Hvilken RAID controller og hvilken type RA~
Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 15-02-03 17:19

Hej.

Jeg er newbie i dette emne, og ville gerne have lidt hjælp.

Jeg har en server stående, som jeg gerne ville køre RAID på. Jeg har nemlig
flere harddiske, som jeg gerne ville gøre brug.

Jeg ville gerne køre den form for RAID, hvor alle diskene bliver til en
disk. Noget Bunch Of Discs.

Hvilken controller kan anbefales til dette. I 1500 kr. klassen.

Thomas A. Jørgensen

Http://www.Mjang.dk

Fjern 123 fra min mailadresse.

Fra : mdj

Dato : 15-02-03 19:36

Der er flere måder at samle sine disks på, RAID 0 og 1 vil give dig
proformance forbdringer i forhold til BOD (Bunch of discs), men tilgengæld
skal dine disks have samme størrelse, hvilket ikke altid er tilfældet med
BOD....

Hvis du kører Windows 2000 eller XP kan du opnå en ganske udemærket BOD
samling i software, så behøver du ikke have en controller.

Mvh
Morten

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 15-02-03 20:45

"mdj" <mdj@nospaaam.mdj.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvis du kører Windows 2000 eller XP kan du opnå en ganske udemærket BOD
> samling i software, så behøver du ikke have en controller.

Jeg takker for dit svar. Hvilken software er det du tænker på. Mit største
problem er, at jeg ikke har nok frie ide pladser-

Thomas

Fra : mdj

Dato : 15-02-03 21:50

Funktionen er indbygget i Windows, prøv at kig på denne adresse, så har jeg
taget et lille screenshot til dig :)
http://mdj.dk/raid.jpg

Hvad angår det at du mangler ide pladser, så kan du jo ikke løse det med
software, men du behøver i hvertfald ikke købe dyre raid controllere...

I øvrigt kan du også lave andre former for raid i windows, men det går ud
over ydelsen i forhold til hardware raid.

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 15-02-03 22:44

Mange tak for hjælpen.

Det gav en løsning. Nu har jeg heller ikke så mange netværkdrev. Har
overvejet at invistere i en ide controller mere i stedet for.

Thomas.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 16-02-03 18:15

"mdj" <mdj@nospaaam.mdj.dk> wrote in message

> Hvis du kører Windows 2000 eller XP kan du opnå en ganske udemærket BOD
> samling i software, så behøver du ikke have en controller.

Software RAID i Windows er noget lort.
Det bruger meget CPU - jeg ville til hver en tid gå efter en Promise/3ware
ctrl til opgaven.
Nogen specielt grund til BOD? (medmindre diskene ikke er lige store?)

/Dennis

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 17-02-03 21:32

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message

> Nogen specielt grund til BOD? (medmindre diskene ikke er lige store?)
>

> /Dennis

Det er nemlig lige der problemet ligger. Diskene er ikke lige store.

Jeg har nogle diske liggende mellem 80 og 150 GB, og ville gerne udnytte dem
på en god måde. Jeg er nemlig løbet tør for ide pladser.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-02-03 22:33

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@mjang.dk123> wrote in message

> [...]
dem
> på en god måde. Jeg er nemlig løbet tør for ide pladser.

Ahae,
Se dig godt for om den ctrl du udvælger dig rent faktisk kan tåle en disk
dør i JBOD (du vil selvfølgelig altid miste det data der ligger på den , men
kan du tilgå *resten* at det data der nu engang burde være nogenlunde
intakt)
Det var det vigtigste kriterium da jeg lavede det nummer med software under
BSD

/Dennis