Sende til et <textarea> felt
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 24-02-03 11:06

Jeg har et popup vindue med tre <input type="text"> og et <textarea>. Jeg
ville gerne have at indholdet af de enkelte form-felter bliver lagt ned i et
<textarea> på en anden side, når jeg trykker på submit.

Kan man det? Links? Kode?
Alle tips er velkomne.

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-02-03 18:57

"Kasper Katzmann" <kasper@FJERNESkatzmann.dk> skrev
> [...]
et
> <textarea> på en anden side, når jeg trykker på submit.

Kan ikke lade sig gøre

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 24-02-03 21:12

Følgende er nedfældet af Erik Ginnerskov:

> "Kasper Katzmann" <kasper@FJERNESkatzmann.dk> skrev

> Kan ikke lade sig gøre

Kan man så gøre det fra en serie formfelter til ét andet <teaxtarea> på
samme side?

Kasper Katzmann
---------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 24-02-03 21:24

"Kasper Katzmann" <kasper@FJERNESkatzmann.dk> writes:

> [...]
> ville gerne have at indholdet af de enkelte form-felter bliver lagt ned i et
> <textarea> på en anden side, når jeg trykker på submit.

Hvis den anden side er den som har åbnet popup-vinduet, så kan man godt.
Ellers kan det blive svært, men mest fordi det altid er svært at ændre noget
på en anden side som man ikke har en god reference til.

Jeg har lavet et eksempel på <URL:http://www.infimum.dk/privat/popback.html>

> Alle tips er velkomne.

Sig til hvis det er helt uigennemskueligt :)
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 24-02-03 22:06

Følgende er nedfældet af Lasse Reichstein Nielsen:

> [...]
> godt. Ellers kan det blive svært, men mest fordi det altid er svært
> at ændre noget på en anden side som man ikke har en god reference til.

Det er genialt. Blot ét lille spørgsmål. Kan man lave replace a'la det man
kan i ASP?

Jeg tænker på at hver gang jeg laver et linieskift i mit <textarea> i
popuppen vil jeg gerne have at der bliver sat et <li>.

Kasper Katzmann
---------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-02-03 00:54

> [...]

> Jeg tænker på at hver gang jeg laver et linieskift i mit <textarea> i
> popuppen vil jeg gerne have at der bliver sat et <li>.

Du kan nemt replace tegn i strenge. Eksempel

var x="abc\ndef\nghi";
x.replace("\n","<li>");

så har x værdien "abc<li>def<li>ghi".

For at få både <li> og </li> med kan man skrive

x.replace("\n","<\/li><li>");
x="<li>"+x+"<\/li>";

/L

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-02-03 11:21

Lasse Reichstein Nielsen skrev

> Du kan nemt replace tegn i strenge. Eksempel
>
> var x="abc\ndef\nghi";
> x.replace("\n","<li>");
>
> så har x værdien "abc<li>def<li>ghi".

Jeg har siddet og fedtet lidt med det der replace noget. Men jeg kan ikke få
scriptet til at replace linieskiftene i mit <textarea> med <li>.

Koden er her:
<script type="text/javascript">

function popup() {
var popupWin =

window.open("kursusbeskriv_form.htm","popup","width=350,height=450");
var retElem=document.getElementById("retur");
popupWin.returns=function(){ // this == popupWin
var str = "";
str += "<h1>"
+this.document.getElementById("inp1").value+"</h1>\n\n";
str += "<h2>Varighed</h2>\n"
+this.document.getElementById("inp2").value+"\n\n";
str += "<h2>Pris</h2>\n"
+this.document.getElementById("inp3").value+"\n\n";
str +=
"<h2>Forudsætninger</h2>\n"+this.document.getElementById("inp4").value+"\n\n
";
str += "<h2>Mål med
kurset</h2>\n"+this.document.getElementById("inp5").value+"\n\n";
str += "<h2>Indhold</h2>\n<ul>\n";
var rpl = this.document.getElementById("inp6").value;
rpl.replace("\n","<li/>");
str += rpl;
str += "\n</ul>\n";
retElem.value=str;
}

}
</script>

Det er inp6 der er textarea.
Hvad gør jeg galt?

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 25-02-03 12:56

On 25 Feb 2003 00:53:47 +0100, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

> var x="abc\ndef\nghi";
> x.replace("\n","<li>");

Er det noget du har prøvet?

(Replace kræver et regex).

Dette er utestet (Jeg ved ærligt talt ikke helt om man bare kan skrive
'\n' i JavaScript:

var strText = 'test\ntest';
var re = new RegExp('\n','gi');
var newstr = strText.replace(re, '');
--
Mangler du et godt JavaScript træ?
Tag et kig på: http://www.nano.dk/opensource/nanotree/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-02-03 15:35

Martin Mouritzen <mm@bellcom.dk> writes:

> Er det noget du har prøvet?

Kun næsten, og det var min fejl (slem mig!).

Jeg testede kun med et '\n' i strengen, og jeg glemte gemme resultatet
af replace-operationen. Som skrevet udskifter det kun det første
linjeskift.

> (Replace kræver et regex).

Ikke nødvendigvis. Jævnfør ECMA-262-standarden kan man bruge hvad som
helst. Hvis det ikke er et regulært udtryk, så bliver det konvereteret
til en streng, og hvis den optræder i den originale streng, så bliver
den første instans udskiftet.

(ECMS-262, §15.5.4.11)

> Dette er utestet (Jeg ved ærligt talt ikke helt om man bare kan skrive
> '\n' i JavaScript:

Det kan man godt.

> var strText = 'test\ntest';
> var re = new RegExp('\n','gi');
> var newstr = strText.replace(re, '');

Den korte version er

var strText = 'test\ntest\ntest';
var newStr = strText.replace(/\n/g,"<li>");

Det virker endda i Netscape 4.79.

/L

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-02-03 16:28

Følgende er nedfældet af Lasse Reichstein Nielsen:
> Den korte version er
>
> var strText = 'test\ntest\ntest';
> var newStr = strText.replace(/\n/g,"<li>");

Men når nu teksten kommer fra et <textarea>-felt, hvad gør jeg så?
Jeg har prøvet med følgende:

var str = "";
str += "<ul>\n";
var txt = this.document.getElementById("inp6").value;
var rpl = txt.replace("\n","<li/>");
str += rpl;
str += "\n</ul>";

Men det returnerer ingen <li> (jeg har også prøvet med
strText.replace(/\n/g,"<li>");)

What to do?

Kasper Katzmann
---------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-02-03 17:07

"Kasper Katzmann" <kasper@FJERNESkatzmann.dk> writes:

> Følgende er nedfældet af Lasse Reichstein Nielsen:

> Men når nu teksten kommer fra et <textarea>-felt, hvad gør jeg så?

Det burde (7-9-13) ikke gøre en forskel.

> Jeg har prøvet med følgende:
>
> var str = "";
> str += "<ul>\n";
> var txt = this.document.getElementById("inp6").value;
^^^^^
Prøv at fjerne "this.". Det burde ikke være nøvendigt, og kan måske
give problemer (afhængigt af hvilket element funktionen sidder på)

> var rpl = txt.replace("\n","<li/>");

Her skulle så stå
var rpl = txt.replace(/\n/g,"<li>");
Var det det du havde prøvet?

Det er forkert at skrive <li/> i både HTML og XHTML. Jeg anbefæler
at skrive
var rpl = "<li>"+txt.replace(/\n/g,"<\/li><li>")+"<\/li>";
så skulle linjerne være pakket rigtigt ind i li'er.

> str += rpl;
> str += "\n</ul>";
>
> Men det returnerer ingen <li> (jeg har også prøvet med
> strText.replace(/\n/g,"<li>");)

Har du en side hvor man kan se det? Hvilken browser bruger du?
/L

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-02-03 21:45

Følgende er nedfældet af Lasse Reichstein Nielsen:

> Har du en side hvor man kan se det? Hvilken browser bruger du?
> /L

Du kan se den her: http://www.katzmann.dk/test/popupkurser.asp
Du er dog nød til at åbne den to gange i samme vindue, da det ikke er en
godkendt side i mit lille system.
Kasper Katzmann
---------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-02-03 00:31

"Kasper Katzmann" <kasper @ FJERNESkatzmann.dk> writes:

> Du kan se den her: http://www.katzmann.dk/test/popupkurser.asp

Jeg får
---
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] '(unknown)' is not a valid path. Make sure that the path name is spelled correctly and that you are connected to the server on which the file resides.

//global.asa, line 26
---
i både Opera, Mozilla og IE6.

> Du er dog nød til at åbne den to gange i samme vindue, da det ikke er en
> godkendt side i mit lille system.

To gange kunne ikke gøre det :)

/L

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 26-02-03 09:29

> [...]
> path. Make sure that the path name is spelled correctly and that you
> are connected to the server on which the file resides.

Dovenskaben længe leve
Jeg har nu taget mig sammen og gjort siden *rigtigt* tilgængelig. du kan se
den her:

http://www.katzmann.dk/default.asp?id=test&mid=test

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-02-03 23:17

Følgende er nedfældet af Lasse Reichstein Nielsen:

> Har du en side hvor man kan se det? Hvilken browser bruger du?

Jeg bruger IE6
Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk