/ Forside / Teknologi / Hardware / Skærme / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Skærme
#NavnPoint
refi 6152
tedd 4669
Klaudi 3599
Fijala 3554
transor 2447
pallebhan.. 2000
Teil 1726
severino 1592
miritdk 1568
10  peet49 1562
Refresh Rate og Respons Tid
Fra : Michael Munk Larsen


Dato : 18-02-03 11:47

Hm.. Er Refresh Rate og Respons Tid ikke det samme??.. nogle mener det er 2
forskellige ting...!

Mvh Michael Munk Larsen




 
 
Thomas Alexander Fre~ (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Alexander Fre~


Dato : 18-02-03 12:01

Michael Munk Larsen wrote:

> Hm.. Er Refresh Rate og Respons Tid ikke det samme??.. nogle
> mener det er 2 forskellige ting...!

Det er det også.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.
LinuxForum 2003, http://linuxforum.dk - see you there!

Thomas Alexander Fre~ (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Alexander Fre~


Dato : 18-02-03 12:04

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

> Michael Munk Larsen wrote:
>
>> Hm.. Er Refresh Rate og Respons Tid ikke det samme??.. nogle
>> mener det er 2 forskellige ting...!
>
> Det er det også.

Nu skal jeg nok lade være med at drille

Refresh rate er den frekvens hvormed grafikkortet opdaterer
skærmbilledet.

Responstid er den tid det tager en pixel på en fladskærm at gå
fra tændt til slukket og tilbage til tændt igen (mener jeg, men
jeg er ikke helt sikker på om den også skal tænde igen - correct
me if I'm wrong, TFT-eksperter).

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.
LinuxForum 2003, http://linuxforum.dk - see you there!

iddqd@worldonline.dk (18-02-2003)
Kommentar
Fra : iddqd@worldonline.dk


Dato : 18-02-03 12:21

Thomas Alexander Frederiksen wrote:
> Nu skal jeg nok lade være med at drille
>
HA!

Min tur



> Refresh rate er den frekvens hvormed grafikkortet opdaterer
> skærmbilledet.
>
Refresh rate er den rate some en skærm gentegner med, altså hvor mange
gange skærmen viser et billed i sekundet. Dette styres af grafikkortet
som udlevere skærmbilledet fra sin buffer til skærmen, dette betyder dog
ikke nødvendigvis at der ændringer i skærmbilledet. En moderne CRT skærm
har så hurtig responstid, eller kort efterglæd om man vil, at en
refreshrate bør være på mindst 75 Hz og helst mere for at skærmbilledet
ikke flimrer ellers når skærmen at blive sort et kort øjeblik mellem
hver gentegning.

Frekvensen som grafikkortet opdatere skærmbilledet med kaldes normal
framerate, og det er især noget som man interreserer sig for i
forbindelse med 3D spil og videoafspilning. Man kan vælge at
synkronisere skærm opdateringen og gentegningen, det kaldes normal
V-Sync og så fremt grafikkort m.m. kan følge med til
gentegningsfrekvensen så kan der være en fordel der udmønter sig i
forbedret billedkvalitet da man undgår skærmen viser et billed som kun
er halvvejs opdateret.


> Responstid er den tid det tager en pixel på en fladskærm at gå
> fra tændt til slukket og tilbage til tændt igen (mener jeg, men
> jeg er ikke helt sikker på om den også skal tænde igen - correct
> me if I'm wrong, TFT-eksperter).
>
Der er vist også noget med hvor meget blus der skal være, altså en
procentvis faremætning eller noget i den stil. Nogen som kender detaljerne?

Mvh

Bruno


Thomas Alexander Fre~ (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Alexander Fre~


Dato : 18-02-03 12:33

iddqd@worldonline.dk wrote:

<snip>
>> Refresh rate er den frekvens hvormed grafikkortet opdaterer
>> skærmbilledet.
>>
> Refresh rate er den rate some en skærm gentegner med, altså
> hvor mange gange skærmen viser et billed i sekundet. Dette
> styres af grafikkortet som udlevere skærmbilledet fra sin
> buffer til skærmen, dette betyder dog ikke nødvendigvis at der
> ændringer i skærmbilledet.
<snip>
> Frekvensen som grafikkortet opdatere skærmbilledet med kaldes
> normal framerate, og det er især noget som man interreserer sig
> for i forbindelse med 3D spil og videoafspilning.
<snip>

Og forskellen på de tre ovenstående definitioner er... Ta-daa,
ingenting.



Vi er helt enige, du er endda enig med dig selv, det er bare
skrevet på tre forskellige måder...

Den korte hurtige definition er altså stadigvæk at refresh rate
er den frekvens (eller rate, hvis vi skal tale dengelsk) hvormed
skærmens billede opdateres /hvad/ /enten/ /billedet/ /ændres/
/eller/ /ej./



--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.
LinuxForum 2003, http://linuxforum.dk - see you there!

Thomas Alexander Fre~ (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Alexander Fre~


Dato : 18-02-03 12:44

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

<snip>
> Den korte hurtige definition er altså stadigvæk at refresh rate
> er den frekvens (eller rate, hvis vi skal tale dengelsk)
> hvormed skærmens billede opdateres /hvad/ /enten/ /billedet/
> /ændres/ /eller/ /ej./
>
>

På datalog-dansk hedder det vist endda gentegningsfrekvens - ikke
at datalog-dansk nogensinde har påvirket alment edb-sprog i
nævneværdig grad...

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.
LinuxForum 2003, http://linuxforum.dk - see you there!

iddqd@worldonline.dk (18-02-2003)
Kommentar
Fra : iddqd@worldonline.dk


Dato : 18-02-03 20:25

Thomas Alexander Frederiksen wrote:
>>>Refresh rate er den frekvens hvormed grafikkortet opdaterer
>>>skærmbilledet.
>>>
>>
>>Refresh rate er den rate some en skærm gentegner med, altså
>>hvor mange gange skærmen viser et billed i sekundet. Dette
>>styres af grafikkortet som udlevere skærmbilledet fra sin
>>buffer til skærmen, dette betyder dog ikke nødvendigvis at der
>>ændringer i skærmbilledet.
>
> <snip>
>
>>Frekvensen som grafikkortet opdatere skærmbilledet med kaldes
>>normal framerate, og det er især noget som man interreserer sig
>>for i forbindelse med 3D spil og videoafspilning.
>
> <snip>
>
> Og forskellen på de tre ovenstående definitioner er... Ta-daa,
> ingenting.
>
Sludder.

Der er stor forskel på gentegning og så det at grafikkortet, med hjælp
fra resten af PC'en, tegner eller danner et nyt skærmbilled, hvis man
følger din definition så er framerate jo det samme som opdatereingsfrekvens!

EOD

Bruno


Thomas Alexander Fre~ (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Alexander Fre~


Dato : 18-02-03 22:53

iddqd@worldonline.dk wrote:

<snip>
>> Og forskellen på de tre ovenstående definitioner er... Ta-daa,
>> ingenting.
>>
> Sludder.
>
> Der er stor forskel på gentegning og så det at grafikkortet,
> med hjælp fra resten af PC'en, tegner eller danner et nyt
> skærmbilled, hvis man følger din definition så er framerate jo
> det samme som opdatereingsfrekvens!

Så læser du jo det jeg skriver, som Bo Warming læser hvad som
helst...

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.
LinuxForum 2003, http://linuxforum.dk - see you there!

Dr.Ralph (18-02-2003)
Kommentar
Fra : Dr.Ralph


Dato : 18-02-03 15:05

On Tue, 18 Feb 2003 12:21:29 +0100, iddqd@worldonline.dk wrote:

> Thomas Alexander Frederiksen wrote:
>> Nu skal jeg nok lade være med at drille
>>
> HA!
>
> Min tur
>
>
>
>> Refresh rate er den frekvens hvormed grafikkortet opdaterer
>> skærmbilledet.
>>
> Refresh rate er den rate some en skærm gentegner med, altså hvor mange
> gange skærmen viser et billed i sekundet. Dette styres af grafikkortet
> som udlevere skærmbilledet fra sin buffer til skærmen, dette betyder dog
> ikke nødvendigvis at der ændringer i skærmbilledet. En moderne CRT skærm
> har så hurtig responstid, eller kort efterglæd om man vil, at en
> refreshrate bør være på mindst 75 Hz og helst mere for at skærmbilledet
> ikke flimrer ellers når skærmen at blive sort et kort øjeblik mellem
> hver gentegning.
>
> Frekvensen som grafikkortet opdatere skærmbilledet med kaldes normal
> framerate, og det er især noget som man interreserer sig for i
> forbindelse med 3D spil og videoafspilning. Man kan vælge at
> synkronisere skærm opdateringen og gentegningen, det kaldes normal
> V-Sync og så fremt grafikkort m.m. kan følge med til
> gentegningsfrekvensen så kan der være en fordel der udmønter sig i
> forbedret billedkvalitet da man undgår skærmen viser et billed som kun
> er halvvejs opdateret.
>
>
>> Responstid er den tid det tager en pixel på en fladskærm at gå
>> fra tændt til slukket og tilbage til tændt igen (mener jeg, men
>> jeg er ikke helt sikker på om den også skal tænde igen - correct
>> me if I'm wrong, TFT-eksperter).
>>
> Der er vist også noget med hvor meget blus der skal være, altså en
> procentvis faremætning eller noget i den stil. Nogen som kender detaljerne?
>
> Mvh
>
> Bruno

OT........

Hey Bruno - kan du ikke lige kigge ovre i bundkort gruppen, hvor jeg har
stillet et spørgsmål til en tråd, du deltog i ang. det nye intel 7205
chipset og de kommende 800Mhz FSB boards ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste