Tørdragt tisselås
Fra : Morten Kyhnau Hansen

Dato : 06-03-03 21:53

Jeg er ved at overveje køb af tørdragt, og er egentlig mest optaget af om
den har en tisselås. Er det noget man selv kan sætte i og hvilken type skal
det i givet fald være?

mvh
Morten

Fra : Peter Laustsen

Dato : 06-03-03 22:04

Hmm... jeg ville få den sat i af fagfolk, det kan godt være svært.

Jeg købte min dragt brugt med lynlås og det er lækkert når man er på længere
ture...!

--

Med venlig hilsen / Greetings
- Peter Laustsen, Denmark

Fra : Peter Brown

Dato : 06-03-03 22:16

Yeb!! Men pas på hårene og skindet, når du med kolde stive fingre LUKKER
igen, ellers.....

Peter

Fra : Lars Villebæk

Dato : 06-03-03 23:14

Det er obligatorisk med åndingshul til...ja....
Køb ikke en tørdragt uden.

En ny tørdragt bliver konfigureret til dig efter ønske, i hvert fald hvis du
vælger et seriøst mærke.
Derfor siger du bare hvor der skal lynlås i når du prøver en dragt af den
type du ønsker dig.

Så let er det

Jeg dykker i Viking og det er sku for lækkert.

Mvh
Lars

-------------------------------------
http://www.dykkerforum.com

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-03-03 00:07

Lars Villebæk:

> Det er obligatorisk med åndingshul til...ja....
> Køb ikke en tørdragt uden.

Jeg synes ikke der er nogen grund til at tilføje endnu en lynlås der
kan lække.

Køb heller en tisseventil. Den har ingen dyre bevægelige dele og med
den kan du tisse både over og under vand (og den er sikkert billigere).

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.de/>

Fra : S.Arnvig

Dato : 07-03-03 00:11

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Køb heller en tisseventil. Den har ingen dyre bevægelige dele og med
> den kan du tisse både over og under vand (og den er sikkert billigere).

Men så er der jo lige den lille detalje med uridom og lim og så'n....

Søren Arnvig

Fra : Lars S. K.

Dato : 07-03-03 10:09

Tja... Jeg har begge dele!
Ventilen til det lange (den lange - og den uundværlige lynlås til 95% af
alt min dykning.

Det er ikke det store problem, på et senere tidspunkt, selv at sætte
ventilen i ved siden af lynlåsen.
(som du ikke selv skal sætte i hvis ikke du har god erfaring med
neoprenlimning)

/ Lars

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-03-03 12:19

S.Arnvig:

?

Fra : Jens Olsen

Dato : 07-03-03 16:14

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote in message news:<Xns93371458E2Afjelsten@194.255.237.194>...
> [...]
>
> Køb heller en tisseventil. Den har ingen dyre bevægelige dele og med
> den kan du tisse både over og under vand (og den er sikkert billigere).

Jeg har det ikke så rart med tanken om at skulle tisse inden i
dragten. Jeg kan ikke rigtigt frigøre mig fra tanken om hvad der kunne
ske hvis systemet lækkede af den ene eller anden grund. Men måske er
det bare et spørgsmål om at prøve det nogle gange.

Selv har jeg tisselynlås, der nu har fungeret upåklageligt i 5 år
(pris 800 kr monteret fra fabrikken). Det er skønt at kunne lette sig
mens man ser sine meddykkeres forpinte ansigtsudtryk

Jens Olsen

Fra : Tigergutt1

Dato : 07-03-03 16:52

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> (pris 800 kr monteret fra fabrikken). Det er skønt at kunne lette sig
> mens man ser sine meddykkeres forpinte ansigtsudtryk

Ehh,,,, det er sikker et dumt spørsmål, men kan en slik tisselynlå brukes
under vann? Eller er det primært en sak for dem som ikke gidder slå
drakten over hodet mens de er på land?

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 07-03-03 18:11

"Tigergutt1" <100pi@frisurf.noSPAM> skrev i melding
> Ehh,,,, det er sikker et dumt spørsmål, men kan en slik tisselynlå brukes
> under vann? Eller er det primært en sak for dem som ikke gidder slå
> drakten over hodet mens de er på land?

Ja men Tigergutt da....

Lynlås betyr GLIDElås. Hvordan tror du det ville være å åpne en slik under
vann?

P-valve (Pisseventil) derimot, kan brukes både over og under vann. Tenk bare
hvor kjekt det er å stå på kaien å pisse i sjøen av hjertens lyst uten å ta
av drakt, og UTEN å skjule noe som helst!!!

Hallgeir

Fra : S.Arnvig

Dato : 07-03-03 19:44

"Hallgeir Revhaug" <hrevhaug@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor kjekt det er å stå på kaien å pisse i sjøen av hjertens lyst uten å ta
> av drakt, og UTEN å skjule noe som helst!!!

Er det sådan en slags norsk humor ?

Søren Arnvig

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 07-03-03 20:11

"S.Arnvig" <Venator@get2net.dk> skrev i melding

> "Hallgeir Revhaug" <hrevhaug@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> Er det sådan en slags norsk humor ?

*** Neida!
Ikke en "sådan en slags", men EKTE Norsk humor....

Fra : S.Arnvig

Dato : 07-03-03 20:17

> [...]
> ta

> *** Neida!
> Ikke en "sådan en slags", men EKTE Norsk humor....

Ikke så underligt at de fleste af os rejser sydpå for at dykke.

Søren Arnvig

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 08-03-03 02:33

"S.Arnvig" <Venator@get2net.dk> skrev i melding news:3e68f07b$0$52201>
> Ikke så underligt at de fleste af os rejser sydpå for at dykke.

Jeps... det er akkurat slik vi i nord vil ha det.
-de beste dykkemålene for oss selv...;-{}

Fra : Tigergutt1

Dato : 08-03-03 15:36

"Hallgeir Revhaug" <hrevhaug@broadpark.no> skrev i melding

> "Tigergutt1" <100pi@frisurf.noSPAM> skrev i melding
> >
> Ja men Tigergutt da....
>
> Lynlås betyr GLIDElås. Hvordan tror du det ville være å åpne en slik under
> vann?

Eh, HA HA festlig. ! !
Jo jo, jeg ser poenget, men nå finnes det så mye sprøtt utstyr for å fikse
problemer av alle slag så hvem vet?

> [...]
ta
> av drakt, og UTEN å skjule noe som helst!!!

Sikkert en helt super greie for dem som har PISSOUAR-ANGST.

For meg virker det som denne tisselynlås er en fanzy løsning på et ellers
bagatellmessig problem. Det er jo trods alt en glidelås som skal
vedlikeholdes. Videre kan jeg se for meg at den representer en aldrig så
liten lekkasje-kilde. Desuten forestilleg jeg meg at drakten vil bli mindre
fleksibel i området rundt den?? Og at den kan komme i kommærs med en evt.
skridtreim.

Er jeg helt på bærtur eller, ? ((oversat til dansk), Har jeg gået galt af
sted i huset?)

Mvh
Tigergutt1

Fra : Søren Ottosen

Dato : 08-03-03 10:55

Morten Kyhnau Hansen <kyhnau@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9zO9a.113315$Hl6.10346081@news010.worldonline.dk...
> Jeg er ved at overveje køb af tørdragt, og er egentlig mest optaget af om
> den har en tisselås.

Hvis det er din første tørdragt så er det ikke tisselynlås, som du skal være
mest optaget af.

Venlig hilsen

Søren Ottosen

Fra : Alan Olsen

Dato : 09-03-03 12:07

Hej Morten

Du skal overveje hvorlang tid du tilbringer i din Tørdragt på en dykkertur.

1 Er dine dyk enten fra stor båd eller strandyk, begge steder hvor man
klæder om lige inden man skal i vandet og skynder sig ud af dragten når du
kommer op igen, så behøves du ikke en tisselynlås.

2 Dykker du fra gummibåd etc. hvor du iføre dig tørdragt inden du tager ud
og først kommer af dragten når du kommer i land igen, måske 5 - 7 timer ialt
i dragt. Så er tisselynlåsen absolut en god ting.

Personlig høre jeg til i gruppe to, og da jeg for et år siden skulle købe
min tredie tørdragt blev det til en med tisselynlås. Største fordel er det
psykologiske asspekt, bare det at have muligheden gør at du ikke skal tisse
så tit

Da jeg havde tørdragt uden tisselynlås, skete det da at jeg pludselig skulle
af med vandet, og så er der ikke andet at gøre end at hive dragten halvt af
og derefter lade vandet gå. Bagefter kan man så konstanterer at man har
smådryppet på halstætningen. Det er jo ikke særligt rart at tænke på når du
skal have dragten på igen

Så jeg kan varmt anbefale en tisselynlås hvis du høre til i gruppe to,
ellers er det jo som andre har påpeget endnu en fejlkilde som kan blive utæt
eller glemt at lukke.

Mvh Alan

Fra : Morten Kyhnau Hansen

Dato : 10-03-03 22:52

Hej Allan,

Det er især nr 2 jeg har tænkt på. Men også at få en større fleksibilitet,
og som du siger den psykologiske effekt. Jeg gider ikke at gå og overveje
hvor meget (vand) jeg drikker fordi det at tisse er en stressfaktor, sgu for
åndsvagt at dehydrere fordi det besværligt at tisse, ikke mindst når man
dykker

tak for svar til alle iøvrigt

mvh
Morten

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-03-03 00:47

Morten Kyhnau Hansen:

> Jeg gider ikke at gå og overveje hvor meget (vand) jeg drikker
> fordi det at tisse er en stressfaktor, sgu for åndsvagt at
> dehydrere fordi det besværligt at tisse, ikke mindst når man
> dykker

Det er derfor en P-ventil er det eneste rigtige valg, fordi du her også
bar ekan tisse _under_ vand hvis det er nødvendigt!

Fra : Lars S. K.

Dato : 12-03-03 08:21

Peter.
Nu har jeg ALDRIG brugt min P-Valve på land...
Forestil dig en varm sommerdag og man er klar til at gå i båden...
Der kan være flere timer indtil man skal i vandet, hvis man er på 2.
dykkerhold...
- Det er _ikke_ lækkert at lade det sive ned af dragten...

Og hvis jeg sidder i en båd/kutter og venter - så generer det mig også at
pisse _inde_ i båden.
(og det generer også andre
Så jeg er derfor nødt til at springe i vandet.
- Da jeg er meget kuldskær gør jeg principielt aldrig min dragt våd før jeg
skal i vandet.

Argumentet med at en P-Valve er god hvis man står foran en hule og skal til
at i vandet holder 100%.
Men ikke ellers. Glem det! Almindelige rekeative dyk under en time er ikke
en P-Valve værd.

/ Lars

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-03-03 14:11

Lars S. K.:

> Nu har jeg ALDRIG brugt min P-Valve på land...

Det har jeg og mine masser af gange!

> [...]
> 2. dykkerhold...
> - Det er _ikke_ lækkert at lade det sive ned af dragten...

Hvorfor ikke? Det lugter sguda ikke og hvis du ellers har drukket nok
vand (som du skulle) er det stort set kun vand.

> [...]
> Så jeg er derfor nødt til at springe i vandet.
> - Da jeg er meget kuldskær gør jeg principielt aldrig min dragt

Det gør jeg da heller ikke, men alle steder du pisse med en
tisselynlås, kan du også tisse med en P-valve. Jeg hoper aldrig ud men
gør det ud over rælingen el lign.

> Men ikke ellers. Glem det! Almindelige rekeative dyk under en time
> er ikke en P-Valve værd.

Jeg er uenig. Jeg mener også der er mindre sandsynlighed for problemer
med en P-ventil end en P-lynlås.

Fra : Andersen

Dato : 12-03-03 17:40

Davs......

> Jeg er uenig. Jeg mener også der er mindre sandsynlighed for problemer
> med en P-ventil end en P-lynlås.

Er du ikke lige flink at forklare hvordan man bruger sådan en fyr.
Helt fra det øjeblik du skal i dragten, og til du skal bruge den.

Jeg har selv en tisselynlås, har brugt den to gange på 1år.
Så jeg er lidt ked af jeg har fået den sat i, ikke at der har været nogen
problemer med den, bare at de penge kunne jeg have sparet, og så have brugt
dem til noiget andet.

Hvilket mærke bruger du?

Leif Andersen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-03-03 23:21

Andersen:

> Davs......

> Er du ikke lige flink at forklare hvordan man bruger sådan en fyr.
> Helt fra det øjeblik du skal i dragten, og til du skal bruge den.

Popper et urinalkondom på. Sætter det fast i slangen fra P-ventilen
(der skal _ikke_ noget ind i fætteren, det er et eksternt kateter).
Lukker tørdragten.

Hvis jeg skal tisse, så tisser jeg.

Jeg bruger den ikke på hvert dyk. På dyk i vinterhalvåret med under 45
mins dykketid bruger jeg den typisk ikke.

> Hvilket mærke bruger du?

Extreme Exposure/Halcyon (jeg har 3).

Fra : Andersen

Dato : 12-03-03 23:53

Davs....'

> Popper et urinalkondom på. Sætter det fast i slangen fra P-ventilen
> (der skal _ikke_ noget ind i fætteren, det er et eksternt kateter).
> Lukker tørdragten.

Ok, jeg synes bare jeg havde læst noget med tape, snor og nåle....;)

Er der noget man skal være opmærksom på, når man lader vandet gå?
Har fået fortalt at man skal have "flow" i slangen, eller har man det i
dragten, og det ville jo være noget pis...:))
Det kan jo være det er en anden type du bruger.

Leif Andersen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-03-03 09:42

Andersen:

> Davs....'

> Ok, jeg synes bare jeg havde læst noget med tape, snor og
> nåle....;)

Så skulle der nok meget til før jeg ville anvende en!

> [...]
> det i dragten, og det ville jo være noget pis...:))
> Det kan jo være det er en anden type du bruger.

Min(e) er balanceret, så gassen i dragten udligner hele tiden trykket,
så der er ikke større modstand.

Det er en god idé at åbne for sluserne stille og roligt så man er
sikker på alt er i orden før man tisser igennem.

På nogle huledyk har jeg måske tisset 5 gange under vand (her kan man
jo også let tanke op med vand igen).

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 13-03-03 00:09

> Extreme Exposure/Halcyon (jeg har 3).

*** Wow... jeg har sett på film en gang en mann der havde 2 stk... men
3..... det er sgu heftigt. Tisser du samtidigt med disse, eller bruker du en
og en...?

(blev litt FOR fristende )

Fra : hans

Dato : 14-03-03 09:47

> [...]
> Popper et urinalkondom på. Sætter det fast i slangen fra P-ventilen
> (der skal _ikke_ noget ind i fætteren, det er et eksternt kateter).

Kan man poppe på under vand?

Hans

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-03-03 10:07

hans:

> Kan man poppe på under vand?

Nej. Det gøres inden, men et ordentlig urinkondom kan sagtens holde
hele dagen.