Flere charsets i samme browservindue
Fra : Allan Unnerup

Dato : 26-02-03 16:17

Hvordan håndteres flere tegnsæt i det samme browservindue?

Jeg benytter UTF-8 som standardtegnsæt, men hvis jeg fx uploader en tekst
"blåbærgrød" i Latin 1 (Vesteuropæisk tegnsæt), giver
- IE en fejlmeddelelse, men viser derefter teksten "blåbærgrød" korrekt.
- Netscape kommer ikke med nogen fejlmeddelelse, men skriver "bl?b?rgr?d".

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-02-03 17:56

Allan Unnerup wrote:

> Hvordan håndteres flere tegnsæt i det samme browservindue?
>
> Jeg benytter UTF-8 som standardtegnsæt

....og det burde kunne håndtere stort set alle tegn, hvilket gør, at man
f.eks. kan skrive kinesisk og dansk (med æ, ø og å) på samme side.

> [...]
> - Netscape kommer ikke med nogen fejlmeddelelse, men skriver "bl?b?rgr?d".

Hvis du bruger UTF-8 som tegnsæt på siden, skal æ'erne, ø'erne og å'erne
også være i UTF-8-format. Det lyder måske underligt, men et æ i ISO-8859-1
er ikke det samme som et æ i UTF-8.

Løsningen er derfor at gemme dokumentet som UTF-8. Det er ikke alle
editorer, der giver mulighed for at vælge tegnsæt, når man åbner eller
gemmer, men nogle gør altså.

--
Jonas Koch Bentzen

http://findhim.com/

Fra : Allan Unnerup

Dato : 26-02-03 19:41

> [...]
> også være i UTF-8-format. Det lyder måske underligt, men et æ i ISO-8859-1

Det er jeg klar over, men mit problem er, at teksten med Latin 1 bliver
genereret på en anden server, som jeg ikke har kontrol over.

> Løsningen er derfor at gemme dokumentet som UTF-8. Det er ikke alle
> editorer, der giver mulighed for at vælge tegnsæt, når man åbner eller
> gemmer, men nogle gør altså.

Denne løsning er desværre ikke mulig. (jfr. ovenfor).

Er det muligt at skifte tegnsæt undervejs? Fx først sætte tegnsæt til UTF-8,
som jeg benytter. Derefter skifte til ISO-8859-1 (Latin 1) vise teksten fra
den anden server, og endelig skifte til UTF-8 og vise resten af min side.

Evt. ved at pakke den anden servers tekst ind i en iframe eller lignende?

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-02-03 22:00

Allan Unnerup wrote:

> [...]
> af min side.
>
> Evt. ved at pakke den anden servers tekst ind i en iframe eller lignende?

Det er selvfølgelig en måde. Personligt ville jeg bruge et serversidesprog
(f.eks. PHP) til at omdanne tegnene fra ISO-8859-1 til UTF-8.
http://dk.php.net/manual/en/function.mb-convert-encoding.php

Generelt tror jeg ikke, man kan skifte tegnsæt direkte i et dokument - men
der er mange måder at inkludere et andet dokument (som så kan være
ISO-8859-1-indkodet) i sit UTF-8-dokument. Man kan f.eks. bruge object,
iframe eller <script type='text/javascript' charset='ISO-8859-1'
src='noget.js'></script>

--
Jonas Koch Bentzen

http://findhim.com/

Fra : Allan Unnerup

Dato : 27-02-03 11:01

> Det er selvfølgelig en måde. Personligt ville jeg bruge et serversidesprog
> (f.eks. PHP) til at omdanne tegnene fra ISO-8859-1 til UTF-8.
> http://dk.php.net/manual/en/function.mb-convert-encoding.php

Det har jeg også overvejet. Den er absolut mulig, men der to ulemper:
1) Det drejer sig om en bannerreklame på typisk 15KB. En tur omkring min
server vil medføre ekstra downloadtid (svarende til 15KB).
2) Den inkluderede kode vil være HTML - typisk med noget grafik. Det vil
betyde, at jeg også skal afkode HTML-koden for ikke at konvertere de "ø'er",
der højst sandsynlig er i den binære grafik.

> [...]
> ISO-8859-1-indkodet) i sit UTF-8-dokument. Man kan f.eks. bruge object,
> iframe eller <script type='text/javascript' charset='ISO-8859-1'

Mit problem er følgende script:
<script type="text/javascript" language="JavaScript"
src="http://as1.falkag.de/server/rich.asp?cmd=jsc&dat=47045&xl=468&yl=60&opt
=0"></script>

Mener du, at problemet kan løses ved blot at tilføje "charset='ISO-8859-1'",
således:
<script type="text/javascript" language="JavaScript" charset="ISO-8859-1"
src="http://as1.falkag.de/server/rich.asp?cmd=jsc&dat=47045&xl=468&yl=60&opt
=0"></script>
?

.... Lidt senere ...

Jeg tænkte, at jeg lige måtte prøve.
DET VIRKER !!!!

Tak skal du have.

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-02-03 14:59

Der vil under ingen omstændigheder foregå en konvertering af bogstaver
i grafik. Kun ren tekst kan converteres.