Linkfarve og punkter i Mozilla
Fra : Søren Madsen

Dato : 05-03-03 19:16

Hej NG

Jeg er vej at bikse lidt med en hp: http://home.no/zorn

Jeg har imidlertid to problemer:

1:
linket i den øverste "banner".... - er der nogle der har en genial idee -
eller lignende - til hvordan jeg får lavet dette i samme farve som i menuen
til venstre??? - nu har det jo samme farve som linkene på min links-afdeling
(da de læser samme css)

2:
Min menu i venstre side.... - der har jeg fikst sat linkene op på punkter
med <li> .... - dette er også helt fint - i IE - hvordan får jeg Mozilla
til at vise disse punkter også??? (det gør den nemlig ikke - der kommer bare
linket uden punkttegn)

Håber i kan/vil hjælpe...

Mvh. Søren
http://home.no/zorn

PS: Jeg undskylder på serverens vejne at siden godt kan være lidt langsom om
aftenen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-03-03 00:01

Søren Madsen wrote:
> [...]
> som i menuen til venstre??? - nu har det jo samme farve som linkene
> på min links-afdeling (da de læser samme css)

Du benytter klasser, ligesom du har gjort med din menu. Eller også
udnytter du din header-id... Til denne har du et style sheet, hvori du
netop definerer, hvordan links skal præsenteres.

Dine stylesheets indeholder en række fejl, og din formattering af
HTML'en er ligeledes uhensigtsmæssig.

Din overskrift er for eksempel et almindelig p-tag, du blot har tildelt
en klasse ved navn "h1" ... hvorfor ikke benytte det udmærkede h1-tag i
HTML?

Altså, noget af din HTML skal se sådan her ud:

--- HTML ---

<iframe src="menu.htm" width="120" height="200" scrolling="auto"
frameborder="0">

<h1>Velkommen</h1>

---

Og din CSS rettes til noget i den her stil:

--- style.css ---

body {
margin: 20px 70px 10px 70px;
background-color: #ffffff;
/* scrollbar farver o.lign. er ikke gyldig CSS */
}

p {
font-size: 0.9em;
font-family: Verdana, Tahoma, Arial, sans-serif;
text-align: justify;
}

h1 {
font-size: 2em;
font-weight: bold;
font-family: Verdana, Tahoma, Arial, sans-serif;
}

h2 {
font-size: 1.2em;
font-weight: bold;
font-family: Verdana, Tahoma, Arial, sans-serif;
}

a {
color: #777777;
text-decoration: underline;
}

a:hover {
color: #0000f0;
text-decoration: underline;
}

#header {
background-color: #93a6b9;
margin: 0px;
padding: 7px 0px 7px 20px;
height: 20px;
border: 1px dashed black;
}

/* formattering af links i headeren */
#header a {
color: #ffffff;
text-decoration: underline; /* kan evt. fjernes */
}

#header a:hover {
color: #0000f0;
text-decoration: underline;
}

---

--- menu.css ---

body {
background-color: #93a6b9;
}

a {
> [...]

> jeg Mozilla til at vise disse punkter også??? (det gør den nemlig
> ikke - der kommer bare linket uden punkttegn)

Du mangler at angive, hvilke slags liste, der er tale om... i det her
tilfælde mener du nok en bulleted liste:

<ul>
</ul>

> Håber i kan/vil hjælpe...

Det ville være en god ide at sende din side gennem en validator:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fhome.no%2Fzorn%2F

Du mangler først og fremmest at angive en Doctype ... til din side ville
jeg nok anbefale den her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

God arbejdslyst

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Søren Madsen

Dato : 06-03-03 18:46

Tak for den meget gode besvarelse, Anders!!!

- i mit stylesheet... - der har jeg trukket nogle ting sammen, f.eks.
font-size, -family, -weight osv.... - til blot font og så skrevet værdierne
bagefter.... - det har jeg lært på html.dk at man godt må og at det tilmed
er en god idé... - men det er det måske ikke - eller hva???

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-03-03 19:05

Søren Madsen wrote:
> [...]
> værdierne bagefter.... - det har jeg lært på html.dk at man godt må
> og at det tilmed er en god idé... - men det er det måske ikke - eller

Det er skam ganske lovligt ifølge specifikationen:

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html#propdef-font

Jeg foretrækker dog selv at dele værdierne ud på de forskellige
attributter - da jeg synes, det giver et noget bedre overblik.

Summa summarum; smag og behag

Fra : Søren Madsen

Dato : 06-03-03 19:08

Fair nok... - men angående de der punkter i min menu... - når jeg sætter det
der <ul> ind så rykker indholdet længere til højre - det er da
mærkeligt... - og forresten, hvordan kan det være at IE godt kan hitte ud af
at jeg vil have punkter, mens mozilla ikke fatter en brik????

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 06-03-03 19:15

"Søren Madsen" <smadsen100@hotmail.com> wrote in

> [...]
> da mærkeligt... - og forresten, hvordan kan det være at IE godt kan
> hitte ud af at jeg vil have punkter, mens mozilla ikke fatter en

klart at Mozilla ikke vil lave punkter. Det er en browser, ikke en tanklæser
- den kan ikke gætte sig til om du vil have punkter (en <ul>) eller en
nummereret liste (en <ol>).

Hvis du ikke vil have at indholdet rykker til højre kan det styres af margin:

ul {
   margin-left:0;
}

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-03-03 19:22

Søren Madsen wrote:

Hej igen Søren... jeg kunne vel ikke lige overtale dig til at skrive
under det du svarer på:

Det vil gøre det lidt nemmere at læse dine indlæg

> [...]
> er da mærkeligt... - og forresten, hvordan kan det være at IE godt
> kan hitte ud af at jeg vil have punkter, mens mozilla ikke fatter en

Mozilla gør det såmen rigtig nok - et <li>...</li> skal være indlejret i
en <ul> (bullet liste) eller <ol> (numerisk list), da det er et
liste-element:

http://www.w3.org/TR/html4/struct/lists.html#edef-LI

For at fjerne/ændre indrykningen af indholdet skal du igen lege lidt med
CSS. Følgende eksempel definerer en fast indrykning af punkterne i en
<ul>-liste.

ul {
margin-left: 0;
padding-left: 20px;
}

Fra : Søren Madsen

Dato : 06-03-03 19:45

Hej igen igen.....

> Hej igen Søren... jeg kunne vel ikke lige overtale dig til at skrive
> under det du svarer på:

Joda.... - jeg mente bare ikke at jeg svarede på noget, nermere spurgte...,
så jeg startede i toppen.... - sorry

> Det vil gøre det lidt nemmere at læse dine indlæg

selvfølgelig! - klart nok - enig

Forresten..... - Mange tak for dine gode svar, endnu engang!!!!

PS: Ved ikke om spørgsmålet stilles det forkerte sted eller lignende.... -
men hvordan indsætter man sit "tag" efter et indlæg???? - altså automatisk
(bruger MS Outlool Express) - allá:

Mvh.
Søren Madsen
http://home.no/zorn

Fra : Søren Madsen

Dato : 06-03-03 19:48

Doooooh... - glemte det vigtigste... - har opdateret hjemmesiden - med dine
rettelser - så nu burde den være helt "fjong"

--
Søren

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-03-03 19:57

Søren Madsen wrote:
> Joda.... - jeg mente bare ikke at jeg svarede på noget, nermere
> spurgte..., så jeg startede i toppen.... - sorry

Hip som hap. Det væsentligste er at du skriver under det, der er
relevant.

> PS: Ved ikke om spørgsmålet stilles det forkerte sted eller
> lignende.... - men hvordan indsætter man sit "tag" efter et
> indlæg???? - altså automatisk (bruger MS Outlool Express) - allá:

Ah, du mener signaturen? Et hurtigt svar (som godt nok er off topic i
den her gruppe, men lad gå da):

Tools -> Options -> Signatures

Heri henviser du til en fil - kald den f.eks. "signature.txt" hvori du
har indholdet.

Øvrige spørgsmål omkring Outlook Express bør stilles i

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-03-03 20:02

Anders Thorsen Holm wrote:
> Heri henviser du til en fil - kald den f.eks. "signature.txt" hvori du
> har indholdet.

En hurtig ekstra bemærkning: din signatur bør være på højst 4 linier à
72 tegn.

FUT til news:dk.edb.internet.software.mail+news.outlook-express (svar
til dette indlæg havner i den gruppe), hvis der er mere omkring OE.

Fra : Søren Madsen

Dato : 06-03-03 20:06

> Ah, du mener signaturen? Et hurtigt svar (som godt nok er off topic i
> den her gruppe, men lad gå da):

Tak for venligheden

> Tools -> Options -> Signatures
>
> Heri henviser du til en fil - kald den f.eks. "signature.txt" hvori du
> har indholdet.

Åhhh.... - det er øjnene man først bliver blind på..... (mener at have ledt
hele programmet igennem flere gange)

> Øvrige spørgsmål omkring Outlook Express bør stilles i

Det skal jeg nok huske til en anden gang... :)