Her kommer Pippi Langstrøm
Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-03 23:41

Fra og om HCAndersen-jævnbyrdige Astrid Lindgren 1909-2001

"De, der altid lader børn gøre, hvad de vil, har fuldstændig misforstået
frihedsbegrebet. Det er simpelthen fejt at sige til sine børn: I kan gøre,
hvad I vil. Astrid Lindgren

"At jeg skriver om tjenestepiger er ikke fordi jeg er blevet
samfundsorienteret, men fordi jeg er fortrolig med dem. Astrid Lindgren
"Klogebog"

"Når jeg skrev var jeg uimodtagelig for alle sorger. Astrid Lindgren
"Klogebog"

"Det er bedst at skrive så enkelt at ethvert barn kan forstå det. Skriv det,
fjern det halve og omskriv det. Astrid Lindgren "Klogebog"

"Teenageårene er en tilstand, en tonløs og livløs tid.

Jeg var melankolsk, og som andre piger troede jeg at jeg var grim. Jeg var
aldrig forelsket, som de andre var det hele tiden.Astrid Lindgren
"Klogebog"

"Vigtigst for en pige er ikke at være populær hos drengene, men at ens eget
køn kan lide en. Astrid Lindgren "Klogebog"

Frihed, ligeværd og udfordringer er kernen i hendes børnebøger, og hun havde
selv verdens
lykkeligste barndom, for når hun kom sent til maden efter legen, så tog hun
selv noget i køkkenskabet osv. Nul nævenyttig overbeskyttelse fra dogood'er
voksne.

"Jeg har aldrig været forelsket i almindelig forstand. Jeg har altid elsket
børn højere end mænd" er fra den fine biografi af M Strömstedt,

Astrid Lindgren var ikke noget usikkert, behagesygt
vaginal-monolog-pjattehoved

Selvfølgelig var hun dybt højreorienteret(minimalstat) og hetzede mod
Forbuds-Sveriges socialdemokrati.
Men ligesom Glistrup (og Schlüter) mente hun at "ideologi er noget bras".

Emil fra Lønneberg havde tid til tjenestekarlen,fordi han kunne bruge ham
til noget - Emil bruger aldrig tid på nogen af _medlidenhed_.Godhed skal
kunne betale, sir Astrid Lindgren.
Pippi er god til løgnehistorier, og til at gøre Pruselusk-formyndersken til
grin. Men lyver aldrig på skadelig måde.Kling og Klang betjentene er
bureaukratisk latterlige, og tyveknægtene mødes ikke med ønske om
øje-for-øje hævn, kun uskadeliggørelse så de kan finde bedre niche selv.
Hvad findes børneunderholdere der har søgt at tage den svære arv op?
Og behøver vi statstøttede, ambitiøse arv-tagere (fx dogmebørnefilm), når
noget er tidløst - barnets døgn har jo alligevel kun 24 timer?
Forældrene til Tommy og Anika er helt uden jalousi når Pippi overstråler alt
de kan tilbyde - findes sådanne forældre i virkeligheden? Næsten alle jeg
ser minder om forældrene til drengen i Finn Søeborgs "Alfred" der ikke tåler
at en potentielt pædofil (og ildelugtende) vagabond charmerer deres søn.

Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel: 3586 1000