"Cluse"?? MySQL-tutorial
Fra : Søren \"Pengman\" Pe~

Dato : 21-02-03 14:56

God aften

Jeg er nybegynder (mere eller mindre) med Delphi, og vil gerne have det til
at fungere sammen med en mySQL-database.
Jeg ahr fundet frem til denne tutorial:
http://www.programmersheaven.com/articles/Kalali/Mysql_tut-p1.htm
som tilsyneladende skulle beskrive hvordan en sådan forbindelse oprettes...
Dog er jeg nået til et problem...
I tutorialen står der:

2. Open a new project
3. add a datamodule to the new project and change name properti to
employee_dtmdl
4. add a form to your project and change the name to details_frm
5. add employee_dtmdl to use cluse of the form and frame ;)
6. rename the form1 to master_frm

Mit problem er det der kaldes skridt 5. hvordan beder jeg mit datamodule om
at "use cluse of the form and frame"??

Håber der er nogen der kan give mig en pædagogisk forklaring

på forhånd tak
--
Søren Pedersen
Stud.Scient. AUC

Fra : Henry

Dato : 21-02-03 16:59

> [...]
> 6. rename the form1 to master_frm
>
> Mit problem er det der kaldes skridt 5. hvordan beder jeg mit datamodule

Hmm, det er ikke sikkert at den bliver pædagogisk.

I dit projekt har du to units (hvilket er en *.pas fil, hedder standard
unit1.pas med mindre du har omdøbt den) og du har to forms (hvilket er
*.dfm, dfm filerne hedder det samme som dine pas filer dvs. unit1.dfm hører
til unit1.pas).

Når en unit skal bruge objekter, funktioner eller procedure fra en anden
unit så skal man lave en reference til den anden unit, dette gøres under
"uses".
Hvis Unit2 også skal refererer til Unit1 så kan du IKKE skrive referencen i
interface delen, men skal ned under implementation i unit2 og skrive uses
Unit1;

Således kan unit1.pas se sådan ud.
unit Unit1;

interface

uses
Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
Dialogs, employee_dtmdl; // <<<<<<<< her

type
TForm1 = class(TForm)
private
{ Private declarations }