ikke newbie
Fra : Paul S. Sørensen

Dato : 02-02-03 12:48

Dav, jeg havde prøvet at søge hjælp her før, men uden held.
Men der er måske min besked blev hurtig slettet fordi der var ikk nogen der
svarede.

Når, men hvis der er nogen her, der er lidt bekendt med mulimedia
programmering i Delphi, og kender lidt til behandling af lyd, eller nærmere
grafisk afspejling af lyd, så kunne være rart at få et godt råd her:

jeg står foran et opgave hvor jeg skal bruge en eller flere grafiske billede
af lyd (Graph Wave), men den skal ikke være utrolig videnskabelig som i
bl.a. Cool Edit / Sound Forge - eneste forudsætning er at den skal arbejde
hurtig: som regel der tager meget tid at læse en mp3 og det bedste løsning
kunne være at gemme mp3'ets "billede" i et fil med samme navn men af et
andet type (sådan noget kendes i Cool Edit med *.pk filer), og jeg kan
forestille mig at her kunne brugesTFileStream.Savetofile ...

Det sjove ved det at jeg sidder med 2 klare løsninger og ingen af dem kan
rigtig bruges :
en af dem http://www.undu.com/Articles/020411.html er lidt for langsom: der
tager små 10 sekunder at åbne en mp3 ... og programmet bliver mega slow....

den anden er et demo exempel af Xaudio component som desværre findes ikke
mere på nettet. Den er lidt kompliceret men passer bedre. De bruger blot
Tpaintbox og TFileStream for at læse mp3 (!) som efterfølgende bliver gemt
til et raw-billede af den aflæste mp3. Problemet er at den bruger en
"scrollbar" i PaintBox'en (hvor der tegnes stream) for at vise hele
waveform, På grund af lidt erfaring kan jeg ikke finde ud af lave den om så
den kan "zoom ud" så man behøver ikke "scrolle" frem.

finally:
hvis der er nogen derud der kan/vil/begejstret at kaste sig ud i den lille
tricky problem, har jeg gerne demo koden til dig, som kan skrives i 10-20
linjer men kræver lidt forklaring (Derfor skriver jeg den ikke her).
Svar venligst ikke her, men til : pss@radiohorsens.dk