stylesheet på tabeller
Fra : Ulrik

Dato : 14-02-03 22:52

Hvilke stylesheet tags kan bruges på tabeller. hvilken virkning har de
?

Hvis jeg laver en tabel i en tabel, hvordan kan jeg så bruge
stylesheet kun på den inderste

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-02-03 00:33

stonefox58@hotmail.com (Ulrik) writes:

> Hvilke stylesheet tags kan bruges på tabeller. hvilken virkning har de
> ?

Alle kan bruges (alle egenskaber kan bruges på alle tags, det er bare
ikke dem alle sammen der *gør* noget :))

De eneste der er specielle for table-tagget(så vidt jeg hurtigt kan
overskue) er:

table-layout: auto | fixed | _inherit_
border-collapse: collapse | separate | _inherit_
border-spacing: <length> <length>? | _inherit_ /* for separate borders */
empty-cells: show | hide | _inherit_

Der ud over kan man også sætte egenskaber på de table-relaterede tags:
caption, colgroup, col, thead, tbody, tfoot, tr, td og th.

Colgroup og col er mest specielle, og man kan kun sætte fire
egenskaber på dem, resten opfører sig mere normalt.

(Fra "Alt om tables": <URL:http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/tables.html>)

> Hvis jeg laver en tabel i en tabel, hvordan kan jeg så bruge
> stylesheet kun på den inderste

Enten sæt en id="foo" på den inderste, og lav en CSS-regel:

#foo {...}

Eller, lav en regel:

table table {...}

så gælder reglen kun for en table inde i en anden table.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-02-03 10:50

Ulrik wrote:
> Hvilke stylesheet tags kan bruges på tabeller. hvilken virkning har de

Du kan bruge næsten alt.

Det kan med fordel bruge nedarvning (sætte en klasse på en tabel og sige
at td'er i denne klasse skal se sådan og sådan ud...)

Der er en hel side om tabel-layout med CSS her:
<http://www.html-faq.dk/2006.asp>

mvh

Jesper Brunholm