Problemer med formvalidering
Fra : Rune Brynestad

Dato : 11-03-03 09:17

Jeg validerer om et felt er utfylt på følgende måte:

if (theForm.Telefonnummer.value == "")
{
alert( "Feltet Telefonnummer er obligatorisk." );
theForm.Telefonnummer.focus();
return (false) ;
}

Dette fungerer. Brukeren får feilmelding og sendes til det riktige feltet.

En kunde kan ha mange telefonnummer, f.eks. hjem, arbeid og mobil. Jeg vil
gjerne tillate en submitt dersom minst ett av tre felt er utfylt. Følgende
fungerer ikke:

if (theForm.Telefon_Hjem.value == "") AND (theForm.Telefon_Arbeid.value ==
"") AND (theForm.Mobiltelefon.value == "")
{
alert( "Minst ett telefonnummer er obligatorisk." );
theForm.Telefon_Hjem.focus();
return (false) ;
}

Kun hvis alle tre felt etterlates tomme skal brukeren få feilmelding. Håper
at noen kan hjelpe meg med dette problemet.

Mvh
Rune Brynestad
Sparebanken Sogn og Fjordane

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-03-03 11:45

"Rune Brynestad" <rune.brynestad@fylkesbanken.no> writes:

> if (theForm.Telefon_Hjem.value == "") AND (theForm.Telefon_Arbeid.value ==
> "") AND (theForm.Mobiltelefon.value == "")

Der er ikke noget der hedder "AND" i Javascript, så det er ikke så
underligt at det ikke virker :). Det ville hedde:

if (theForm.Telefon_Hjem.value == "" &&
theForm.Telefon_Arbeid.value == "" &&
theForm.Mobiltelefon.value == "")

Der skal være en parentes yderst (en if-sætning har formen "if
(<udtryk>) <statement>", parenteserne er krævet), så hvis du vil have
parentes om hver del, så bliver det:

if ((theForm.Telefon_Hjem.value == "") &&
(theForm.Telefon_Arbeid.value == "") &&
(theForm.Mobiltelefon.value == ""))

(Jeg foretrækker personligt at skrive
document.forms['theForm'].elements['Telefon_Hjem']
etc., men det er vist kun en smagssag.)
/L

Fra : Morten Wang

Dato : 11-03-03 12:11

* Lasse Reichstein Nielsen
> (Jeg foretrækker personligt at skrive
> document.forms['theForm'].elements['Telefon_Hjem']

Jeg foretrekker selv å bruke elements[]. forms[] trenger du bare i
første omgang, eventuelt ikke i det hele tatt. Send over skjemaet som
et argument til metoden som validerer det, for eksempel:

function validateForm(thisForm) {
// valideringskode med return()
}

<form onsubmit="return validateForm(this);">

thisForm.elements['Telefon_Hjem'] er helt kosher.

For øvrig kan if(theForm.elements['Telefon_Hjem'].value == "" && ... )
kortes ned til if(!theForm.elements['Telefon_Hjem'].value && ...) da
en verdi på "" evalueres til false.

Morten!

--
"If you don't know what your program is supposed to do,
you'd better not start writing it."

Spørsmål som sendes uoppfordret via mail kan ikke beregnes besvart.

Fra : Rune Brynestad

Dato : 12-03-03 10:57

Nå fungerer det. Tusen takk for hjelpen!