ftp og www server
Fra : Allan Weber

Dato : 13-03-01 16:37

Jeg har siddet og leget lidt med at sætte en ftp og www server op under
windows, og vil nu også gerne prøve i Linux.
Jeg har prøvet at kigge lidt på Apache og wuftp, men vil gerne have nogle
programmer med grafisk brugergrænseflade. Er der nogle der kan anbefale
nogle gode programmer der opfylder dette ønske?

mvh
Allan Weber

Fra : Jan Jensen

Dato : 13-03-01 22:20

Hej

Prøv med Mandrake 7.2, -der kan det meste
klares i "goe`gamle menuer" som vi kender det
fra Windows.
Meget brugervenligt for os nybegyndere!

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Allan Weber

Dato : 14-03-01 15:50

Jan Jensen wrote:

> Hej
>
> Prøv med Mandrake 7.2, -der kan det meste
> klares i "goe`gamle menuer" som vi kender det
> fra Windows.
> Meget brugervenligt for os nybegyndere!

Jeg bruger også Mandrake 7.2. Hvilke pakker/programmer tænker du på her?

mvh
aw

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 14-03-01 13:26

Allan Weber wrote:

> Jeg har siddet og leget lidt med at sætte en ftp og www server op under
> windows, og vil nu også gerne prøve i Linux.
Fornuftigt.

> Jeg har prøvet at kigge lidt på Apache og wuftp, men vil gerne have nogle
> programmer med grafisk brugergrænseflade. Er der nogle der kan anbefale
> nogle gode programmer der opfylder dette ønske?

Kan det hjælpe med en præcis beskrivelse af hvad man skriver hvor?
I så fald vil jeg foreslå at kigge i bogen "Linux i skolen" på
http://www.gnuskole.dk
Den er skrevet med den indstilling at selv skolelærere skal kunne forstå
det

Vælg en grafisk teksteditor son fx gedit så er det ikke så svært. Og i
virkeligheden er det mere til at have med at gøre når al indstilling
findes i en tekstfil i stedet for at være skjult bag forskellige
grafiske knapper.

> mvh
> Allan Weber
Venlig Hilsen

Gunner Poulsen.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 14-03-01 16:31

Allan Weber wrote:
> Jeg har prøvet at kigge lidt på Apache og wuftp, men vil
> gerne have nogle programmer med grafisk brugergrænseflade.

proftp har et bedrer konfigurations sprog end wuftp, og vist
færre sikkerhedsfejl.

> Er der nogle der kan anbefale nogle gode
> programmer der opfylder dette ønske?

Commanche er vist en grafisk editor til Apache.

Proftp konfigurationssprog minder meget om apaches, så
sætter du dig ind i det ene, kan du sikkert hurtigt
konfigurere den anden.

--
No matter how fast light travels it finds *
the darkness has always got there first, * Carsten Svaneborg
    and is waiting for it. * zqex at risoe.dk
   -- (Terry Pratchett, Reaper Man) *

Fra : Jan Jensen

Dato : 14-03-01 16:46

Hej

>proftp har et bedrer konfigurations sprog end wuftp, og vist
>færre sikkerhedsfejl.

Jeg har prøvet med Proftpd i Mandrake 7.2, men kunne ikke får
det til at spille. Wuftpd virkede med det samme, uden jeg kom i
problemer og den er nem at konfigurere med FTPD editor i den
grafiske menu. -Så det blev den!
Jeg har nu problemer med, at registrerede brugere som er online, kan
"vade rundt" på serveren som de har lyst!

Venlig hilsen Jan Jensen