Data fra mySQL DATE column uden "-" - hvor~
Fra : Ukendt

Dato : 25-02-03 09:20

Når jeg læser data fra en DATE column i en mySQL database får jeg resultatet
serveret på formen YYYY-MM-DD.

Da jeg ønsker at sammenligne denne dato med den aktuelle har jeg brug for at
datoen i YYYYMMDD format i stedet.

Jeg kan selvfølgelig skrue noget PHP sammen som fjerner disse "-", men er
det muligt at trække data fra en DATE column i en mySQL database så jeg får
det serveret uden "-"?

Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-03 09:34

Claus Nygaard-Pedersen skrev:

> Når jeg læser data fra en DATE column i en mySQL database får
> jeg resultatet serveret på formen YYYY-MM-DD.
>
> Da jeg ønsker at sammenligne denne dato med den aktuelle har
> jeg brug for at datoen i YYYYMMDD format i stedet.

Hvorfor lader du ikke blot mysql om at sammenligne datoværdierne -
så behøver du ikke at tænke på repræsentationen af datoen.

Jeg er ikke velbevandret i mysql, men går ud fra at der også i
mysql er funktioner til at håndtere datoer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-03 09:37

> [...]
>
> Jeg er ikke velbevandret i mysql, men går ud fra at der også i
> mysql er funktioner til at håndtere datoer.

Det går jeg også ud fra at mySQL kan, men pga. opgaven er dette ikke en reel
mulighed da jeg så ville skulle lade databasen være åben alt for længe.

Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-02-03 10:03

> Det går jeg også ud fra at mySQL kan, men pga. opgaven er
> dette ikke en reel mulighed da jeg så ville skulle lade
> databasen være åben alt for længe.

Hvad går opgaven ud på?

En alternativ mulighed er måske at gemme databaseværdien som dato i
php (ved ikke om php understøtter typer). I asp skulle det være
muligt at skrive noget a la:

Dim dateVar
dateVar = RS("datofelt")

If dateVar < Date Then
   ' Gør dit
Else
   ' Gør dat
End If

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-03 13:38

> Hvad går opgaven ud på?

En lang forklaring som vi springer over her!

> En alternativ mulighed er måske at gemme databaseværdien som dato i
> php (ved ikke om php understøtter typer). I asp skulle det være
> [...]

Tak for tippet Jens!

Jeg valgte at hente datoerne i tabellen og køre følgende på dem:

$date = str_replace("-", "", $date);

Claus