Tæller i Pascal parser
Fra : Torben Jørgensen

Dato : 01-02-03 01:58

Hej alle

Jeg er ved at lave et statestik program til et spil. Jeg orker ikke den helt
lange forklaring, så her er den korte. Når jeg parser for kills/deaths for
hver spiller gemmes dette resultat i en fil, vi kan kalde fil 1. Derefter
tjekkes der om der findes et resultat fra en anden parsing, i en anden fil,
fil2 gør der ikke det, så fyldes fil2 med spiller navn og 9 "0" pr spiller,
som lægges sammen med fil 1. Mit problem er at, når jeg addere tallene der
er i 1.fil med fil 2 så bliver hverandet tal udskiftet med et "0" og det
skal det ikke. Jeg mener "4 + 0 = 4", Right? Proceduren jeg laver
additionen i ser sådan ud:

procedure Addkills;
var
Tstatus, killfile, killfile2:TextFile;
name:string;
Nr1, Nr2:LongInt;
result1, result2, final:LongInt;
begin
Nr1:=0;
Nr2:=0;
AssignFile(killfile, 'C:\Badass Stats\Buddy\TempKill1.txt');
Assign(Tstatus, 'c:\Badass Stats\Buddy\Tempkillstatus.txt');
AssignFile(killfile2, 'C:\Badass Stats\Buddy\TempKill2.txt');
Reset(killfile); (*killfile, indeholder et spiller navn + 9 "0",
derefter det næste spillernavn og 9 "0"*)
Reset(Tstatus); (*Tstatus, er den fil der indeholder de antal
kill/death der er fundet ved en parsing*)
Append(killfile2); (*Indholdet af killfile og Tstatus adderes i
killfile2*)
While not eof(Tstatus) do
begin
ReadLn(Tstatus, name);
ReadLn(Tstatus, Nr1);
result1:=Nr1;
ReadLn(killfile, name);
ReadLn(killfile, Nr2);
result2:=(Nr2 + Nr1);
WriteLn(killfile2, name); (*Her udskrives resultatet af additionen i
killfile2*)
WriteLn(killfile2, result2);
end;
Close(Tstatus);
Close(killfile);
Close(killfile2);
end;

Resultatet af en parsing ser således ud i filen "Tstatus":

[B@dass Joe DK]
4
4
2
2
4
4
1
3
3
Et eller andet
3
2
4
4
2
5
1
3
3

Indholdet af "killfile" ser således ud:

[B@dass Joe DK]
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Et eller andet
0
0
0
0
0
0
0
0
0

De enkelte resultater for hver spiller adders og udskrives i "killfile2" og
ser sådan ud:

[B@dass Joe DK]
4
0
2
0
4
0
1
0
3
Et eller andet
3
0
4
0
2
0
1
0
3

Og det er ligesom lidt forkert . Jeg bruger normal Pascal 7.0 i Delphi. Jeg
ved meget lidt om Delphi, så hvis nogen kunne komme med et godt forslag??

Mange hilsner
Torben

Fra : René Allan Larsen

Dato : 01-02-03 19:41

In article <b1f5ts$2hk$1@sunsite.dk>, Torben Jørgensen wrote:

> [...]
> er i 1.fil med fil 2 så bliver hverandet tal udskiftet med et "0" og det
> skal det ikke. Jeg mener "4 + 0 = 4", Right? Proceduren jeg laver

Jo, regnestykket 4+0 giver fire, men problemet er, at du læser hvert andet tal
som et navn (nemlig "0") og derpå skriver det igen.

> Og det er ligesom lidt forkert . Jeg bruger normal Pascal 7.0 i Delphi. Jeg
> ved meget lidt om Delphi, så hvis nogen kunne komme med et godt forslag??

Dit program vil heller ikke komme til at virke under BP7/TP uden at du løser
problemet med algoritmen først.

Her er hvad din beskrivelse siger:

Åbn inputfil1
Åbn inputfil2
Åbn outputfil
sålænge der er mere i inputfilerne
læs navn1 fra inputfil1
læs navn2 fra inputfil2
gentag 9 gange
læs nr1 fra inputfil1
læs nr2 fra inputfil2
skriv (nr1+nr2) til outputfil
slut-gentag
slut-sålænge
Luk inputfil1
Luk inputfil2
Luk outputfil

Her er hvad dit program faktisk gør:

[...]

Kan du se forskellen? Den eneste grund til at du ikke har opdaget problemet
før er at det tilfældigvis passer sådan, at navnet altid læses ind i en
streng. Hvis der havde været et tal mere eller mindre, ville du have fået en
fejl, når programmet forsøgte at indlæse en streng i en integer-variabel.

(Og i dit tilfælde er den forskel på et Pascal- og et Delphi-program navnene
på de procedurer som åbner og lukker filerne, nemlig Assign/AssignFile og
Close/CloseFile)

MVH, René

Fra : Torben Jørgensen

Dato : 02-02-03 01:16

"René Allan Larsen" <rene.larsen@spamfilter.dk> wrote in message
> In article <b1f5ts$2hk$1@sunsite.dk>, Torben Jørgensen wrote:

Hey René, tak for dit svar, men om jeg fatter hvordan det så skal bygges .
Kan du hjælpe??

Mange hilsner
Torben

Fra : René Allan Larsen

Dato : 02-02-03 19:27

In article <b1hnrm$qq5$1@sunsite.dk>, Torben Jørgensen wrote:

> "René Allan Larsen" <rene.larsen@spamfilter.dk> wrote in message
>
> Hey René, tak for dit svar, men om jeg fatter hvordan det så skal bygges .
> Kan du hjælpe??

Her er koden til at læse filen i dit originale program:

While not eof(Tstatus) do
begin
ReadLn(Tstatus, name);
ReadLn(Tstatus, Nr1);
result1:=Nr1;
ReadLn(killfile, name);
ReadLn(killfile, Nr2);
result2:=(Nr2 + Nr1);
WriteLn(killfile2, name);
WriteLn(killfile2, result2);
end;

Her er koden arrangeret som min algoritme beskrev den:

While not eof(Tstatus) do
begin
ReadLn(Tstatus, name);
ReadLn(killfile, name);
WriteLn(killfile2, name);
FOR I := 1 TO 9 DO (* <<<<<<<<<<<<<<<*)
BEGIN (* <<<<<<<<<<<<<<<*)
ReadLn(Tstatus, Nr1);
ReadLn(killfile, Nr2);
WriteLn(killfile2, Nr1+Nr2);
END; (* <<<<<<<<<<<<<<<*)
end;

Så simpelt er det ;) (jeg manglede dog at skrive navnet i den originale
algoritme).

MVH, René

Fra : Torben Jørgensen

Dato : 02-02-03 19:58

Hej René
Mange tak for hjælpen!!
Jeg har simpelthen siddet og stirret mig blind på koden og kunne ikke se
skoven for bar´træer. Skidet virker.

Hilsner
Torben