Java scripts der ikke afvikles af browser ~
Fra : Ukendt

Dato : 21-02-03 14:17

Hvad sker der når en side indeholdende både html og java script vises i en
browser hvor afvikling af java scripts er valgt fra?

Mit spørgsmål går på om disse java scripts blot ignoreres eller om de
afstedkommer problemer med sidens visning......

Jeg har et par funktioner anbragt mellem <head> og </head> og disse
funktioner står mellem <script> og </script>. Er det helt sikkert at antage
at disse ikke byder på problemer for browserne Internet Explorer 4 og
Netscape Navigator 4 og nyere?

Disse funtioner som i dette eksempel hedder "check" og "uncheck" kaldes
mellem <body> og </body> f.eks. således:

<form>
Checkbox 1: <input type="checkbox" id="over1" onclick="if (this.checked)
{check(this.form.under1a);check(this.form.under1b);check(this.form.under1c);
}">
(Checkbox 1a: <input type="checkbox" id="under1a"
onclick="if (!this.checked) {uncheck(this.form.over1);}">

Checkbox 1b: <input type="checkbox" id="under1b"
onclick="if (!this.checked) {uncheck(this.form.over1);}">

Checkbox 1c: <input type="checkbox" id="under1c"
onclick="if (!this.checked) {uncheck(this.form.over1);}">)
</form>

Kan jeg her antage at disse ikke byder på problemer for browserne Internet
Explorer 4 og Netscape Navigator 4 og nyere?

Allersidst er der andre browsere (som stadig forventes anvendt) som ville få
problemer med dette?

Tak for hjælpen og god weekend
Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-02-03 14:46

Claus Nygaard-Pedersen skrev:

> Hvad sker der når en side indeholdende både html og java
> script vises i en browser hvor afvikling af java scripts er
> valgt fra?

HTML-koden afvikles, javascriptkoden afvikles ikke.

> Mit spørgsmål går på om disse java scripts blot ignoreres

Ja.

> eller om de afstedkommer problemer med sidens visning......

Det kommer an på hvor meget siden afhænger af javascriptet. Hvis et
link fx er angivet som <a href="#"
onclick="window.open('xx.html')"> - så vil linket ikke virke når
javascript er koblet fra. På samme måde kan det give problemer hvis
javascript fx benyttes til at håndtere menuer eller andet der
ændrer på sidens udseende.

Det er derfor en god ide at sørge for at siden kan vises både med
og uden javascript. I mange tilfælde kan man lave "fallback"-kode
som også virker uden script. Det bliver næppe så elegant som en
scriptløsning (hvis det gør, var scriptløsningen overflødig), men
hvis siden bare ikke "går i stykker" er man nået langt.

Man kan jo i øvrigt også benytte sig af <noscript> til at indsætte
særlig kode til browsere uden javascript.

> [...]
> helt sikkert at antage at disse ikke byder på problemer for
> browserne Internet Explorer 4 og Netscape Navigator 4 og

Det kommer an på hvad der står i funktionerne. Begge browsere
forstår <script>-tagget, så koden indeni bliver ikke opfattet som
html-kode. Men vil man sikre sig mod at andre browsere tolker
script-kode som html kan man altid benytte en html-kommentar inden
i script-elementet (altså <script type="text/javascript"><!--
//--></script>).

> Allersidst er der andre browsere (som stadig forventes
> anvendt) som ville få problemer med dette?

Webcrawlere (Google og lignende) forstår så vidt jeg ved ikke
javascript. Alene for deres skyld kan det være en ide at sørge for
at navigationen og indholdet fungerer korrekt uden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 21-02-03 17:25

Hej Claus

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> Hvad sker der når en side indeholdende både html og java script vises i en
> browser hvor afvikling af java scripts er valgt fra?

Du kan altid slå JavaScript fra i din browser og selv prøve at se hvad
der sker, hvis du ikke lige kan gennemskue det.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk