Databaser her eller der
Fra : erik

Dato : 10-03-03 22:44

Jeg er helt grøn på dette område; men en database der kan søges på på/fra en
webside, den må vel ligge på en server OK?
Hvad så med at skrive html til søgningen (søgesiden) og programere måden resultatet
serveres på - hvor kan jeg lære det?
Jeg har Access 2000 og XP, kan det bruges til noget??

--
Erik R Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-03 22:57

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> wrote in message
> Jeg er helt grøn på dette område; men en database der kan søges på på/fra
en
> webside, den må vel ligge på en server OK?

Præcist

> Hvad så med at skrive html til søgningen (søgesiden) og programere måden
resultatet
> serveres på - hvor kan jeg lære det?

der er diverse tutorials på nettet. STart fx. på www.html.dk Men det er
ikke HTML der genererer data fra databasen, men et serversprog. I dette
tilfælde er det ASP. HTML bruges til at præsentere brugeren for de data der
hentes i databasen.

> Jeg har Access 2000 og XP, kan det bruges til noget??

Det er nok til en start, Du kan komme langt med disse to ting. Spørg i .asp
gruppen hvis du kommer til nogle problemer.
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-03 23:04

erik skrev:

> Jeg er helt grøn på dette område; men en database der kan
> søges på på/fra en webside, den må vel ligge på en server OK?

Ja.

> Hvad så med at skrive html til søgningen (søgesiden) og
> programere måden resultatet serveres på - hvor kan jeg lære
> det?

Du skal bruge et serversidesprog - fx asp, php eller asp.net. Og så
skal du også bruge en webserver der giver adgang til det pågældende
serversidesprog samt databaser.

Der er en introduktion til asp på html.dk:
<http://html.dk/tutorials/asp/>.

Tutorials til de andre sprog kan findes via Google.

> Jeg har Access 2000 og XP, kan det bruges til noget??

Access kan godt bruges sammen med asp og asp.net (muligvis også med
php, men jeg er ikke sikker). Hvis du vil teste dine sider lokalt
skal du installere en webserver på din egen maskine. Det kan
sagtens gøres i XP Professional, mens XP Home edition ikke har den
mulighed. Du kan dog også bare arbejde op mod et webhotel.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 10-03-03 23:35

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> [...]
> sagtens gøres i XP Professional, mens XP Home edition ikke har den
> mulighed. Du kan dog også bare arbejde op mod et webhotel.

Hvorfor kan man ikke installere en
webserver på XP Home Edition.

Man kan da installere en Apache Webserver (evt. med
PHP og MySQL) på hvilken som helst Windows box.

Mvh
Martin MB

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-03-03 00:09

Martin Møller Bæk skrev:

> Hvorfor kan man ikke installere en
> webserver på XP Home Edition.

Undskyld - jeg formulerede mig uklart. Man kan ikke installere en
MS-webserver (IIS eller PWS) på XP Home Edition.

> Man kan da installere en Apache Webserver (evt. med
> PHP og MySQL) på hvilken som helst Windows box.

Ja. Problemet med XP Home er kun aktuelt hvis man vil udvikle asp-
sider lokalt. Man kan godt nok også lægge en tredjeparts-asp ind
(Chilisoft), men det er ikke gratis.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Poulsen

Dato : 11-03-03 09:32

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Undskyld - jeg formulerede mig uklart. Man kan ikke installere en
> MS-webserver (IIS eller PWS) på XP Home Edition.

Man kan ifølge denne guide installere IIS på XP Home Edition, men
hvorvidt det er god idé (stabilitet, performance, etc.) skal være usagt
- det er ikke noget, jeg har forsøgt mig med:

http://www.15seconds.com/issue/020118.htm

--
Martin