Detaljer om altruistisk cycling. Egocentrisk men politisk.
Færdselsloven sir "kør hensynsfuldt" men hvad er det?
Er det "god, æstetisk orden" med lange sikkerhedsafstande, eller er
detgrænsesøgende travlhed,som når sydeuropæere og ulands-bilister snor sig
ind og ud mellem hinanden og politiet derfor ikke gider stribe- og
lys-regulere.
Den, der har forkørselsret, er den, der bluffer og truer og derved narrer
den anden til selvforskyldt vigepligt.
Jeg så under ulandsarbejde (4 år og omfattende bil-kørsel i
afrikanske,mellemøstlige og asiatiske storbyer) fordele ved, at
færdsels-moral kommer indefra og ikke fra lovgivere.
Og jeg er opdraget til at være doven, travl og ikke-overdreven-hensynsfuld.
Jeg var min mors yndlingsbarn og min storbror klagede til min mor, når vi
kom hjem med S-tog fra Metropolitanskolen til Nærum, at jeg "skubbede til de
gamle damer, når jeg skulle ud på peron'en" men jeg har aldrig væltet en
gammel dame (og min mor bagatelliserede sagen og var nok lidt stolt over, at
hendes topkarakter-præsterende søn nok ville blive til noget stort, når han
ikke var så hæmmet som andre).
1976-2003 har jeg cyklet i fugleflugtslinie, mod ensretning, over for rødt,
især efter jeg som social-far og siden som bio-far læste om opdragelse og
indså, at alt hvad man gør sætter sig spor på evigheden.
Regler er til for at brydes, når ikke fare for andre eller risiko for straf.
Frihedsånd er værdifuld og bør smitte.
Når politi stopper mig
- typisk for aldrig at bruge cykellygte -
- overvælder jeg dem med veltalenhed om, hvor god gadebelysningen er
her i storbyen, og de får mindreværdskomplekser og tjækker over radioen, at
mit stelnummer ikke er fra en stjålet cykel, for ikke at tabe ansigt.
Eneste bøde har jeg fået, da jeg slalom'ede uden om en skolepatrulje og
samtidig kørte over for rødt ,lige ud for en betjent. 300 kr.
Betjenten smilede undskyldende, da han skrev rapport, at han jo handlede
efter ordre.
Love skal hindre vold, tyveri, frihedsberøvelse(kidnapning), bedrageri og
lignende alvorlige forbrydelser. Hærværk, såsom hvis naboen pifter min
cykel, bør også straffes.
Her må bagatelggrænsen gerne være lav, når vigtige principper illustreres
(ligesom bagatelgrænse var lav vedr dom for assistance til massemord, da
marokansk ven til 11.0-selvmordspiloter dømtes. )
Psykologisk (moraliserende) forpester livet, og det er et kald - en
samfundspligt for ansvarlige mennesker - at vise alle, at dumme love kan
brydes med fordel.
Nogle tror, at man signalerer at "alt er tilladt" hvis man således viser
proportionssans og nuance-forståelse i sin lov-overholdelse. Det må skyldes
dømmesyge, at folk er §-ryttere - de får glæde ved selv at overholde alt, og
kan lide at se ned på kreative "aparte der skal kanøfles"
Nietsche angreb, at kristendomen fører til nihilisme, ved at indblanding i
alt fra de flere og flere nævenyttige fører til, at alt flyder. Da ingen kan
argumentere imod Nietzsche , så kalder man _ham_ for nihilist og påstår, at
han opfordrer til terrorisme, fordi han ikke går ind for gudegiven ophøjet
dogmatisk lovreligion, men skabte eksistentialismen om, at du er din egen
lov.
Civil ulydighed, der udsætter betjente for kraniebrud pga brosten, bør
straffes meget hårdt.
Motiver undskylder på ingen måde.
Men civilulydighed, hvor blød trafikant sætter eget liv på spil i sin
altruisme
(kombineret med egoisme)
er københavnsk politi så kloge at respektere og kun smile af. At sætte
nummerplader på cyklister ville være SF-agtig "jobskabelse for jobskabelsens
skyld"
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel: 3586 1000
Fax: 001 815 364 4235
http://www.glistrup.com