Tilfældigt udtrækning
Fra : Frank Larsen

Dato : 12-03-01 19:17

Kan det lade sig gøre at få Exxel 2000 til at udtrække f.eks. 30 tilfældige
linier/numre altså forstået på den måde som eksempelvis lotto udtrækningerne
foregår, jeg har et regneark bestående af 500 numre i kolonne a og
kolonnerne b.c og så videre, består af andre tilfældige oplysninger der vil
jeg gerne have en fuldstændig tilfældig udvælgelse af eksempelvis 30
navne/numre placeret på et andet ark eller i bunden af det jeg har
oplysningerne på????
frank

Fra : Harald Staff

Dato : 13-03-01 01:20

Hei Frank

En vanlig måte er å sette formelen
=TILFELDIG()
i en kolonne (og skjule den ?) og så sortere arket efter den kolonnen. Klik
F9 og sorter for en ny trekning. Bruk indirekte- eller offset-formler på det
andet ark for å generere en top30-liste.

HTH. Beste hilsen Harald

Fra : Frank Larsen

Dato : 14-03-01 00:28

Da jeg jo nok er lidt tungnem var der måske en venlig sjæl der kunne sende
mig et regneark hvorpå jeg kan se hvordan dette fungerer i det jeg ikke kan
få det til at virke uden at hele programmet går i sort, det er iøvrigt
office 2000 jeg benytter
Hilsen Frank