Hvordan optælles ens forekomser i to parad~
Fra : CM

Dato : 14-02-03 22:00

Hej jeg ønsker at lave en optælling af ens forekomster i tabel.
Haves to tabeller TABEL1 og Tabel2 (Begge paradox-tabeller.)

Tabel1 består af følgende felter:

Dato | LN | Alm-navn | Status | Type | Alm-navn | alm-tekst |

Består f.eks. af 50 forskellige record.

Tabel2 består af følgende felter

Dato| LN | Alm-navn | Status | Type | Alm-navn | alm-tekst |

Består f.eks. af 1000 record, hvor flere af recordne er ens.

Det ønskes nu at lave en optælling på hvor mange gange hver record fra
tabel1 forekommer i tabel2
Et eksempel ville værer dejligt.

Jeg anvender Delphi 7 pro

Carsten

Fra : Mikael Rune Jensen

Dato : 15-02-03 18:25

Hejsa

Jeg vil tro at noget SQL i stil med nedenstående skulle kunne klare opgaven.
Jeg har dog ikke lige testet det...

SELECT t1.dato, t1.LN, t1.Alm-navn, t1.status, t1.type, t1.Alm-navn,
t1.alm-tekst, count(*)
FROM Tabel1 AS t1, Tabel2 AS t2
WHERE t1.dato = t2.dato AND
t1.LN = t2.LN AND
t1.alm-tekst = t2.alm-tekst
GROUP BY t1.dato, t1.LN, t1.Alm-navn, t1.status, t1.type, t1.Alm-navn,
t1.alm-tekst;

Du selecter med andre ord alle attributter fra Tabel1, joiner med Tabel2 på
alle attributter (sikrer at tabel1-attributter er lig med
tabel2-attributter) og sidst grupperer du på alle attributter i Tabel1
(således at du kan lave en count(*) i din select-caluse).

Mvh.
Mikael