Valg af database....forvirringen er total.~
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 09-02-03 13:26

Hej

Jeg har udviklet et program som skal gemme en større mængde data, disse data
vil jeg gerne gemme i en database. Så er det så cirka her jeg gerne vil
"sætte mig" på en database og så bruge den, men hvilken? Jeg roder rundt i
begreber som BDE, ODBC, ADO, Midas, Interbase, Oracle, MS SQL, DCOM, CORBA
osv uden at have nogen ide om hvor jeg skal starte

Programmet skal både kunne anvendes standalone og i mindre
flerbrugerløsninger(formentlig aldrig over 10 samtidige brugere). Men hvor
skal jeg så kikke henaf med hensyn til databasen?

Er der nogen derude der kender eksempelvis en hjemmeside med sammenligninger
af de forskellige databasetyper så jeg har en mulighed for at danne mig et
overblik?

Hvis nogen har lyst til at give råd/pege i en bestemt retning med hensyn til
mit projekt så kan jeg give lidt flere oplysninger. Som skrevet så kommer
brugerantallet sandsynligvis ikke over 10. Antallet af poster ligger
sammenlagt på den lave side af 50.000. De små "grupper af brugere" skal
muligvis kobles sammen i større netværk(dette havde jeg dog tænkt mig at
løse med et synkroniseringsprogram som sammenligner de forskellige
databaser, kan også gøres nemmere hvis databasen understøtter events). Det
skal være forholdsvis nemt at lave systemet så forskellen med klienten i et
enkeltbruger system og en flerbrugersystem er minimal(f.eks. ved at anvende
ODBC-alias'er).
Hastigheden/pris er nok de kritiske faktorer, mens skalering og maskinkrav
ikke er helt så vigtige. Styresystemet vil (formentlig) altid være windows
og brugerantallet vil formentlig aldrig stige(pr server). Mængden af data
vil stort set heller ikke stige da gamle poster vil blive slettet
efterhånden som nye kommer ind.

Jeg har selv kikket lidt i retning af MS SQL-server da det er rimlig lige
til at gå til. Den kan anvendes i situationen med flere brugere, i
enkeltbrugerløsninger kan f.eks. et ODBC alias pege på en access-database i
stedet hvis man ikke vil have udgiften til en MS-SQL licens. MS-SQL ligger
nok i toppen af hvad kunderne vil give for en flerbrugerløsning. Hvad er
jeres mening om denne ide?

MVH
En forvirret Thomas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-02-03 14:54

Du skal foretage 2 valg: Den egentlige database og så et
kommunikationslag, som giver dig adgang til at tale med databasen fra
Delphi.

Kommunikationslag (eksternt):
BDE, ODBC, ADO

Databaser (C/S):
Interbase, Oracle, MS SQL

Midas hedder vist nok Datasnap nu. Men jeg skal ikke præcist kunne sige,
hvad det bruges til.

DCOM, CORBA er protokoller til at håndtere objekter på fremmede
computere på tværs af netværk. DCOM er "windows-only", hvorimod CORBA er
implementeret på de fleste OS'er og en en åben platform. Men det skal du
ikke bruge i denne sammenhæng.

I nogle lokale databaser (såsom paradox), er database adgangen også
selve databasen. BDE "taler" ikke med nogen database, når den anvender
paradox, da den her til går filerne direkte. Samme med dBase.

Der er også en tredie løsning og der er at droppe det eksterne
kommunikationslag helt og kompilere det ind i din applikation i stedet.
Så snakker applikationen enten direkte med de filer, som udgør databasen
eller den snakker med databasen (f.eks. SQL server). Det sidst kaldes
client/server, er mere stabilt og generelt dyrere, hvorimod det første
kaldes en lokal database - også selvom den placeres på et drev på et
LAN.

Jeg vil foreslå dig at anvende DBISAM som kompileres direkte ind i din
applikation (altså ikke noget eksternt kommunikationslag). Med denne kan
du relativt enkelt skifte mellem lokal og client/server mode.

Den koster enten 250 US$ (kun lokal mode) eller 530 US$ (også
client/server mode) og så er der ikke yderligere udgifter ved
distribution af din applikation. Dit projekt peger i høj grad mod, at du
starter med den dyre løsning til 530 US$ og så sparer tiden til at
opgradere senere fra lokal til C/S.

Jeg håber det hjalp.

Fra : Harald

Dato : 09-02-03 16:28

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> distribution af din applikation. Dit projekt peger i høj grad mod, at du
> starter med den dyre løsning til 530 US$ og så sparer tiden til at

Hvad med MySQL?

/HK

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-02-03 16:38

"Harald" <swobu@kroning.dk> wrote in message

> Hvad med MySQL?

Den er sikkert også fin, men ret begrænset i sin support på SQL siden
har jeg hørt. Flashfiler ligeså (netop blevet open-source og gratis),
men DBISAM har en fin newsgroup support og det vil jeg gerne betale for.

For mig er det en stor fordel at DBISAM kan kompileres 100% ind i en exe
fil og det er der ikke mange fler-bruger systemer, der tilbyder.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 09-02-03 16:55

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message
> For mig er det en stor fordel at DBISAM kan kompileres 100% ind i en exe
> fil og det er der ikke mange fler-bruger systemer, der tilbyder.

Betyder det at vi ikke skal "bøvle" med versioner af driverfiler osv?

MVH
Thomas

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 10-02-03 11:56

> Den er sikkert også fin, men ret begrænset i sin support på SQL siden
> har jeg hørt. Flashfiler ligeså (netop blevet open-source og gratis),
> men DBISAM har en fin newsgroup support og det vil jeg gerne betale for.

Jeg er for så vidt enig, men mener den efterhånden meget store og stigende
brug af mySQL taler for denne, som et produkt der er værd at basere en lille
løsning som det skitserede projekt på.

> For mig er det en stor fordel at DBISAM kan kompileres 100% ind i en exe
> fil og det er der ikke mange fler-bruger systemer, der tilbyder.

Andre kunne opfatte dette som en ulempe. Programmet skal kompileres om hver
gang en databasen skal opgraderes.

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 09-02-03 18:57

> [...]
> applikation (altså ikke noget eksternt kommunikationslag). Med denne kan
> du relativt enkelt skifte mellem lokal og client/server mode.

Jeg har "leget" lidt med DBISAM her i eftermiddags og mit umidlbare indtryk
er at det er nemt at udvikle, kontrollere og skalere. Men jeg vil gerne have
nogle "negative" inputs fra jer? Hvad er der af ulemper? Hvordan er den at
at få til at virke igennem firewall's og på tværs af f.eks. internettet? Er
dette realistisk med DBISAM?

MVH
Thomas

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-02-03 20:34

> [...]
den at
> at få til at virke igennem firewall's og på tværs af f.eks.

Prøv at stille spørgsmålet på news://news.elevatesoft.com/
Men det er muligt, hvis firewall'en er åben på den nødvendige port.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 10-02-03 11:53

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sammenligninger
> af de forskellige databasetyper så jeg har en mulighed for at danne mig et

Jeg synes du skulle overveje ikke at benytte en konventionel
relationsdatabase. Jeg synes ikke rigtig noget tyder på, at du har et
konkret behov for deciderede databasefeatures såsom replikering, automatisk
backup mv.

Standalone og flerbruger løsninger der ikke kræver mere end 10 samtidige
bruger kan snildt håndteres med en XML-løsning. Benytter du
XMLTransformProviders og TClientDatasets, og ellers bygger din XML
fornuftigt op, er det fuldt tilfredstillende. Det er hurtigt at bygge op -
ikke mindst at modificere løbende - og du er såmænd ikke engang bundet til
XML'en i al evighed, da du vil benytte datasources og databasekomponenter
akkurat på samme måde som hvis du skriver op imod en relationsdatase.
Løsningen er med andre ord skalerbar.

En anden fordel er utvivlsomt prisen. Kan dit koncept bære, at kunden skal
ud og investere 20.000 eller mere i serversoftware og klienter?

> [...]
> muligvis kobles sammen i større netværk(dette havde jeg dog tænkt mig at
> løse med et synkroniseringsprogram som sammenligner de forskellige

Der er vist det, man normalt kalder replikering. Opdatering af poster hos en
lille bruger i forhold til en række tabeller på en "moderdatabase" kan med
fordel gøres i kode.

(...)

Hvis du insisterer på at bruge en database er mySQL et oplagt valg. MSSQL
virker lidt til at skyde gråspurve med kanoner...

Fra : Thor

Dato : 11-02-03 20:56

Vælg Interbase eller Firebird.
Skalerbart, nemt at installere, og ægte SQL.server, gratis i Open Source
versionen.

Har ca. 25 kommercielle installationer kørende baseret på IB.

mvh Thomas Riedel, Logihouse

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 12-02-03 08:38

"Thor" <thr@image.danmark> wrote in message
> Vælg Interbase eller Firebird.
> Skalerbart, nemt at installere, og ægte SQL.server, gratis i Open Source
> versionen.

Hvordan er mulighederne for at snakke med en IB eller FB database i
programmer som kun kan forbinde til ODBC links, f.eks. Microsoft Access?

MVH
Thomas