hjemmelavede sæbebobler
Fra : slet S680O

Dato : 17-02-03 09:16

Hej

Er der nogen der kan hjælpe??

Venlig hilsen
Dorthe

Fra : Uffe Holst

Dato : 17-02-03 09:46

In an article of 17 Feb 2003 slet S680O wrote:

> Er der nogen der kan hjælpe??

Vand og sulfo.

--
Uffe Holst

Fra : Ann Petersen

Dato : 17-02-03 09:52

fiberplast@S680Otdcadsl.dk (slet S680O) skrev:
>Hej
>
>Er der nogen der kan hjælpe??
>
>Venlig hilsen
>Dorthe

Der findes en opskrift på sæbeboblevand på
http://www.experimentarium.dk/dk/naturvidenskab_og_teknik/artikler/
artikel.229.html

--
Mange hilsner fra Ann
Kig forbi på: http://www.familien-petersen.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 17-02-03 10:10

On 17 Feb 2003 08:16:20 GMT, fiberplast@S680Otdcadsl.dk (slet S680O)
wrote:

>Er der nogen der kan hjælpe??

http://www.feriepatruljen.dk/bobler/opskrifter.html

Hjerteligst
Dorte

--
www.bornholm.nu
Debat

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-03 10:21

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> wrote in message

> http://www.feriepatruljen.dk/bobler/opskrifter.html

Bådedette og eksperimentarium linket sir
vand og sulfo , samt glycerol(=glycerin)

Det sidste mindsker vandes fordampning fra den tynde vand-sulfo-film så
boblerne holder længere, især i bagende solskin.

Sulfo kan næsten kun købes som mix med farve, parfume og meget andet, fx som
opvaskemiddel, og der skal ikke megeet til før boblerne bliver små og
kortlevede, så selvom jeg havde kemi-cand.scient.-kolleger, der havde
oversat fra Nuffield Britisk Eksperimentarium de opskrifter, der bruges i
nævnte links, så fandt jeg det hurtigt klogest at købe hos Fætter BR en
professionel mix til formålet - og mine børn elskede at brillere til
bedsteforældrene med deres kemi-forstand og cirkus-kunst.
Legetøjsbutikker, sikkert også Toy'rUs har også gode plast-øjer til at blæse
boblerne gennem - min barndoms kridtpiber var ikke gode.

God og præcis opskrift kan være vigtig - omend man kan være heldig med
forhåndenværende sæbe og tyve gange mee vand eller hundred gange merevand.

Lettere er det med vælling til spædbørn - alt mad med stivelse dur, hvis
barnet er sultent/lydigt nok.
Ingen børn får for få vitaminer, mineraler, aminosyrer.

Baby bør ikke forskrækkes med for meget fedt eller sukker eller salt eller
citronsyre, og er det i vane med fx havrevælling = havregrød med ekstra
vand, så blir man vel bare ved det.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 18-02-03 08:19

Bo Warming wrote:

<snip>

> Lettere er det med vælling til spædbørn - alt mad med stivelse dur, hvis
> barnet er sultent/lydigt nok.
> Ingen børn får for få vitaminer, mineraler, aminosyrer.

Hvor har du det fra?

Sundhedsvæsenet mener i al fald noget andet. Det er derfor alle spædbørn
får D-vitamin og jern.

<snip>

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Bo Warming

Dato : 18-02-03 08:38

"Kristian Damm Jensen" <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote in
message news:3E51DE5C.6AE5F1B@MOVEcgey.com...
> Bo Warming wrote:
>
> <snip>

> Hvor har du det fra?
>
> Sundhedsvæsenet mener i al fald noget andet. Det er derfor alle spædbørn
> får D-vitamin og jern.

Selvfølgelig optager Ugeskrift for Læger ikke artikler der modsiger dyr
statspropaganda, som matriarkatet får selvtillid af.

Min kilde er snak med FN-ernæringseksperter da jeg i 4 år var
ulandsarbejder, og snak med praktiserende læger i København, der aldrig har
hørt om sandsynliggørelse af at sygdom skyldtes vitaminmangel eller
jernmangel, primært, når bortses fra meget specielle grupper med særligt
stofskifte - altså ikke normalspædbarnet.

Selvfølgelig har jeg selv deltaget i den i Danmark prisbillige
kæmpeoverdosering af alt det gode -det smager jo godt for den lille.

Hvorfor markedsførtes vitaminoverdrivelserne 1880-1940? For at gavne
levnedsmiddelindustrien og få folk til at spise mejerigtigt.og dyrt.
Under folkestrejken 1944 satsede myndighederne enormt på at få mælk ud til
børnefamilier - det var blevet en religion, men selv i Norge, hvor de efter
danske forhold sultede(trods hjælp fra DK) har det vist sig at sundheden
intetsteds forringedes i alle krigsårene (Kilde Sehested "Norgeshjælpen"
1941-46, Kbhv ogt Oslo 2002)

Ulandsfolk økonomiserer med aminosyrerne og kan klare sig med en trediedel
af hvad tyske diætister i 1925 beviste var absolut minimum. Man kan vænne
sig til vitamin og mineral-mangel - men det er ikke sjovt, så det er ikke
noget jeg anbefaler.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 17-02-03 10:18

slet S680O says...
> Er der nogen der kan hjælpe??

De fleste opskrifter jeg har set benytter vand, sulfo og en anelse
glycerin. Der er f.eks. tre på
<url: http://www.feriepatruljen.dk/bobler/opskrifter.html >

Jeg har ikke haft det store held med det selv, men jeg har også kun
prøvet en enkelt gang. Måske det skyldtes at jeg benyttede Bluecare
opvaskemiddel?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 17-02-03 10:15

"Toke Eskildsen" <dakwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke haft det store held med det selv, men jeg har også kun
> prøvet en enkelt gang. Måske det skyldtes at jeg benyttede Bluecare
> [...]

Hejsa,

Jeps, det er temmelig sikkert fordi du ikke har brugt Yes Ultra. Normalt
bruger jeg Vel i husholdningen. Det duer heller ikke. Så når ungerne skal
lave bobler, må jeg ud at købe Yes, og det virker, selvom jeg ikke ved
hvorfor. )))

Mvh. Renate

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-03-03 21:10

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger jeg Vel i husholdningen. Det duer heller ikke. Så når ungerne skal
> lave bobler, må jeg ud at købe Yes, og det virker, selvom jeg ikke ved

Minirisk fra Brugsen virker heller ikke....

/jim