HID pære
Fra : René Kofoed

Dato : 15-02-03 21:47

Er der nogle kender et godt sted at købe HID pære.
Jeg arbejder på at bygge en lampe med HID selv.

René Kofoed

Fra : Carsten Suhr

Dato : 16-02-03 08:36

Jeg har lige et spørgsmål til dig. Hvor har du fået fat i balasten til HID
pæren, jeg har nemlig ledt mange steder, men de er desværre meget dyre.

Mvh

Carsten

Fra : René Kofoed

Dato : 16-02-03 09:17

> Jeg har lige et spørgsmål til dig. Hvor har du fået fat i balasten til HID

ØHH, er det stateren du snakker om.???

René Kofoed

Fra : kasper elsborg

Dato : 16-02-03 20:01

http://www.walamp.com/

Her er nok det ENESTE sted der forhandler HID pærer der ejner sig til
dykkerlygter.
Ballast er starteren. Virker sådan her: En spike mellem 6-25 Kvolt (afhænger
af pæren) tænder "flammen" i HID pæren- for derefter at gå på ca 90 volt. De
fleste ballaster drives af 12-14 volt.

Mvh. Kasper

Fra : Ole Sørensen

Dato : 17-02-03 10:16

Hej Rene
Hvilken type pære havede du tænkt dig det skulle være?

Hvis du vil bestille HID pærer og starter, så mail lige til mig, jeg er
gerne med på at vi kan dele udgifterne til forsendelse og lign.
jeg tænker lidt i denne type her
http://www.walamp.com/Product_Pdfs/LSL013Rd.pdf

Ole

Fra : ahp

Dato : 16-02-03 21:16

In article <lHx3a.88769$Hl6.8084686@news010.worldonline.dk>, r-
kofoed@image.dk says...
> Er der nogle kender et godt sted at købe HID pære.
> Jeg arbejder på at bygge en lampe med HID selv.
> René Kofoed

Du kan evt. kigge på http://www.autolamps-online.com/ de bor i England,
og er meget flinke. Men billigt er HID ikke. 35W HID + ballast = $295.
Ved ikke om de fås billigere andre steder.

/ahp

Fra : Marie-line og Brian

Dato : 18-02-03 22:42

> Er der nogle kender et godt sted at købe HID pære.
> Jeg arbejder på at bygge en lampe med HID selv.

Beklager min uvidenhed, men hvilke fordele får man ved HID lampe ?. Kan man
bruge dem med en "normal" 12 volt strømforsyning ?. Kan man bruge dem som en
anden halogen pærer ?

BN

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 19-02-03 15:34

Fordel er mindre forbrug og derfor længere tids lys under vandet. Det er
fortrinsvis en lygte der tændes ved starten af dykket og slukkes ved
slutningen. Dette fordi HID kræver lidt tid (2-5 minutter) inden lygten
lyser optimalt (opvarmning) og som med de fleste lyskilder er det
væsentligste slid ved tænd/sluk, kombineret med prisen for pærene kan få
nogle til at synes det er en ulempe.

Farve temperaturen ligger i området omkring 5-7 Kelwin og lyset er meget
intenst og blåligt. Med et mat lygte glas er det nærmest ideelt lys til
undervands-foto og -video.

HID pærer kræver en megt høj start spænding og har derfor en startblok
siddende mellem batteri og pære, tæt på pæren.

Du kan derfor godt benytte en HID lampe på almindelige batterier, men ikke
sætte en HID lampe i en almindelig lygte uden at ændre konstruktionen
væsenligt.

En indikation af forskellen kan du få ved at kigge på internettet og se
pris/ydelses beskrivelserne på de forskellige lygter.

Håber dette er svar på dit spørgsmål.

/Henrik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-02-03 18:50

Henrik Rasmussen:

> Farve temperaturen ligger i området omkring 5-7 Kelwin

Øh, faktor 1000 ved siden af: 5000-7000 kelvin.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.de/>

Fra : Bjarke Jensen

Dato : 19-02-03 22:45

> [...]
> lyser optimalt (opvarmning) og som med de fleste lyskilder er det
> væsentligste slid ved tænd/sluk, kombineret med prisen for pærene kan få

Hej NG

Betyder ovenstående at man ikke kan styre lysstyrken med pulsbrede
modulation (slukke tænde mange gange i sekundet) som det kan lade sig gøre
med halogen?? Eller er strømforbruget så meget lavere at det ikke er noget
problem med batteritid??

På forhånd tak

Bjarke Jensen
www.JJ-Jukebokse.dk

"der selv er i gang med at bygge lygte"

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-02-03 23:40

Bjarke Jensen:

> Betyder ovenstående at man ikke kan styre lysstyrken med pulsbrede
> modulation (slukke tænde mange gange i sekundet) som det kan lade
> sig gøre med halogen??

Ja. Der går typisk 10-20 sekunder efter en pære er slukket til den kan
tændes igen.

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 19-02-03 23:40

"Bjarke Jensen" <bjasen@bjasen.dk> skrev i melding

> [...]
> med halogen?? Eller er strømforbruget så meget lavere at det ikke er noget

*** Ja og ja....

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 20-02-03 14:00

Jeg går udfra at dit spørgsmål bliver stillet udfra pointen med at kunne
styre lysstyrken og dermed batteriforbruget. På en HID lygte der selv med et
lille batteri nemt holder 60 minutter er det ikke nødvendigt at spare på
samme måde som med en traditionel lygte.

HID pæren skal startes med en spænding i KV området er og efterfølgende har
med en lav spændning (70-110V) og meget lavt strømforbrug. Den vedligeholder
ved denne lave effekt sin lysstyrke jævnt hvorfor en regulering som den du
omtaler ikke er interessant, for at spare og jeg har pt. kun fra dem der
bliver blendet hørt at nogen medbringer for meget lys.

Hilsen, Henrik

Ps. Det er korrekt at jeg i min tidligere opsamling fik skrevet Kelvin i
stedet for KKelvin (K for Kilo ~ 1000).

Fra : TORBEN THOMSEN

Dato : 19-02-03 21:39

Hej hedder torben kommer fra Varde Det er et problem at
skaffe sådan nogle pære men når jeg kommer hjem fra ski skal jeg
nok lige vende tilbage så her er lidt at lege med som en start
http://www.green-force.com/
http://www.web-light.dk
http://www.sylvania.com/business/news/0302form.htm læs nedenunder
Tryk på hal011R2