Punktopstilling i Word
Fra : Erik Bennike

Dato : 01-03-03 11:07

Hej alle.

Håber nogen kan hjælpe her...

Vi er ved at skrive en større opgave med en del matematik i, og vil derfor
gerne give vores ligninger numre. Spørgsmålet går på om det er mulig på en
fiks måde at Word automatisk kan give dem numre. Vi kan få det til at køre
med en punktopstilling, men her kan vi kun få Word til at placere nummeret
til venstre for ligningen - hvis nogen ved hvordan man får punktet om på
højre side af teksten, så er det super. Andre forslag er også meget
velkomne.

Mvh
Erik Bennike

Fra : pre

Dato : 01-03-03 12:01

Eksperimenter med Indsæt/Billedtekster, som også har en effekt for
Krydsreferencer. Word holder styr på nummerserien *så længe der ikke
slettes et nummer*.
Der er mulighed for at få kapitalnumre med. Der er også mulighed for en
speciel hjælpetekst hvis noget driller.
pre

mailto:perian&#64postkasse.net

Fra : Erik Bennike

Dato : 01-03-03 13:25

Det har jeg også kigget lidt på, men her kan man kun sætte "billedteksten"
enten ovenover eller nedenunder ligningen, hvilket ikke er så
hensigtsmæssig. Vi vil meget gerne have nummereringen til at stå yderst til
højre, hvis det er muligt.

Suggestions?

Mvh
Erik Bennike

Fra : pre

Dato : 02-03-03 09:33

Indsæt et bogmærke med værdien 1
Indsæt disse to felter
{ quote ”Ligning nr: { numfig } }{ set numfig{=numfig + 1 }}

Dette felt er ikke nødvendigt, men kan være praktisk

{ ref numfig }

Sæt dobbeltfeltet hvor teksten skal være. Sørg for opdatering.

For en anden gangs skyld ville det være praktisk at fortælle hvad der ER
prøvet så der ikke spildes tid og ulejlighed på ingenting.

> [...]
| enten ovenover eller nedenunder ligningen, hvilket ikke er så
| hensigtsmæssig. Vi vil meget gerne have nummereringen til at stå yderst

| > |
| > |
| derfor

| en
| køre
| nummeret

| > |
| > |
| > |

Fra : Leo Heuser

Dato : 02-03-03 16:46

Til Erik:

Der kan spares lidt plads ved at udelade QUOTE-feltet og
bruge SEQ-feltet, der opdateres, hver gang det indsættes i
teksten (Vælg hele dokumentet med <Ctrl>a og tryk <F9>):

Ligning nr. { SEQ numfig }

hvor "Ligning nr. " er almindelig tekst.

Feltet kan indsættes med <Ctrl><F9>, og du skifter mellem

feltindhold og feltkode med <Alt><F9>

Leo Heuser

Fra : pre

Dato : 02-03-03 10:19

Korrektion:
Indsæt et bogmærke med værdien 1 ***/ Værdien skal være 0
Indsæt disse to felter ***/ De skal ombyttes som vist her

{ quote ”Ligning nr: { numfig } }{ set numfig{=numfig + 1 }}

Dette felt er ikke nødvendigt, men kan være praktisk

{ ref numfig }

***/ Klip dobbeltfeltet til klippebordet, indsæt alle numre, bedst i én
omgang ved at kopiere feltet hvor teksten skal være. Klik på F9 for
opdatering

***/ Teksten "Ligning nr: " kan ændres-udelades.
> [...]

| enten ovenover eller nedenunder ligningen, hvilket ikke er så
| hensigtsmæssig. Vi vil meget gerne have nummereringen til at stå yderst

| > |
| > |
| derfor

| en
| køre
| nummeret

| > |
| > |
| > |

Fra : Jess Nygaard Pederse~

Dato : 03-03-03 00:41

In news:3e608632$0$4266$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Erik Bennike typed:
> [...]
> til at placere nummeret til venstre for ligningen - hvis nogen ved
> hvordan man får punktet om på højre side af teksten, så er det super.

Hej

Her er lidt macro kode der gører følgende: den opretter en tabel med 1 række
og 2 søjler. Derefter vælges der nogle forskellige typografier for cellerne
og i den højre celle indsættes formelnummeret.
For at lave en krydsreference til formelen et sted i brødteksten vælges blot
indsæt - reference - krydreference - ligning og der vælges hele
billedteksten.

For at macroen virker, skal du have følgende typografier i dokumentet:
Formeltabel - typografien for selve tabellen
Formel - der er typografien for formlen,
sådan set unødvendig, da du højst
sandsynlig laver formlerne i Equation Editor
Formelnummer - der rigtigt gættet er typografien for formelnummeret

Macroen:
----------
Sub Formel()
'
' Formel Makro
' Formel med nr.
'
ActiveDocument.Tables.Add Range:=Selection.Range, NumRows:=1,
NumColumns:= _
2, DefaultTableBehavior:=wdWord9TableBehavior, AutoFitBehavior:= _
wdAutoFitWindow
With Selection.Tables(1)
If .Style <> "Formeltabel" Then
.Style = "Formeltabel"
End If
.ApplyStyleHeadingRows = True
.ApplyStyleLastRow = True
.ApplyStyleFirstColumn = True
.ApplyStyleLastColumn = True
End With
Selection.Style = ActiveDocument.Styles("Formeltabel")
Selection.Style = ActiveDocument.Styles("Formel")
Selection.MoveRight Unit:=wdCell
Selection.Style = ActiveDocument.Styles("Formelnummer")
Selection.TypeText Text:="("
Selection.Fields.Add Range:=Selection.Range, Type:=wdFieldEmpty, Text:=
_
"STYLEREF 1 \s", PreserveFormatting:=False
Selection.TypeText Text:="-"
Selection.Fields.Add Range:=Selection.Range, Type:=wdFieldEmpty, Text:=
_
"SEQ Ligning \* ARABIC \s 1", PreserveFormatting:=False
Selection.TypeText Text:=")"
Selection.MoveDown Unit:=wdLine, Count:=1
End Sub

Jeg er ikke selv nogen VBA haj overhovedet, så jeg ved ikke om der er snogle
optimeringsmuligheder. Koden har jeg selv frembragt ved Words "optagere"
funktion.

Hvis du ønsker det, kan jeg sende en skabelon, hvor macroen er implementeret
+ nogle andre små macroer, jeg selv har anvendt når jeg har skrevet projekt
på ingeniørstudiet.

Mvh. Jess