copyfile
Fra : Calle.

Dato : 29-01-03 16:49

Hej

Hvordan kopierer man en fil, til et navn man taster ind i en editbox.
jeg stødte på copyfile, men hvodan sættes parametrene?
det skal lige siges at jeg er helt grøn i Delphi, og er for første gang
igang med at lave et forhåbentligt brugbart program.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Claus Christiansen

Dato : 29-01-03 19:16

"Calle." <Calle@jyde.dk> wrote in

> [...]
> det skal lige siges at jeg er helt grøn i Delphi, og er for første gang
> igang med at lave et forhåbentligt brugbart program.

Lige et hurtigt svar...

To editbokse, Edit1 og Edit2 (hhv. filen der skal kopieres og hvor filen
skal kopieret til).

if CopyFile(PChar(Edit1.text), PChar(Edit2.text), true) then
ShowMessage('Filen er kopieret')
else
ShowMessage('Filen blev ikke kopieret');

Den sidste variabel angiver om operationen skal melde fejl, hvis filen
(Edit2) findes allerede.

PChar() anvendes til såkaldt typecast til typen PChar, hvilket vil sige
at lade en datatype (her resultatet fra property'en Text, der
returnerer en TCaption) til en anden - i dette tilfælde en PChar.

PS: Ovenstående er utestet, da jeg ikke lige sidder ved en maskine med
Delphi, men mon ikke jeg skulle huske rigtigt :) - Anyway fyr løs, hvis
du skal vide mere.

mvh
Claus

--
Claus Christiansen, <mailto:NOSPAM@unipeople.dk>, plz leave the address
personal: <http://unipeople.dk/~cch>; pythia: <http://www.pythia.dk>

Fra : Calle.

Dato : 29-01-03 21:35

Claus Christiansen wrote:
> [...]
> ShowMessage('Filen er kopieret')
> else
> ShowMessage('Filen blev ikke kopieret');

Er det ikke kun en kontrol (tænker på IF... Then), jeg ønsker selveste
komandoen
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Claus Christiansen

Dato : 30-01-03 11:02

"Calle." <Calle@jyde.dk> wrote in

> Er det ikke kun en kontrol (tænker på IF... Then), jeg ønsker selveste
> komandoen

if ... then konstruktionen er selvfølgelig "kun" kontrol, men det
forandrer ikke brugen af CopyFile... CopyFile returnerer true eller false
afh. af om filen blev kopieret eller ej.

/Claus

Fra : Calle.

Dato : 30-01-03 14:42

Claus Christiansen wrote:
> [...]
> forandrer ikke brugen af CopyFile... CopyFile returnerer true eller
> false afh. af om filen blev kopieret eller ej.

Jeg fik det også til at virke. Tak for det
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-01-03 20:27

Calle. says...
> Hvordan kopierer man en fil, til et navn man taster ind i en editbox.
> jeg stødte på copyfile, men hvodan sættes parametrene?

Jeg har brugt den her
<url: http://www.optimalcode.com/Guido/opex4.html >

Den kalder Windows filkopieringsdialog, hvilket også betyder at den
håndtere undtagelser såsom at filen allerede eksisterer.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>