Nyt oversættelsesværktøj til Delphi
Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 16-02-03 23:23

Nu er der et nyt værktøj til at oversætte Delphi programmer til andre sprog,
og det er selvfølgelig gratis:

http://dybdahl.dk/dxgettext/

Så er der ingen grund til at slås med Delphi's indbyggede oversættelsesystem
mere.

Lars B. Dybdahl.

--
Freelance programmør
Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 18-02-03 00:40

Med tak til Peter Thornqvist fra JEDI holdet, så kan systemet nu også
automatisk oversætte resourcestring konstanter.

Hent den nyeste release her:

http://dybdahl.dk/dxgettext/

Lars.

Fra : dk_sz

Dato : 18-02-03 13:41

> Nu er der et nyt værktøj til at oversætte Delphi programmer til andre
sprog,
> og det er selvfølgelig gratis:

link virker ikke
http://download.dybdahl.dk/utils/dxgettext-2003-02-18.zip

/Thomas

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 18-02-03 14:05

dk_sz wrote:
> link virker ikke
> http://download.dybdahl.dk/utils/dxgettext-2003-02-18.zip

Jeg har lige afprøvet linket fra to forskellige steder, og det virker begge
steder fra. Prøv igen - ellers er ejg meget interesseret i at vide, hvilken
internet udbyder du bruger, hvad din DNS server er, og hvad fejlmeddelelsen
præcist er.

Lars.

Fra : dk_sz

Dato : 19-02-03 13:37

> [...]
hvilken
> internet udbyder du bruger, hvad din DNS server er, og hvad

Virker også for mig nu. Kan ikke give nogen fornuftig forklaring. Anyway,
TDC.

mvh
Thomas

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 19-02-03 17:21

Ellers så kom der en ny release i dag, og downloads er nu flyttet til
SourceForge:

http://sourceforge.net/projects/dxgettext/

Lars.

Fra : David Konrad

Dato : 19-02-03 17:53

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse
> Ellers så kom der en ny release i dag, og downloads er nu flyttet til
> SourceForge:
>
> http://sourceforge.net/projects/dxgettext/

Og mon ikke alt dette snart hører hjemme i dk.opslag?

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 19-02-03 18:34

David Konrad wrote:
> Og mon ikke alt dette snart hører hjemme i dk.opslag?

Projektet har faktisk givet overvældende respons - de fleste udvidelser, der
er sket de sidste par dage, er gået på at jeg har fået tilsendt source-kode
til forbedring af funktionalitet fra forskellige personer, f.eks. support
for resourcestrings, så man ikke skal ændre sin source kode så meget.

Jeg tror godt folk kan holde ud at læse om noget, sålænge det er gratis og
gør livet bedre Der har indtil i går været ca. 30 downloads.

Lars.

Fra : David Konrad

Dato : 20-02-03 09:36

> [...]
>
> Jeg tror godt folk kan holde ud at læse om noget, sålænge det er gratis og
> gør livet bedre Der har indtil i går været ca. 30 downloads.

Helt sikkert. Glad for du ikke farede i blækhuset, for jeg glemte faktisk
selv smileyen

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 22-02-03 19:05

David Konrad wrote:
> Helt sikkert. Glad for du ikke farede i blækhuset, for jeg glemte faktisk
> selv smileyen

Godt - så kan jeg jo fortsætte... Projektet er nu helt DLL-frit:

http://dybdahl.dk/dxgettext/

Og om lidt (efter weekenden) kommer der også et værktøj fra Peter
Thornqvist, som kan konvertere eksisterende oversættelser fra Delphi's ITE
til GNU gettext.

Lars.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-02-03 19:47

Lars B. Dybdahl wrote:

> Godt - så kan jeg jo fortsætte... Projektet er nu helt
> DLL-frit:

Det var udslagsgivende for mig. Hermed hentet.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-02-03 22:04

Lars B. Dybdahl wrote:

> Godt - så kan jeg jo fortsætte... Projektet er nu helt
> DLL-frit:
>
> http://dybdahl.dk/dxgettext/

Jeg tror du har glemt at opdatere gnugettext.pas i arkivet. Den er
stadig afhængig af gnu_gettext.dll under Windows.

dxgettext-2003-02-22.zip

gnugettext.pas er fyldt med
if DLLisLoaded then begin
og det eneste sted DLLisLoaded sættes til true er under initialization
{$ifdef MSWINDOWS}
dllmodule:=LoadLibraryEx('gnu_gettext.dll',0,0);
DLLisLoaded:=(dllmodule<>0);
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 23-02-03 23:12

Toke Eskildsen wrote:
> Jeg tror du har glemt at opdatere gnugettext.pas i arkivet. Den er
> stadig afhængig af gnu_gettext.dll under Windows.

Nej, udgaven er faktisk helt korrekt. Det, der sker er, at den under opstart
kigger efter, om dll'en er der, og hvis den er, så bruges den, og hvis den
ikke er, så bruges den interne implementation.

Den eneste årsag til, at det er sådan, er, at det ikke er lavet om. Jeg vil
ikke smide dll-koden ud før jeg er helt sikker på, at den skal ud. Den
første interne implementation var f.eks. ikke speciel hurtig, da den
gennemsøgte .mo filen sekventielt efter oversættelser, hvilket er ret
uoptimalt. Den nuværende implementation indlæser hele
strengplaceringstabellen i memory og laver så binær søgning på teksterne.
En uge frem vil man nok se en udgave, der også cacher selve strengene.

Jeg vil ikke indlæse hele .mo filen i memory, da de i meget store tilfælde
kan komme op på en Megabyte (det er det største, jeg nogensinde har set),
og hvis man f.eks. vil bruge oversættelsessystemet til en webserver med
meget trafik, så kan man godt risikere at en Megabyte RAM forbrug fra eller
til kan gøre en del forskel. Lige nu cacher operativsystemet også .mo
filerne, så det burde ikke kunne mærkes i praksis.

Hvis du vil være sikker på, at dll'en ikke loades, så sletter du bare de
pågældende linier, hvorved DLLIsLoaded automatisk bliver false og den
interne implementation så bruges. Eller også venter du nogle dages tid
indtil vi har fået sat den interne til at være default.

Praksis er, at den nuværende release kører fint uden at der installeres
dll'er.

Peter Thornqvist har i øvrigt gang i flere interessante ting.

En anden bruger ville bruge det på Delphi 5, og her fandt vi så ud af, at
det faktisk lige nu kun virker på Delphi 7 - Delphi 6 kommer meget snart
(jeg vil meget gerne have kontakt med en, der vil teste om det kan
kompileres allerede nu), og Delphi 5 er vi ved at undersøge om vi kan
understøtte. Problemet med Delphi 5 er, at typinfo.pas ikke kan lige så
meget som de senere Delphi versioner.

Hilsen,

Lars.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-02-03 00:06

Lars B. Dybdahl wrote:

[Snip Toke: stadig afhængig af gnu_gettext.dll under Windows]

> Nej, udgaven er faktisk helt korrekt. Det, der sker er, at den
> under opstart kigger efter, om dll'en er der, og hvis den er, så
> bruges den, og hvis den ikke er, så bruges den interne
> implementation.

Jeg prøvede at fjerne DLLen. Det betød at det kun var nogen ting, der
blev oversat. Det kan muligvis have noget at gøre med en about-dialog,
som dxgettext.exe heller ikke kan lide?

Hvis du kan bruge det til noget, har jeg smidt about-boksen samt exe-
filen på <url: http://ekot.dk/misc/JPEGCropsAboutSrc.zip >

> [...]
> kommer meget snart (jeg vil meget gerne have kontakt med en, der
> vil teste om det kan kompileres allerede nu),

Jeg kører Delphi 6 Personal og det virker glimrende (altså bortset fra
ovenfor nævnte problem med at DLLen skal være der).
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 24-02-03 04:34

Toke Eskildsen wrote:

> Jeg prøvede at fjerne DLLen. Det betød at det kun var nogen ting,
> der blev oversat. Det kan muligvis have noget at gøre med en
> about-dialog, som dxgettext.exe heller ikke kan lide?

Nah. Nu lavede jeg en ny About-dialog, men med samme resultat:
Fjernes dll-filen, er det kun nogen ting, der bliver oversat.

Jeg har et lille forslag, Lars. Hvad med at gøre funktionen
GetWindowsLanguage tilgængelig udefra? Sagen er at jeg gerne vil lade
brugeren vælge sprog i selve programmet. Det skal blot være en drop-
down boks, men jeg har behov for at vide hvad defaultværdien er, når
programmet startes op første gang.

Jeg har selvfølgelig blot defineret GetWindowsLanguage under interface,
men måske andre også kunne have brug for det?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 24-02-03 20:01

Toke Eskildsen wrote:
> Nah. Nu lavede jeg en ny About-dialog, men med samme resultat:
> Fjernes dll-filen, er det kun nogen ting, der bliver oversat.

Jeg undskylder, men der var en fejl i 2003-02-22 udgaven. Konkret skete der
to ting:

1) Den første af alle teksterne blev ikke oversat.
2) Hvis antallet af tekster var 2, 4, 8, 16, 32 osv., blev den sidste heller
ikke oversat.

Fejlen er rettet i en ny release.

http://dybdahl.dk/dxgettext/

Jeg burde have haft den interne implementation til betatest først, men jeg
blev så glad over at slippe for dll'en

Den nye release har også kommandolinie værktøjer, der kan konvertere en
eksisterende Delphi ITE oversættelse til GNU gettext formatet.

Lars.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-02-03 01:31

Lars B. Dybdahl wrote:
[Snip Problem hvis DLL ikke blev medsendt]

> Fejlen er rettet i en ny release.
>
> http://dybdahl.dk/dxgettext/

Nu virker det glimrende uden DLL hos mig.

Der er dog en lille ting: Delphi 6 kender ikke til
{$WARN UNSAFE_TYPE OFF}
{$WARN UNSAFE_CODE OFF}
så jeg blev nødt til at fjerne disse for at kunne kompilere.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 26-02-03 01:51

Toke Eskildsen wrote:
> Der er dog en lille ting: Delphi 6 kender ikke til
> {$WARN UNSAFE_TYPE OFF}
> {$WARN UNSAFE_CODE OFF}
> så jeg blev nødt til at fjerne disse for at kunne kompilere.

Øv - jeg mangler gode Delphi 5 og Delphi 6 testere. Jeg havde faktisk fået
at vide, at det kompilerede uden problemer på Delphi 6, så jeg takker mange
gange for tilbagemeldingen.

Jeg har rettet det så det ikke skal gøres fra og med næste release.

Hilsen,

Lars.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-02-03 09:13

Lars B. Dybdahl wrote:

[Snip {$WARN UNSAFE_TYPE OFF}]

> Øv - jeg mangler gode Delphi 5 og Delphi 6 testere. Jeg havde
> faktisk fået at vide, at det kompilerede uden problemer på Delphi
> 6, så jeg takker mange gange for tilbagemeldingen.

Så længe du drøner nye versioner ud, skal jeg gerne melde tilbage.
Tak for indsatsen.

Jeg benytter Delphi 6 Personal Edition. Måske er UNSAFE_TYPE med i
Basic, Pro eller Enterprise udgaverne?

I version 2003-02-22 kaldte jeg UseLanguage i Create i den første Form,
der blev oprettet. Det trick gjorde at jeg kunne gemme sproget sammen
med de andre settings for mit program. Umiddelbart ser det ikke ud til
at virke i 2003-02-25?

Hvis det ikke er noget du umiddelbart kan svare på, vil jeg prøve at få
eksperimenteret mere med det, så jeg kan give en ordentlig beskrivelse.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 26-02-03 10:50

Toke Eskildsen wrote:
> Så længe du drøner nye versioner ud, skal jeg gerne melde tilbage.

Det lyder godt

> Tak for indsatsen.

Selv tak

> Jeg benytter Delphi 6 Personal Edition. Måske er UNSAFE_TYPE med i
> Basic, Pro eller Enterprise udgaverne?

Nej. Det er en Delphi 7 ting, som skal få programmørerne til at lave
pascal-kode, der i Delphi 8 kan flyttes til Microsoft's .net platform. Det,
der gør, at gnugettext.pas ikke umiddelbart kan køre på .net, er at
mo-filerne mappes ind i memory, hvilket er en low-level ting som .net ikke
kan lide. Fordelen ved memory mapping er dog meget stor, så jeg vil afvente
Delphi 8 og så sandsynligvis lave en .net optimeret udgave til den tid,
ligesom vi også har speciel support for Delphi 5.

> [...]
> der blev oprettet. Det trick gjorde at jeg kunne gemme sproget sammen
> med de andre settings for mit program. Umiddelbart ser det ikke ud til

Det skulle det _meget_ gerne. Jeg har lavet lidt om på systemet, så hvis du
angiver 'da_DK' som sprog, vil den finde oversættelsen uanset om den ligger
i en filmappe ved navn 'da_DK' eller bare 'da'. Til gengæld vil den ikke
finde 'da_DK' udgaven, hvis du bare angiver 'da'.

> Hvis det ikke er noget du umiddelbart kan svare på, vil jeg prøve at få
> eksperimenteret mere med det, så jeg kan give en ordentlig beskrivelse.

Det må du meget gerne. Der foregår ikke udvikling i den del af
gnugettext.pas filen mere, så hvis der skulle være en fejl, så er det bare
med at få den elimineret hurtigst muligt.

Lars.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-02-03 11:05

Lars B. Dybdahl wrote:

[Snip Teste i Delphi 6 Personal]

Jeg skal gerne sende mine erfaringer med dxgettext under D6 Personal
videre, men ville det ikke være lettere for dig, hvis du selv
installerede den version?

[Snip UseLanguage i Create på første Form virker ikke?]

> [...]
> uanset om den ligger i en filmappe ved navn 'da_DK' eller bare
> 'da'. Til gengæld vil den ikke finde 'da_DK' udgaven, hvis du bare

Nah. Jeg angiver med 'da_DK'. Men okay, jeg havde også problemet
kl. 2 i nat, så det kan være jeg bare skal prøve i aften igen, når
jeg er lidt mere vågen.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 26-02-03 11:35

Toke Eskildsen wrote:
> Jeg skal gerne sende mine erfaringer med dxgettext under D6 Personal
> videre, men ville det ikke være lettere for dig, hvis du selv
> installerede den version?

Jo - men det samme gælder sådan set Delphi 5 og Kylix 1 (jeg har kun licens
til Kylix 1 og 3, ikke 2'eren) - og for at lave en rigtig god test, bør
disse faktisk installeres med VMware. Men gnugettext.pas burde sådan set
være der nu, og eventuelle ting, der skal rettes, må være småting.

Jeg er selvstændig erhvervsdrivende, og jeg tjener ikke penge på det her
projekt, så jeg må prioritere benhårdt og forsøge at involvere så mange
udover mig selv i at bidrage til det. Det startede faktisk med, at en af
mine kunder ikke fik oversat sit program til Svensk, selv om jeg havde
givet ham Delphi ITE'ens distribuerbare editor og sourcekode m.v., men
oversætteren i Sverige kunne for det første ikke få det til at virke, og
hvis han kunne, så ville han garanteret ikke fatte en meter af alle de
ting, der står i Delphi'ens oversættelsessystem, og så garanteret både
oversætte Name properties og andet, der ikke må oversættes. Og da jeg
samtidigt bruger GNU gettext i forbindelse med mine php webløsninger, og
så, hvor godt det bruges i hele Linux systemet til oversættelse, måtte
dette her projekt bare laves

I øvrigt har jeg også fået nogle virkelig mærkelige oplevelser med Delphi
ITE'en - Jeg måtte faktisk droppe alle oversættelser i WinPhoto 1.4, fordi
Delphi'ens ITE ikke fungerede korrekt: http://www.cat-photo.com/. Det var
lidt surt, men nu har jeg lavet WinPhoto om til GNU gettext, så næste
version (1.4.2) kommer igen med oversættelser.

> Nah. Jeg angiver med 'da_DK'. Men okay, jeg havde også problemet
> kl. 2 i nat, så det kan være jeg bare skal prøve i aften igen, når
> jeg er lidt mere vågen.

Træthed er programmørens værste fjende. Er man træt, skal man hellere lave
noget adminstrativt arbejde eller andet arbejde, hvor forkerte beslutninger
ikke får indflydelse på en selv

Lars.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-02-03 20:14

Lars B. Dybdahl wrote:

[Snip Problem med at kalde UseLanguage]

> Træthed er programmørens værste fjende. Er man træt, skal man
> hellere lave noget adminstrativt arbejde eller andet arbejde, hvor
> forkerte beslutninger ikke får indflydelse på en selv

Okay, nu er jeg frisk og har stadig problemet. Et relevant klip fra min
..dpr-fil:

begin
UseLanguage('en_UK');
Application.Initialize;
UseLanguage('en_UK');
Application.CreateForm(TMainForm, MainForm);
UseLanguage('en_UK');
Application.CreateForm(TSForm, SForm);
Application.CreateForm(TLoadForm, LoadForm);
Application.CreateForm(TAboutBoxJ, AboutBoxJ);
Application.Run;
end.

Nada. Den oversætter til dansk hver gang. Og det er det eneste sted jeg
kalder UseLanguage (jeg checkede med en global search).

Hvis jeg derimod laver en
set LANG=en_US
i prompten og starter mit program, bliver det fint oversat til engelsk
(eller rettere: Så bliver det ikke oversat, hvilket betyder det er på
engelsk).

Hvis jeg bruger en ældre version af dxgettext, virker det fint.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 26-02-03 23:14

Toke Eskildsen wrote:
> Okay, nu er jeg frisk og har stadig problemet. Et relevant klip fra min
> .dpr-fil:

Jeg fandt fejlen og har rettet den, tak for hjælpen. Du kan hente den nyeste
version af gnugettext.pas med fejlrettelsen her:

http://cvs.sourceforge.net/cgi-bin/viewcvs.cgi/dxgettext/dxgettext/sample/gnugettext.pas

Hilsen,

Lars.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-02-03 00:54

Lars B. Dybdahl wrote:

> Jeg fandt fejlen og har rettet den, tak for hjælpen. Du kan hente
> den nyeste version af gnugettext.pas med fejlrettelsen her:

> [...]

Så virker det. Takker.

Nu skal jeg bare have dig overtalt til at gøre
function GetWindowsLanguage: string;
tilgængelig udefra.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 27-02-03 09:27

Toke Eskildsen wrote:
> Nu skal jeg bare have dig overtalt til at gøre
> function GetWindowsLanguage: string;
> tilgængelig udefra.

Noget, der kan det, kommer i en release inden kl. 10:30 i dag

Lars.