Indekseret datofelt i Paradox
Fra : Ole Dalsgaard Jensen

Dato : 28-01-03 18:25

Hej NG

Kan nogen fortælle, hvordan man skal angive datoværdier i en forespørsel mod
en paradox-tabel med et datofelt, som er indekseret.
Forespørgslen skal anvendes i forbindelse med
Conn.ConnectionString = "Driver={Microsoft Paradox Driver (*.db )}; DBQ=" &
server.mappath("/stinavn")
(Det skal bemærkes, at Microsoft Paradox Driver normalt forudsætter, at
Borland Database Engine (BDE) er installeret. Det er dog ikke nødvendigt,
hvis en tabel er eksporteret fra Access)

Jeg har forsøgt med
SELECT * FROM tabelNavn WHERE FORMAT(datoFelt,'yy-mm-dd') BETWEEN '03-01-14'
And '03-01-16'

Selvom datoFelt er indekseret udnyttes indekset ikke i den situation, og
svartiden bliver for lang, når der er mange data i tabellen.
Det forekommer umiddelbart logisk nok, at indekset ikke benyttes, da jeg i
situationen konverterer det til en tekst-streng.

Jeg regner med, at jeg på en eller anden måde skal bruge et dato-udtryk
efter BETWEEN i stil med
SELECT * FROM tabelNavn WHERE datoFelt BETWEEN " & dato1 & " And " & dato2

Problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg skal formulere 14.
januar 2003 som et dato-udtryk
dato1 = DateValue('14-01-03') eller
dato1 = DateValue('14/01/03')
og alle mulige kombinationer i rækkefølgen på mm dd yy (eller yyyy) og
bindestreger og skråstreger har hidtil ikke givet mig løsningen.

Jeg kan oplyse, at datoen 14. januar 2003 som standard vises som 14-01-03

Jeg håber nogen kender det præcise udtryk.

Med venlig hilsen

Ole Dalsgaard Jensen
ole.dalsgaard@stofanet.dk

Fra : Ole Dalsgaard Jensen

Dato : 29-01-03 18:59

Da jeg ikke umiddelbart fik noget bud på løningen her, spurgte jeg også i
comp.databases.paradox, hvor jeg fik dette svar:
Try:

SELECT *
FROM tableName
WHERE dateField BETWEEN {d '2003-01-14'} AND {d '2003-01-16'}

If datefield is a datetime field, try:

SELECT *
FROM tableName
WHERE dateField BETWEEN {dt '2003-01-14'} AND {dt '2003-01-16'}

--
Larry DiGiovanni
Digico, Inc

mvh. Ole