/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
InDesign: Problem med gråtonebilleder og E~
Fra : Jakob Bock


Dato : 13-02-03 17:04

Jeg har en side InDesign 2, hvor der er placeret nogle
gråtone-billeder (TIFF). Når jeg eksporterer denne side som EPS-fil
(CMYK), og rastrerer filen i Photoshop (CMYK), så ligger der farve
ikke alle 4 kanaler, og ikke kun i den sorte, som jeg havde forventet.
Er der nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

 
 
Storm (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 13-02-03 17:18

Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk> wrote:

> Jeg har en side InDesign 2, hvor der er placeret nogle
> gråtone-billeder (TIFF). Når jeg eksporterer denne side som EPS-fil
> (CMYK), og rastrerer filen i Photoshop (CMYK), så ligger der farve
> ikke alle 4 kanaler, og ikke kun i den sorte, som jeg havde forventet.
> Er der nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?

Prøv at rasterer i grayscale i stedet for CMYK.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Storm (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 13-02-03 17:45

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk> wrote:
>
> > Jeg har en side InDesign 2, hvor der er placeret nogle
> > gråtone-billeder (TIFF). Når jeg eksporterer denne side som EPS-fil
> > (CMYK), og rastrerer filen i Photoshop (CMYK), så ligger der farve
> > ikke alle 4 kanaler, og ikke kun i den sorte, som jeg havde forventet.
> > Er der nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?
>
> Prøv at rasterer i grayscale i stedet for CMYK.

Hvis du har brug for at arbejde videre i cmyk, kan du bare paste
grayscalen ind i den sorte kanal i en tilsvarende tom cmyk fil.


--
Venlig hilsen
Nina Storm

Jakob Bock (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 13-02-03 20:53

Storm skrev:

>>> Jeg har en side InDesign 2, hvor der er placeret nogle
>>> gråtone-billeder (TIFF). Når jeg eksporterer denne side som EPS-fil
>>> (CMYK), og rastrerer filen i Photoshop (CMYK), så ligger der farve
>>> ikke alle 4 kanaler, og ikke kun i den sorte, som jeg havde forventet.
>>> Er der nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?
>>
>> Prøv at rasterer i grayscale i stedet for CMYK.
>
> Hvis du har brug for at arbejde videre i cmyk, kan du bare paste
> grayscalen ind i den sorte kanal i en tilsvarende tom cmyk fil.

Det dur ikke. EPS-filen skal sendes til tryk, og der er farve andre steder
på samme side.

Jeg har midlertid "løst" problemet, idet jeg har oprettet en ny CMYK-farve
bestående af 99,9 % sort, og farvelagt gråtonebillederne med denne farve.
Det er ikke skide smart, men det virker, og det er det vigtigste lige nu.

Jeg er dog stadigvæk interesseret i at finde ud af, hvorfor InDesign
håndterer farven sort så underligt, som jeg mener den gør.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock


Storm (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 13-02-03 23:17

"Jakob Bock" <jakob@tegnestuen-ilt.dk> skrev

> Jeg har midlertid "løst" problemet, idet jeg har oprettet en ny CMYK-farve
> bestående af 99,9 % sort, og farvelagt gråtonebillederne med denne farve.
> Det er ikke skide smart, men det virker, og det er det vigtigste lige nu.
>
> Jeg er dog stadigvæk interesseret i at finde ud af, hvorfor InDesign
> håndterer farven sort så underligt, som jeg mener den gør.

Jeg kender ikke InDesign, men mon ikke det er noget med
farveprofiler i enten InDesign eller PhotoShop?

Jeg ville aldrig tjekke en eps-fil til trykbrug i Photoshop - så er
det jo ikke længere samme fil når den er rastereret - men
enten i Illustrator (og her kan skrifterne skride), eller ved at
printe et seperationsprint af den - evt. destille en separeret pdf.

--
Venlig hilsen Nina



Jakob Bock (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 13-02-03 23:35

Storm skrev:

> Jeg ville aldrig tjekke en eps-fil til trykbrug i Photoshop - så er
> det jo ikke længere samme fil når den er rastereret

Nu bliver den jo kun checket. Den rastrerede fil bliver jo ikke sendt til
tryk.

> - men enten i Illustrator (og her kan skrifterne skride), eller ved at
> printe et seperationsprint af den - evt. destille en separeret pdf.

Nu har vi hverken Illustrator eller Acrobat, så...

En anden vildt underlig ting mht. InDesigns EPS-eksport er, at en side med
to TIFF-billeder (gråtone) på hver 6 MB, resulterer i en 40 MB EPS-fil.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock


Storm (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 13-02-03 23:49


"Jakob Bock" <jakob@tegnestuen-ilt.dk> skrev

> > Jeg ville aldrig tjekke en eps-fil til trykbrug i Photoshop - så er
> > det jo ikke længere samme fil når den er rastereret
>
> Nu bliver den jo kun checket. Den rastrerede fil bliver jo ikke sendt til
> tryk.

Nej, men en rasteret "bitmap" fil er jo ikke længere et bevis på, hvad
en "generic eps" (Indkapslet postscript) fil præcist indeholdt af
oplysninger.
En eksporteret eps fra InDesign har ikke rastereret vektor-grafik
og skrifter. De burde beskrives præcis som i deres oprindelige
form. - Det gælder ikke for en rastereret bitmap.

> > - men enten i Illustrator (og her kan skrifterne skride), eller ved at
> > printe et seperationsprint af den - evt. destille en separeret pdf.
>
> Nu har vi hverken Illustrator eller Acrobat, så...

Så kan du måske placere eps'en i et rent InDesign dokument
og lave et separationsprint herfra?

> En anden vildt underlig ting mht. InDesigns EPS-eksport er, at en side med
> to TIFF-billeder (gråtone) på hver 6 MB, resulterer i en 40 MB EPS-fil.

Det er klart, vektorgrafik (modsat bitmap-grafik) fylder ikke meget
da hver enkelt pixel ikke har sin egen definition (som i bitmaps), men
områder er defineret via vektor-punkter, som næsten intet fylder i mb.
(Det drager f.eks. Illustrator og Flash fordel af).

En Photoshop eps er også en bitmap, men _kan_ indeholde vektorgrafik,
hvis det er skabt i Photoshop - men når du rastererer en generic eps,
omdannes alt til raster.

Sådan ser det ud i mit verdensbillede.
Verden ændrer sig konstant

--
Venlig hilsen Nina



Storm (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 14-02-03 00:00

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev

> En Photoshop eps er også en bitmap, men _kan_ indeholde vektorgrafik,
> hvis det er skabt i Photoshop - men når du rastererer en generic eps,
> omdannes alt til raster.

Omdannes alt til pixler - skulle jeg ha' skrevet

--
Venlig hilsen Nina



Jakob Bock (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 14-02-03 00:34

Storm skrev:

>>> - men enten i Illustrator (og her kan skrifterne skride), eller ved at
>>> printe et seperationsprint af den - evt. destille en separeret pdf.
>>
>> Nu har vi hverken Illustrator eller Acrobat, så...
>
> Så kan du måske placere eps'en i et rent InDesign dokument
> og lave et separationsprint herfra?

Ja, og det har jeg i mellemtiden også prøvet -- med godt resultat. Så nu
tager jeg det helt roligt, selvom Photoshops rastrering umiddelbart virker
noget underlig.

--
Venlig hlsen
Jakob Bock


Storm (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 14-02-03 14:32

Jakob Bock <jakob@tegnestuen-ilt.dk> wrote:

> Ja, og det har jeg i mellemtiden også prøvet -- med godt resultat. Så nu
> tager jeg det helt roligt, selvom Photoshops rastrering umiddelbart virker
> noget underlig.

Jeg har prøvet at genskabe situationen med en Quark eps, men lige meget
hvor meget jeg piller i en custom cmyk farveprofil, kommer sort tekst
fra Quark op i en rastereret cmyk som kun 100% sort.

Jeg forestillede mig at det var noget med sort punkts genereringen, men
jeg kan ikke få den til at lave sort tekst andet end sort. Kun hvis
filen på en eller anden måde er omkring rgb konvertering kan jeg få dit
resultat. Og det har du ikke haft - vel?

Er der andre der har en forklaring?

Et par gange har jeg har sendt InDesign filer til trykkerier sin ikke
modtog InDesign filer (fordi de ikke havde programmet eller erfaring i
problemløsning). Da har jeg lavet pdf, og det er gået fint, der burde jo
heller ikke være problemer med eps'er.
- Med mindre der bliver smækket en "farlig" profil på et sted

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Henrik Torp (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Torp


Dato : 13-02-03 21:40


"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:b2gfll$1pe$1@sunsite.dk...
> Jeg har en side InDesign 2, hvor der er placeret nogle
> gråtone-billeder (TIFF). Når jeg eksporterer denne side som EPS-fil
> (CMYK), og rastrerer filen i Photoshop (CMYK), så ligger der farve
> ikke alle 4 kanaler, og ikke kun i den sorte, som jeg havde forventet.
> Er der nogen der har en idé om, hvad der kan være galt?

Jeg forstår ikke, hvorfor du går fra InDesign til photoshop. Kan du ikke
prøve at give en slags overordnet forklaring på, hvad du laver. Er du f.eks.
ved at forberede til tryk?

Venlig hilsen
Henrik



Jakob Bock (13-02-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 13-02-03 21:48

Henrik Torp skrev:

> Jeg forstår ikke, hvorfor du går fra InDesign til photoshop. Kan du ikke
> prøve at give en slags overordnet forklaring på, hvad du laver. Er du f.eks.
> ved at forberede til tryk?

Ja. Og det trykkeri vi benytter, vil helst have EPS-filer, når tryksagen er
lavet i InDesign. Grunden til at jeg åbner filen i Photoshop, er udelukkende
for at se, om alting er som det skal være, hvilket det åbenbart ikke er...?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock


Henrik Torp (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Torp


Dato : 14-02-03 11:04


"Jakob Bock" <jakob@tegnestuen-ilt.dk> skrev i en meddelelse
news:BA71C312.5421%jakob@tegnestuen-ilt.dk...

> Ja. Og det trykkeri vi benytter, vil helst have EPS-filer, når tryksagen
er
> lavet i InDesign. Grunden til at jeg åbner filen i Photoshop, er
udelukkende
> for at se, om alting er som det skal være, hvilket det åbenbart ikke
er...?

Ok, så forstår jeg bedre.

Men hvad er fordelen for dem ved eps-filer?

Er det kun, når man afleverer InDesign-filer, i så fald hvad er der galt med
programmet?

Venlig hilsen
Henrik



Jakob Bock (14-02-2003)
Kommentar
Fra : Jakob Bock


Dato : 14-02-03 12:13

Henrik Torp skrev:

> Men hvad er fordelen for dem ved eps-filer?
>
> Er det kun, når man afleverer InDesign-filer, i så fald hvad er der galt med
> programmet?

Ja. Og jeg ved ikke, hvad der er galt med InDesign-filer, i forhold til at
køre siderne ud. EPS-filerne serverer de vist bare for
udskydningsprogrammet, og så ordner den resten. Det er nemt for dem, og det
er deres erfaring, at det virker.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste