ejtojiuf
Fra : Esben L. Viborg

Dato : 29-01-03 10:00

Jeg sidder her og er ved at lave et bruger system....
det går da også meget godt indtil jeg skulle lave en opret bruger
funktion.
problemet er at jeg får en syntaksfejl når jeg prøver at oprette
en bruger.
jeg håber der er nogen der kan se hvad der er galt

her under ses en del af den kode jeg bruger !!

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("login.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Insert into users ("

strSQL = strSQL & "username, "
strSQL = strSQL & "password, "
strSQL = strSQL & "rettigheder, "

strSQL = strSQL & "values( "

strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("brugernavn") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("adgangskode") & "', "
strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("rettighed") & "', "

Conn.Execute(strSQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing

venlig hilsen Esben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Chrisser

Dato : 29-01-03 10:03

"Esben L. Viborg" <esbenlv@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> funktion.
> problemet er at jeg får en syntaksfejl når jeg prøver at oprette

Må vi ikke se fejlen samt resultatet af en response.write sql ?

Så er det meget lettere at fejlfinde...

Chrisser

Fra : Esben L. Viborg

Dato : 29-01-03 10:12

dette er fejlen:

Fejltype:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl i
INSERT INTO-sætningen.
/opret.asp, line 116

Browsertype:
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0)

Side:
POST 44 bytes to /opret.asp

POST Data:
brugernavn=test&adgangskode=test&rettighed=1

Fra : Chrisser

Dato : 29-01-03 10:15

> POST Data:
> brugernavn=test&adgangskode=test&rettighed=1

Okay, så behøver vi måske ikke en udskrift af sql'en.

Hvis dit typen på rettighedsfelt i databasen ikke er tekst som de to andre,
men i stedet et tal-felt, så skal du ikke putte pinger rundt om variablen.
Tekst pakkes ind i pinger, tal pakkes ikke ind ( men til gengæld er det
sundt at lave en validering på om værdien nu også er et tal ). Datoer pakkes
som regel ind i havelåger.

Hvis det ikke er det der er galt, så må vi have udskriften af din sql!

Chrisser

Fra : Jørgen Müller

Dato : 29-01-03 10:20

Esben L. Viborg skrev:
> [...]
>strSQL = strSQL & "'" & Request.Form("rettighed") & "', "
>brugernavn=test&adgangskode=test&rettighed=1

Hvis rettighed er defineret som tal i databasen skal du fjerne plingerne
omkring det.
strSQL = strSQL & Request.Form("rettighed") & ","

--
Med Venlig Hilsen

Jørgen Müller

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 29-01-03 10:34

Jørgen Müller wrote :

> Hvis rettighed er defineret som tal i databasen skal du fjerne
> plingerne omkring det.
> strSQL = strSQL & Request.Form("rettighed") & ","

men det vil jo ikke give en syntaksfejl - men i stedet en datatype-fejl.

Esben: vær venlig at se artiklen http://www.asp-faq.dk/article/?id=41 til
næste gang du får en fejl :)

og så ser det ud til, at du mangler den afsluttende parentes efter
attribut-navnene i tabellen.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
www.asp-faq.dk: FAQ for dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp