Skærme
Fijala 3554
DVI
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 22-02-03 15:53

Hej

Hvad betyder DVI for der står DVI-skærme på nogle sider på nettet hvor jeg
læser om grafikkort og lign.?

CRT betyder en standard skærm med fladt billederør.
LCD betyder en flad skærm af TFT-typen, ikke rigtigt?

Findes der andre skærmtyper?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Venlig hilsen Bart

Fra : Thomas

Dato : 23-02-03 10:53

Fra:http:// www.pcwebopaedia.com
Short for Digital Visual Interface, a digital interface standard created by
the Digital Display Working Group (DDWG) to convert analog signals into
digital signals to accommodate both analog and digital monitors.

cathode-ray tube, the technology used in most televisions and computer
display screens
(OBS - CRT betyder ikke, at skærmen er flad - det er kommet til senere)

liquid crystal display, a type of display used in digital watches and many
portable computers

Andre typer kunne være:
DSTN, TFT, Plasma, FED - samt alle typer projektorer - hvis det nu skal være
rigtigt stort
Håber at du blev klogere - for det er jo ikke så skidt
Thomas

Fra : jk

Dato : 23-02-03 14:28

On Sat, 22 Feb 2003 15:53:25 +0100, "Bart Bendtsen" <bart@privat.dk>
wrote:

> [...]
>læser om grafikkort og lign.?
>
>CRT betyder en standard skærm med fladt billederør.
>LCD betyder en flad skærm af TFT-typen, ikke rigtigt?

Det er ikke nogen skærmtype. Det er en kabel-type.

DVI: Digital video interface

En LCD skærm er digitalt adresseret. Derfor er det smarteste at
overføre signalet direkte i digital form fra videokortet.

Grafikkort beregnet hertil har en DVI udgang.

Har LCD skærmen DVI stik, så kan man benytte et DVI-kabel til den.

Skærme med DVI stik har i reglen også et analogt stik.

Det giver det bedste billede med DVI. Men de billigste LCD skærme
sparer på disse stik og har kun et analogt stik.

Med et analogt skærmkabel har man i grafikkortet en digital/analog
omsætning, og i en analog LCD skærm så desuden en analog/digital
omsætning. Dette er ret fjollet.

hilsen

John

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 23-02-03 18:38

Hej igen

Tusind tak for svar

Jeg har en ny Samsung SyncMaster 959NF 19" CRT-skærm med et analogt kabel
tilsluttet mit Matrox Parhelia-grafikkort via en analog=>digital adaapter på
grafikkortets port.

Kan jeg tilslutte et DVI-kabel direkte til grafikkortet men min skærm kan
vist ikke klare det?

Nu ved jeg det med DVI-stikket og køber en TFT-skærm med sådan et stik.

/Bart