Algoritmer?
Fra : Anders Bomholdt

Dato : 27-02-03 16:55

Hejsa,

Kender nogen til et sted på nettet (el. andet), hvor man kan finde
matematikken bag Buhlmann og RGBM?

mvh
Anders

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-02-03 17:58

Anders Bomholdt:

> Kender nogen til et sted på nettet (el. andet), hvor man kan finde
> matematikken bag Buhlmann og RGBM?

A. A. Bühlmann har skrevet flere bøger med algoritmen i.

Bruce Weinke har også skrevet flere bøger (dog uden hele algoritmen i:
den skal du købe af ham - den er røv dyr [jeg ved dette da RGBM kommer
i næste version ag GAP, som jeg er medudvikler på]).

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.de/>

Fra : Thomaz

Dato : 27-02-03 18:46

skriv til Christian Sloth på christian@nolimitsdiving.dk han kan hjælpe

Hilsen
Thomas
www.nolimitsdiving.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-02-03 20:39

"Thomaz" <sector@post.tele.dk> wrote in message
> skriv til Christian Sloth på christian@nolimitsdiving.dk han kan hjælpe

Thomaz kan du få ham til at poste det her istedet ?

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Christian Sloth

Dato : 28-02-03 02:32

Hej Anders,

Du kan laane Buhlmans bog om dekompression paa Danmarks Natur og
Laegevidenskabelige bibliotek.

Som skrevet, saa er RGBM algoritmen "copyright" af Bruce Wienke, der er
ophavsmand til den.
Algoritmen anvendes idag af bla. Uwatec, Abyssmal.com, Suunto og NAUI, og
det ser ud til at det bliver fremtidens model.

En tilsvarende, men mere teoretisk model er VPM modellen, der saa vidt jeg
ved, ikke er copyright. VPM modellen er nok knap saa anvendelig i en
praktisk sammenhaeng.

MVH

Christian

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-02-03 10:22

Christian Sloth:

> Algoritmen anvendes idag af bla. Uwatec, Abyssmal.com, Suunto og
> NAUI, og det ser ud til at det bliver fremtidens model.

Uwatec? Desuden er det en begrænset version der er i Suunto, der er
baseret på Doppler-målinger.

Derudover kommer RGBM i næste GAP. Også til PocketPC.

> En tilsvarende, men mere teoretisk model er VPM modellen, der saa
> vidt jeg ved, ikke er copyright. VPM modellen er nok knap saa
> anvendelig i en praktisk sammenhaeng.

Mere teoretisk? Jeg tror såmænd ikke den er ret meget mere teoretisk
end RGBM. Anderledes ja, men jeg tror at de afprøvet (næsten) lige
meget videnskabeligt på mennesker.

Fra : Christian Sloth

Dato : 28-02-03 10:46

Hvor vil du hen med disse kommentarer??

Christian

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-02-03 12:18

Christian Sloth:

> Hvor vil du hen med disse kommentarer??

Ombestemte du dig? :)

Fra : Christian Sloth

Dato : 28-02-03 10:55

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
> Christian Sloth:

> Uwatec? Desuden er det en begrænset version der er i Suunto, der er
> baseret på Doppler-målinger.

Men det er stadig RGBM der danner grundlag for Suunto's algoritme, eller
tager jeg fejl?
Desuden er naesten alle tabeller blevet undersoegt med brug af Doppler, saa
hvad er relevansen af af dette?

> Derudover kommer RGBM i næste GAP. Også til PocketPC.

Kommer GAP saa ogsaa i en version der virker...

> Mere teoretisk? Jeg tror såmænd ikke den er ret meget mere teoretisk
> end RGBM. Anderledes ja, men jeg tror at de afprøvet (næsten) lige
> meget videnskabeligt på mennesker.

Kan fortaelle mig hvor VPM er blevet anvendt til praktiske dykninger og
beskrevet videnskabeligt?

MVH
Christian

www.nolimitsdiving.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-02-03 12:27

Christian Sloth:

> Men det er stadig RGBM der danner grundlag for Suunto's algoritme,
> eller tager jeg fejl?
> Desuden er naesten alle tabeller blevet undersoegt med brug af
> Doppler, saa hvad er relevansen af af dette?

Det er at det ikke er den "rigtige" RGBM-algoritme der er i Suunto,
men no-deco limits baseret primært på dopplemålinger. RGBM udregner
altså kun i begrænset omfang dekoprofilen, men det holder dog styr på
boblerne mellem dyk. Laver man en dekoprofil med Suunto ligner den
ikke nødvendigvis den man opnår med RGBM (som for øvrigt korrekt
mener at helium er en _bedre_ dykkergas end nitrogen).

Meget grovkornet skematisk fremstilling:
Suunto:
No-deco: Doppler
Gentagne dyk: RGBM

Uwatec:
No-deco + gentagne dyk: ZHL/Bühlmann verificeret med doppler blandet
med lidt bobbelstyring.

> Kommer GAP saa ogsaa i en version der virker...

At dømme efter antallet af downloads og antallet at klager, må man
sige at GAP "virker".

Og så får du også en: - hvis vi nu _skal_ til sådanne ting...

> Kan fortaelle mig hvor VPM er blevet anvendt til praktiske
> dykninger og beskrevet videnskabeligt?

Se <Message-ID:EIxsgsv3CHA.4200@gud.bends.dk> i denne tråd for den
videnskabelige del.

Ross Hemingways VPlanner liste har mange beskrivelser på praktisk
anvendelse.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 28-02-03 13:09

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
//
> At dømme efter antallet af downloads og antallet at klager, må man
> sige at GAP "virker".

//

Peter, den form for talt statistik er kun til at ryste på hovedet af - jeg
skal nok ryste stille så jeg ikke tager mere skade

Hvis hundrede mennesker downloader et program og ikke klager er det så et
program der "virker" !!!! Det ved vi ikke, for vi ved ikke hvor mange der
rent faktisk har anvendt programmet. Jeg har selv downloadet GAP programmet
og set lidt på algoritmen og så absolut ikke anvendt det til praktisk
dykning, eller taget stilling til om det er godt eller dårligt, virker eller
ikke virker.

Hilsen, Henrik Rasmussen

Fra : Anders Arnholm

Dato : 28-02-03 13:06

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> skriver:
> Christian Sloth:
> At dømme efter antallet af downloads og antallet at klager, må man
> sige at GAP "virker".

Det skall man inte har man mycket alvarliga fel och en av 1000
raporterar det skall man vara glad. Då har man en användargrupp som
bryr sig. Varför det är så illa har jag dock ingen förklaring till.
Dessutom till de som skapat programmet är de sista som man raporterar
fel till, vist värden är skum.

/ Anders
--
http://anders.arnholm.nu/          Keep on Balping

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 28-02-03 13:25

> At dømme efter antallet af downloads og antallet at klager, må man
> sige at GAP "virker".

Jeg har lastet ned Gap 3-4 ganger i forskjellige versjoner etc.,

men det er den største møkka jeg har prøvd. - Og det rett og slett fordi
programmet er utrolig ustabilt. Det kræsjer og kræsjer og kræsjer, og gir
ordet "minnelekkasje" en helt ny betydning.

Nå har du notert ned en klage fra meg også.

--
Ole Martin Pedersen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-02-03 15:23

Ole Martin Pedersen:

> men det er den største møkka jeg har prøvd. - Og det rett og slett
> fordi programmet er utrolig ustabilt. Det kræsjer og kræsjer og
> kræsjer, og gir ordet "minnelekkasje" en helt ny betydning.

Se _det_ var en konstruktiv bug report!

> Nå har du notert ned en klage fra meg også.

Også? De andre klager over min "statistik", ikke programmet (i deres
indlæg).

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-02-03 15:39

Peter Fjelsten:

> Også? De andre klager over min "statistik", ikke programmet (i deres
> indlæg).

Jeg tog fejl, undskyld!

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 28-02-03 15:42

> Se _det_ var en konstruktiv bug report!

Det var ikke en bug-rapport.

> Også? De andre klager over min "statistik", ikke programmet (i deres
> indlæg).

Just presis.

Din "statistikk" tar ikke hensyn til at det finnes mange som meg som tester
programmet, men finner ut at det er ustabilt. Jeg kjenner flere som har
sendt bugreports til utvikleren, men de har aldri har fått noe svar eller
tilbakemelding.

Jeg gidder altså ikke selv å sende inn en bugreport.

--
Ole Martin Pedersen

Fra : S.Arnvig

Dato : 28-02-03 17:19

"Ole Martin Pedersen" <olepe@fjerndette.stud.ntnu.no.invalid> skrev i en
meddelelse news:b3nsf1$47h$1@tyfon.itea.ntnu.no...

> [...]
> programmet, men finner ut at det er ustabilt. Jeg kjenner flere som har
> sendt bugreports til utvikleren, men de har aldri har fått noe svar eller

Jeg har selv meldt 2-3 bugs, som vistnok også er fikset,
uden dog at have fået en tilbagemelding (hvad man så skal bruge sådan en til )

Jeg bruger også GAP, mest til at demonstrere vævsmætning
og sammenligne deco-profiler med forskellige nitrox mix.
men selve bruger-interfacet er ikke særlig venligt og
jeg bruger det ikke til praktisk dykning.

Som programmør ved jeg at det sansynligvis stadig er fejlbehæftet
og når man i indledningen fraskriver sig ansvaret for brugen,
burde det være en rettesnor for alle.

Jeg tror heller ikke man kan bruge antallet af download vs. antallet af
fejlmeldinger
som en indikation af et programs værdi, popularitet, fejlfrihed eller
brugertilfredshed.

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-02-03 21:39

S.Arnvig:

> Som programmør ved jeg at det sansynligvis stadig er fejlbehæftet
> og når man i indledningen fraskriver sig ansvaret for brugen,
> burde det være en rettesnor for alle.

Vis mig et dekoprogram _uden_ denne ansvarsfraskrivelse. Dekoprogrammer
kan i princippet slå folk ihjem så det forsøger forfatterne at gardere
sig imod.

Fra : S.Arnvig

Dato : 28-02-03 22:53

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> S.Arnvig:

> Vis mig et dekoprogram _uden_ denne ansvarsfraskrivelse. Dekoprogrammer
> kan i princippet slå folk ihjem så det forsøger forfatterne at gardere
> sig imod.

Nemlig !

Søren Arnvig

Fra : Christian

Dato : 28-02-03 13:49

> [...]
> mener at helium er en _bedre_ dykkergas end nitrogen).
>
> Meget grovkornet skematisk fremstilling:

Ok, Suunto anvender altså en "forkert" RGBM algoritme?...jeg skrev blot at
Suunto anvender RGBM.....og det gør de..om det er en rigtig eller forkert
RGBM ved jeg ikke...

> [...]
> sige at GAP "virker".
>
> Og så får du også en: - hvis vi nu _skal_ til sådanne ting...

At dømme efter antallet af beskeder om fejlmeldinger efter min besked må man
sige at der er flere der har oplevet fejl i programmet...og jeg er ikke ude
på at kaste med sten...blot at konstatere at jeg og flere andre jeg har mødt
har stødt på fejl...den var blot for at symbolisere at jeg ikke prøver
at hakke på dig, da jeg har respekt for at I har lavet et sharewareprogram,
men da du selv skrev at du er medudvikler regnede jeg med at du ville synes
om en ærlig tilbagemelding fra en interesseret bruger?

> Se <Message-ID:EIxsgsv3CHA.4200@gud.bends.dk> i denne tråd for den
> videnskabelige del.
>
> Ross Hemingways VPlanner liste har mange beskrivelser på praktisk
> anvendelse.

ok, det lyder interessant, det vidste jeg ikke...hvad er adressen?

MVH

Christian Sloth

www.nolimitsdiving.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-02-03 15:41

Christian:

> Ok, Suunto anvender altså en "forkert" RGBM algoritme?...jeg skrev
> blot at Suunto anvender RGBM.....og det gør de..om det er en
> rigtig eller forkert RGBM ved jeg ikke...

Det er en "forkrøblet" udgave, det var min eneste pointe.

> [...]
> programmet...og jeg er ikke ude på at kaste med sten...blot at
> konstatere at jeg og flere andre jeg har mødt har stødt på

Hvis udviklerne ikke bliver gjort opmærksom på fejl, så bliver de
heller ikke rettet. Jeg mines ikke at have se nogle fejlbeskrivelser
fra hverken dig eller Ole-Martin. Så er det jo svært at rette dem ikke?

> [...]
> sharewareprogram, men da du selv skrev at du er medudvikler
> regnede jeg med at du ville synes om en ærlig tilbagemelding fra

Det ville vi (jeg har ikke stået for noget af kodningen, blot designet
af brugergrænsefladen) gerne - ikke mindst de rigtige sted som
beskrevet i About-menuen.

VPlanner.com

Fra : Olaf Trygve Berglihn

Dato : 28-02-03 15:11

* Christian Sloth
> [...]

> Mere teoretisk? Jeg tror såmænd ikke den er ret meget mere teoretisk
> end RGBM. Anderledes ja, men jeg tror at de afprøvet (næsten) lige

RGBM er en (liten) utvidelse/endring av VPM. VPM er godt dokumentert,
RGBM er heller dårlig dokumentert - i alle fall fra et vitenskaplig
synspunkt. Hele fundamentet til RGBM står altså på VPM.

RGBM benytter konseptet med reduserte gradienter for gjentatte dykk og
sagtannprofiler. Ut fra et bobledynamikksynspunkt har dette lite for
seg for gjentatte dykk. Den mest interesante forskjell ligger i hvordan
termodynamiske størrelser for bobler og konsentrasjon av overflateaktive
stoffer for boblene beregnes.

--
Olaf Trygve Berglihn

Fra : Morten Dall

Dato : 28-02-03 16:17

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Derudover kommer RGBM i næste GAP. Også til PocketPC.

øv øv hvorfor ikke Palm OS, jeg har tit overvejet at bygge en dykke computer
med Palm OS
men jeg har kun forstan på elektronik og programering og ikke retmeget på
deco eller modeller.

bliver den næste version af GAP således at den kan lave en DIR profil ?

mvh Morten Dall

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-02-03 16:46

Morten Dall:

> øv øv hvorfor ikke Palm OS, jeg har tit overvejet at bygge en
> dykke computer med Palm OS
> men jeg har kun forstan på elektronik og programering og ikke
> retmeget på deco eller modeller.

DecoPlanner findes til Palm

> bliver den næste version af GAP således at den kan lave en DIR
> profil ?

Irvine har i al fald sagt at RGBM er den model (inkl VPM og Buhlmann
med GF) der kommer tættest på det han laver i virkeligheden...

Fra : Th. Larsen

Dato : 01-03-03 10:54

Hvorfor skulle VPM eller VPM-B være mindre anvendelig i praksis?

/Th.

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 28-02-03 08:30

Jeg ved ikke hvad det er du søger, men da jeg arbejdede mig igennem til en
forståelse af matematikken støtte jeg på en række interessante links på
engelsk, indsat herunder. God fornøjelse. /Henrik

Decompression theory,
http://www.homepages.hetnet.nl/~deep_ocean/index.html?science03.html,
http://www.homepages.hetnet.nl/~deep_ocean/index.html?science03.html

Reverse Diving Profiles Workshop,
http://www.phys.hawaii.edu/~dey/rdpw/rdpw.htm

Decompression Theory, http://www.gap-software.com/decotheory.html

BUBBLE DECOMPRESSION STRATEGIES, PART I: BACKGROUND and THEORY, Copyright
1995 by Eric Maiken, http://www.cisatlantic.com/trimix/emaiken/bubble.htm

Implications of the Varying Permeability Model for reverse Dive Profiles,
http://www.decompression.org/maiken/VPM/RDPW.htm,
http://www.phys.hawaii.edu/~dey/rdpw/rdpw.htm

D.E. Yount, E.B. Maiken, and E.C. Baker. There is currently considerable
interest in using physics-based bubble models to compute decompression
schedules. At the center of this activity is the Varying Permeability Model
(VPM), in which as few as three nucleation parameters and one decompression
parameter replace traditional M-values as the ascent limiting criteria. For
deep and intermediate portions of decompression profiles, supersaturation
limits calculated by the VPM are less than those of conventional
dissolved-gas algorithms. Progress in the application of this model has been
aided by the voluntary Internet information-exchange group known as the
"Decompression List."

http://www.decompression.org/maiken/home.htm

The Importance of Deep Safety Stops: Rethinking Ascent Patterns From
Decompression Dives, http://www.cisatlantic.com/trimix/pile/deepstops.html

http://www.bishop.hawaii.org/bishop/treks/palautz97/deepstops.html

Diving Physics and "Fizzyology"

http://www.cisatlantic.com/trimix/pile/phys.html

http://www.bishop.hawaii.org/bishop/treks/palautz97/phys.html

Reverse Profiles Are They OK Now? by Timothy Jones,
http://www.ssiusa.com/articles/reverseprofiles.htm

Reverse Dive Profiles Workshop, Smithsonian Institution, Washington DC, 29 -
30 October 1999, http://www.soc.soton.ac.uk/OTHERS/SDSC/dn1_00a.html

Confessions of a Mortal Diver: Learning the Hard Way,
http://www.cisatlantic.com/trimix/pile/cmd.html

Confessions of a mortal Diver II
http://divingthenorthwest.com/scuba/tech/bendstory2.htm

Fra : Carsten Buhl

Dato : 01-03-03 22:55

Hej Anders,

prøv et af følgende (engelsksprogede) links:

http://www.vvw.be/duiken/zhl16.doc

http://www.streit.cc/dive/saett/saett_faq_e.html

Med venlig hilsen
Carsten Buhl

Fra : S.Arnvig

Dato : 02-03-03 08:56

"Carsten Buhl" <carsten-buhl@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Anders,
>
> prøv et af følgende (engelsksprogede) links:
>
> http://www.vvw.be/duiken/zhl16.doc
>
> http://www.streit.cc/dive/saett/saett_faq_e.html

Specielt det andet link er rigtigt godt.
Det indeholder bl.a. pseudokoden til et dykkercomputerprogram.

Søren Arnvig