/ Forside / Teknologi / Hardware / Grafikkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Grafikkort
#NavnPoint
tedd 11444
Manse9933 3657
Fijala 2911
peet49 2571
refi 2390
pallebhan.. 1955
strarup 1945
phg1 1758
Klaudi 1571
10  transor 1240
Antialiasing - hvad er det?
Fra : Jørgen J.


Dato : 18-02-03 12:28

Der så meget snak om 4xAA og jeg skal komme efter dig, men sandt at sige, så
aner jeg ikke hvad det er og hvorfor det er godt?

Jørgen



 
 
Flemming Joensson (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Joensson


Dato : 18-02-03 13:20

"Jørgen J." <nonexistent@nonexisistent.com> wrote in
news:3e5218b8$0$145$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Der så meget snak om 4xAA og jeg skal komme efter dig, men sandt at
> sige, så aner jeg ikke hvad det er og hvorfor det er godt?

Antialiasing er en måde at gøre billedet pænere på, og groft sagt rette
kanter ud til mere lige linjer.

Hvis du f.eks. har en streg diagonalt over skærmen, så laves denne
diagonal ikke som en vektor, men som en "trappe", og der vil være
firkantede trin hele vejen. Disse kan være forholdsvis store og er
tydelige på skærmen. Med AntiAliasing gør man disse trin meget mindre så
billedet (stregen) bliver mere lige at se på.

Ovenstånde er en meget grov forklaring, for lidt mere uddybning af
antialiasing kan du prøve og se her:
http://www.widearea.co.uk/designer/anti.html

2xAA, 4xAA og hvad nVidia og ATi ellers har af navne til lignende
teknikker er groft sagt det samme, bare i forskellige grader.

Mvh.
Flemming

Flemming Joensson (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Joensson


Dato : 18-02-03 13:29

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in
news:Xns932688337826Ajoenssonfjerndettecs@192.168.38.195:

> Med AntiAliasing g›r man disse trin meget mindre s†
> billedet (stregen) bliver mere lige at se p†.

Det var en lidt kikset formulering jeg kom med der.

Så jeg prøver lige igen.
Med antialiasing snyder man øjet, så disse trin synes mindre. Man gør det
ved at fylde de omkringliggende pixels ud som linjen ville have skåret
hvis ikke den skulle været optegnet med firkantede pixels.

Alt efter hvor meget linjen ville gå ind over en pixel udfyldes den
pågældende pixel med en farve der er nedtonet tilsvarende. Øjet opfatter
dette som om linjen bliver meget mere glat at se på, og kanterne er ikke
længere synlig. Dermed får man i f.eks. spil et pænere billede når man
spiller.

Mvh.
Flemming

Peter Jensen (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 18-02-03 13:33


"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns932689BCB26CDjoenssonfjerndettecs@192.168.38.195...
> Det var en lidt kikset formulering jeg kom med der.
>
> Så jeg prøver lige igen.

Æv, nu skulle jeg ellers lige til at "brokke" mig
Det slap du bedre fra i anden omgang - thumbs up
--
Peter J



Jørgen J. (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen J.


Dato : 18-02-03 16:40

> Med antialiasing snyder man øjet, så disse trin synes mindre. Man gør det
> ved at fylde de omkringliggende pixels ud som linjen ville have skåret
> hvis ikke den skulle været optegnet med firkantede pixels.
>
> Alt efter hvor meget linjen ville gå ind over en pixel udfyldes den
> pågældende pixel med en farve der er nedtonet tilsvarende. Øjet opfatter
> dette som om linjen bliver meget mere glat at se på, og kanterne er ikke
> længere synlig. Dermed får man i f.eks. spil et pænere billede når man
> spiller.

Tak for en fin forklaring

Og forskellen på de forskellige niveauer på AA er, at den laver flere
udjævninger det større AA (øhh f.eks. 4xAA laver måske 4 niveauer mens 2
laver 2?)? (whow, jég kan ikke formulere mig!)

Jørgen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste