lægge 1 til...
Fra : Niels Andersen

Dato : 13-03-01 20:25

Kan man i MySQL bede om at forhøje et heltal med én?

Jeg spekulerer over et lille projekt, hvor der skal tælles en hel masse. Det
er noget til et web-site.

Normalt ville jeg hente den aktuelle værdi, lægge én til, og gemme den nye
værdi.
Men hvad nu hvis to gør det på samme tid? Så vil den ene jo gå tabt...
Hvis jeg i stedet fyrer en SQL-ting af der siger at noget skal forhøjes med
én, så kan der godt komme en mere millisekundet efter.

Hvordan plejer man at løse den slags?

Og hvad med andre SQL'er? PostGreSQL(?) og MSSQL fx...

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian Schmidt

Dato : 13-03-01 20:57

Niels Andersen wrote:

> [...]
> Hvis jeg i stedet fyrer en SQL-ting af der siger at noget skal forhøjes med
> én, så kan der godt komme en mere millisekundet efter.

Nu beskriver du ikke præcist, hvad du vil opnå, men flg. er i hvert fald
en mulighed:

UPDATE tabel SET antal = antal + 1 WHERE id = 12345

En sådan update foregår atomisk, dvs. at hvis du fyrer udtrykket af x
gange, da vil variablen antal blive netop 100 større, uanset om
opdateringerne foregår "samtidig".

Hvis ovenstående ikke er en mulighed, kan du måske have behov for at
lave en læse- eller skrive-lås på en eller flere tabeller. Kig efter
LOCK TABLES i MySQL-manualen.

Christian

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-03-01 20:53

"Christian Schmidt" <christian@schmidt.net> skrev i en meddelelse
> UPDATE tabel SET antal = antal + 1 WHERE id = 12345

Den ser ud til at gøre helt præcist det jeg ønsker. :)

Mange tak!

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-03-01 22:27

On Tue, 13 Mar 2001 20:25:01 +0100, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]
>Hvis jeg i stedet fyrer en SQL-ting af der siger at noget skal forhøjes med
>én, så kan der godt komme en mere millisekundet efter.

mySQL kan:
UPDATE tabel SET felt=felt+1 WHERE id='$id';

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk