Skærme
Fijala 3554
ghosting..
Fra : Allan Eriksen

Dato : 05-03-03 22:13

Hej NG!

Har lige fået en ny DELL 17 (Ultrasharp 1702FP) tommer tft skærm, men jeg
synes desværre at der er en lille hale efter musepilen. Der står opgivet på
dell's hjemmeside, at responsetiden er 25ms....burde det ikke være nok til
at undgå ghosting?? Eller er der andre ting der kan spille ind?? Skærmen
burde være dell's topmodel indenfor 17 tommer tft skærme, så jeg forstår det
ikke rigtigt!

mvh Allan

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 06-03-03 00:53

Allan Eriksen wrote:
> [...]
> burde være dell's topmodel indenfor 17 tommer tft skærme, så jeg forstår det

Nu er det ikke fordi din windows laver halen? Man kan slå det til et
eller andet sted. Ses effekten også hvis du flytter rundt på et vindue
så der er skygger efter vinduet?

mvh

Bruno

Fra : Allan Eriksen

Dato : 06-03-03 15:56

> Nu er det ikke fordi din windows laver halen? Man kan slå det til et
> eller andet sted. Ses effekten også hvis du flytter rundt på et vindue
> så der er skygger efter vinduet?

Effekten ses ogå når man flytter rundt på vinduer, og også i Linux, så det
er ikke operativ systemets skyld. Kan det virkelig passe at en responsetid
på 25 ms. kan give ghosting....er der eventuelt andre faktorer der kan
spille ind? Og er der andre der har erfaringer med denne skærm?

mvh
Allan

Fra : Torben R

Dato : 07-03-03 09:41

> [...]
> på 25 ms. kan give ghosting....er der eventuelt andre faktorer der kan
> spille ind? Og er der andre der har erfaringer med denne skærm?

Hej Allan, jeg har også en Dell 1702FP og oplever i RTCW spillet ghosting.
Det virker "underligt" når man bevæges musen for at "kigge rundt" så bevæges
store overflader (som fx. mur eller vægge) med efterslæb, hvor i mod ting
"tæt" på synsfeltet ikke giver ghosting - hmmmm svært at forklare.

Jeg synes det trætter øjnene og giver en underlig spilfornemmelse.

I andre spil (Crimson Skies, Ultra Pinnball, Tombraider) har jeg ikke
problemer selv
om de også kører i højeste opløsning med alle "ting" slået til.

Mit grafikkort er ATI Radeon 9700 (ikke pro) og skærmen kører i 1280x1074 /
60 hz.
og DVI kabel.

Det skal siges at jeg ikke har experimenteret med forskellige indstillinger
med grafikkortet
alt det der med Anti dit og dat (har ikke helt styr på disse funktioner), så
måske kan ghosting
elimineres ved en optimal indstilling. Det må andre tft-skærme brugere kunne
byde ind på ?

Mvh Torben R

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-03-03 10:27

"Torben R" <ilac@NOSPAMinet.uni2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> måske kan ghosting
> elimineres ved en optimal indstilling. Det må andre tft-skærme brugere

Ikke for at rette jer, men jeg tror i mener "trailing" og ikke "ghosting".

- Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-03-03 10:30

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne
>
> Ikke for at rette jer, men jeg tror i mener "trailing" og ikke "ghosting".

Det bliver forklaret her:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1785&p=5

- Martin

Fra : Torben R

Dato : 07-03-03 12:55

> Det bliver forklaret her:
>
> http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1785&p=5
>
> - Martin
***

Hej Martin, jeg tror du har ret - det ligner mere effekten "Motion Blur &
Shadowing"
jeg ville nærmere kalde det "efterslæb" men underligt nok kun på store
flader, som
jeg skrev tidligere (i 3d-shooter hvor man flytter sit synsfelt med musen).

Jeg har kun oplevet det på Return To Castle Wolfenstein, men ikke i Unreal
1, Crimson Skies,
Spiderman, så måske har det noget at gøre med hvordan det pågældende spil er
programmeret,
(og her må der gerne grines hvis min kommentar er helt ude i skoven ?)

--
Torben R

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-03-03 09:11

"Allan Eriksen" <holst@control.auc.dk> wrote in

> [...]
> passe at en responsetid på 25 ms. kan give ghosting....er der
> eventuelt andre faktorer der kan spille ind? Og er der andre der

Selvom responstiden er god nok, så kan det være skærmens elektronik er
for langsom til at følge med responstiden på pixels - og det dermed
betyder at du oplaver trailing/motion blur.

Jeg har ikke selv en Samsung 172T, men har prøvet at arbejde på den i
et par timer, og oplevede ingen problemer med motion blur, og den
skulle også have 25ms responstid.

Men prøv og se om ikke du kan finde et review på nettet af din skærm,
hvis der er problemer med motion blur med den skærm vil det 99% sikkert
være noget de har skrevet om i artiklen.

Mvh.
Flemming
--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.