtigere ved
anvendelse af char / nchar.

/Carsten Suurland

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-02-03 13:29

Steffen Lieberkind skrev:

> Afvikles scripts hurtigere eller langsommere ved at anvende
> varchar i forhold til char ( eller fx. nvarchar vs. nchar ) i
> en SQL Server database - eller er det stort set ligegyldigt?

Jeg har aldrig hørt at der skulle være forskel i performance på de
to felttyper. Der er til gengæld forskel på hvor meget de fylder -
værdien 'xyz' fylder mindre i en char(3) end i en varchar(3). Men
det holder kun når feltlængden udnyttes fuldt ud.

Char/nchar er et godt valg hvis de data der skal lagres i feltet
har samme længde (enkelte værdier kan være kortere uden problemer,
men en enkelt lang værdi -fx et udenlandsk telefonnummer blandt
mange danske - vil betyde et stort spild).

I andre tilfælde (de fleste) vil varchar/nvarchar være mere
økonomisk.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Lieberkind