hjælp til raid 0 med 8k5a3+ og winXP !
Fra : Casper

Dato : 10-03-03 19:08

Jeg har sat to maxtor diske op som master på hver deres channel på on-board
raid controlleren.

Derudover har jeg kun et cd-rom drev siddene på alm. ide channel som
second-slave!

Jeg booter, opretter et raid 0 array i highpoint bios. Booter. Starter op
fra winXP, trykker F6, sætter highpoint diskette i og vælger fasttrack til
winXP.
Derefter siger winXP at der ikke er nogen harddiske tilgængelige !!!

Hvad gør jeg ? Hvordan skal boot rækkefølgen være i alm. bios ?

-Casper-

Fra : BB

Dato : 10-03-03 20:19

"Casper" <REMOVEm_y_m_a_i_l@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Derefter siger winXP at der ikke er nogen harddiske tilgængelige !!!
>
> Hvad gør jeg ? Hvordan skal boot rækkefølgen være i alm. bios ?

Det virker som noget du har "glemt" da du oprettede array. Har du valgt boot
disk??
Ellers kan det være boot rækkefølgen. Min er cd-rom, floppy, HD-Raid. MEN
mit mobo er heller ikke det samme som dit (Abit BE7-RAID).

Good luck

VH
Brian Bjerg
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Casper

Dato : 10-03-03 20:28

"BB" <BB@tdcnospamadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ellers kan det være boot rækkefølgen. Min er cd-rom, floppy, HD-Raid. MEN
> mit mobo er heller ikke det samme som dit (Abit BE7-RAID).

Jeg opretter array og siger create. derefter sker der ikke noget. så vælger
jeg boot disk i raid-bios. og til sidst booter jeg.

pt. kan jeg ikke lige finde informationer om det på epox.com....

-Casper-

Fra : BB

Dato : 10-03-03 21:08

> [...]
> jeg boot disk i raid-bios. og til sidst booter jeg.
>
> pt. kan jeg ikke lige finde informationer om det på epox.com....

Når du opretter array, skal du også vælge hvilken disk der skal være boot
disk (i samme menu).
Har du DL den nyeste bios fra den 10/25/2002? Det er smartest pga. du måske
mister dine data på HD, når du flasher.
Jeg er ved at DL manualen, men der er dårlig forbindelse.

Fra : Casper

Dato : 10-03-03 21:23

> [...]
måske
> mister dine data på HD, når du flasher.
> Jeg er ved at DL manualen, men der er dårlig forbindelse.

Hej...

Jeg mener det er den bios jeg bruger - tjekker lige...! ellers opdatere jeg
selvfølgelig!
Begge diske er tomme - så jeg mister ingen data.

Jeg kan ikke finde hjælp i papir-udgaven af manualen, hverken til mobo eller
raid controller!

-Casper-

Fra : BB

Dato : 10-03-03 21:49

> [...]
> Begge diske er tomme - så jeg mister ingen data.
>
> Jeg kan ikke finde hjælp i papir-udgaven af manualen, hverken til mobo

Jeg kan se der er 4 RAID controllere. Har du sat dem rigtig op?
Min DL er på 75%. På en ADSL 512kbit linie! Over ½ time har den været igang.

Fra : BB

Dato : 10-03-03 23:05

Har kikket på manualen. Her er mine forslag.

1. Harddisk 1 forbindes til controller 3 (den nederste). Min HD 1 er under
jumper = single or master. Den sidder for enden af IDE kablet.

2. Harddisk 2 forbindes til controller 4 (anden nederste). Min HD 2 er under
jumper = single or master. Den sidder for enden af IDE kablet.

3. Gå i bios (Advanced BIOS Features) og sæt ATA RAID or SCSI Card Boot til
= RAID.

4. First Boot = CDROM.

5. Second Boot = Floppy.

6. Third Boot = HDD-0 (eller hvad du har. Måske kan du vælge RAID her, men
det ser ikke sådan ud i manualen)

7. Gå til Intergrated Peripherals/VIA OnChip PCI Device. Vælg High Point IDE
RAID = AUTO (er ikke helt sikker på denne, men auto skader ikke).

8. (nu er det lidt i blinde, fordi manualen beskriver ikke dette) Gå ind i
Array bios (sikkert Ctrl + H).

9. På min kan man gøre dette. Tast F1 for status. Se om dem du oprettede
tidligere, er der.

10. Create RAID (vælg den type RAID du vil køre).

11. Select Disk Drives.

12. Stripe Size. Jeg har valgt 64k.

13. Start Creation Process.

14. Set Boot Disk.

Når den så booter med XP i cdrom drevet, skal du bare gøre som du hele tiden
har gjort.

Ellers kan du copy-paste linket og se om der er hjælp at hente der.

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&frame=right&th=5
80dd6b2d48ebfb8&seekm=b0v4bg%24t88sq%241%40ID-143023.news.dfncis.de#link1

Hvis det ikke hjælper, så ved jeg snart ikke.

Måske kan du prøve andre controllere (3-5 3-6 4-5 4-6 5-6), eller andre IDE
kable positioner.

Fra : Casper

Dato : 10-03-03 23:15

> VH
> Brian Bjerg
> København

Hej Brian

Tak for hjælpen indtil nu. Jeg vil kigge videre på det i morgen!

-Casper-

Fra : Rasmus_F

Dato : 13-03-03 12:32

> "BB" <BB@tdcnospamadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej Brian
>
> Tak for hjælpen indtil nu. Jeg vil kigge videre på det i morgen!

Jeg har selv et EPOX 8k5a2+ med High-Point Raid, og kunne nu godt få RAID'en
til at køre MEN jeg har haft utroligt mange problemer med dette, også
bagefter jeg fik min RAID 0 op at køre.

Min opsætning er ligesom beskrevet af BB.

Vh
Rasmus

Fra : Rasmus_F

Dato : 18-03-03 20:45

> [...]
> Derefter siger winXP at der ikke er nogen harddiske tilgængelige !!!
>
> Hvad gør jeg ? Hvordan skal boot rækkefølgen være i alm. bios ?

Hej Casper

Jeg har selv et Epox 8k5a2+ M-board med High-Point 372 on board
Raid-Controller, og har - må jeg desværre sige - haft en masse problemer med
min raid 0, men nok om det....

Har du husket at slå Raid-controlleren til i din Bios. Der er en menu der
hedder Integrated Peripherals. I en af undermenuer kan du vælge om
HP-controlleren skal være 1) Enabled, 2) Auto eller 3) Disabled. Du vælger
nr. 1 eller 2.

Inde i en anden menu for avanceret bios opsætning kan du vælge om du vil
have Raid eller SCSI boot. Her vælger du RAID-boot.

Hvis du stadig har problemer - eller allerede har prøvet alt det jeg har
beskrevet - så skriv igen, så kigger jeg på det igen....

Vh
Rasmus

Fra : Casper

Dato : 18-03-03 21:33

"Rasmus_F" <dsl67422@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du stadig har problemer - eller allerede har prøvet alt det jeg har
> beskrevet - så skriv igen, så kigger jeg på det igen....

Jeg må desværre sige, at jeg har prøvet alt det du nævner! Så hvis du har
andre forslag ? evt. link til en opdateret diskette jeg kan bruger under
installation af Wxp til highpoint controller!

-Casper-