iso-8859-1 decodning
Fra : Finn Kristensen

Dato : 20-02-03 11:26

hvordan dekoder man

=?iso-8859-1?B?dGVzdCDm+OXG2MU=?=

med delphi6, det fremkommer i subjectfeltet når man henter en mail med
danske tegn.

tia
Finn.

Fra : Torben Brandt

Dato : 22-02-03 00:56

Finn Kristensen wrote:
> hvordan dekoder man
>
> =?iso-8859-1?B?dGVzdCDm+OXG2MU=?=
>
> med delphi6, det fremkommer i subjectfeltet når man henter en mail med
> danske tegn.

Jeg ved ikke lige hvordan jeg ville gøre i Delphi, og om der ligger
nogle færdige funktioner til at gøre det. Men man kan relativt nemt
programmere det selv.

Det mellem de første to ?'er er hvilket tegnet det skal oversættes til.
iso-8859-1 er det danske tegnsæt, så her er det nemt nok.

Mellem de to næste ?'er står et B [1]. Det står for Base64-kodning.

Det mellem de to sidste ?'er (inkl det næstsidste =) er selve emnet. Det
er det, der skal afkodes fra Base64.

Du kan læse mere om Base64 på
<URL:http://www.faqs.org/rfcs/rfc2045.html> i afsnit 6.8.

Du kan også prøve at søge på Google efter base64 og decode eller
naturligvis spørge igen :)

[1] Det er også meget normalt at bruge Quoted-Printable-kodning i mails,
og det indikeres med et Q (eller q). Især i emne-feltet vil jeg mene at
Quoted-Printable er mest udbredt.
Det kan du også læse om i rfc2045 i afsnit 6.7.

mvh Torben

Fra : Finn Kristensen

Dato : 22-02-03 12:08

Tak Torben,

det giver mig noget at arbejde videre med.

Finn.