Klar til Nitrox. Flaske rensning.
Fra : Jan Poulsen

Dato : 11-02-03 22:02

Hej

Er der nogle der har vejledning eller en link til hvorledes man
renser/klargøre sin flaske, så den kan benyttes til Nitrox?

På forhånd tak

Jan Poulsen

Fra : Jack Nissen

Dato : 11-02-03 22:09

Hej Jan

(He, he... har du lige læst Sørens mail ? )

Nå, men han har jo ret... du vil nok få noget rigtigt brugbart svar her.
Du har sikkert tænkt dig at tage et nitrox-kursus siden du spørger, så jeg
synes du skal spørge der hvor du skal på kursus, hvordan du evt. skal få
renset din flaske og flaskeventil.

Held og lykke

vh Jack Nissen

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 00:32

hej Jan,

"Jan Poulsen" <jpoulsen@theoffice.net> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogle der har vejledning eller en link til hvorledes man
> renser/klargøre sin flaske, så den kan benyttes til Nitrox?

det har der været snakket om tidliger her inde og der var også en der kom
med en god vejledning, prøv at finde den på google.

da jeg ikke gider at skrive så meget kommer der i kort form her

flasken rensen som normalt, i en rulle maskine, med små sten eller hvad man
nu bruger, når den er pæn ren inden i, rulles den en gang til med sten +
opvaske midel + kogende vand.
skyld flasken med varmt vand til der ikke er spor efter sæbe i den, tør den
hurtigt med trykluft.

ventilen skilden ad i stumper og stykker, det hele puttes i en nylon strømpe
og putes i opvaskemaskinen, ventilen samles igen, med nye og O2 kompatible
O-ringe, og med O2 kompatibel fedt (ikke ret meget)

hvor svært kan det være, hvorfor har alle folk så travelt med at gøre nitrox
til noget meget mystisk noget, hvor man først skal tage et grund kursus, der
på et avanceret, for der efter at skulle tage et blader kursus, alle som
koster mellem 1500 og 2500 kr pr kursus, det er lige til at brække sig over,
når det i virkligheden er noget som ikke er svart at dykke med og ikke er
svart at blande.

skulle vi nu ikke snart tage og få danmark opgraderet til at bruge Nitrox,
uden at det skal få en klang af teknisk dyk.

mvh Morten Dall

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 08:09

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i melding
> [...]

der
> på et avanceret, for der efter at skulle tage et blader kursus, alle som

Og dette hevder du med grunnlag i hvafornoe?
Du har gått hvilket kursus?

Vranglære!

H.

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 11:12

Hej Hallgeir,

"Hallgeir Revhaug" <hrevhaug@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> Og dette hevder du med grunnlag i hvafornoe?
> Du har gått hvilket kursus?

det gider jeg ikke at diskutere, hvorfor er det altid sådanne at når folk
skriver noget, er det første der bliver spurgt om hvilke kurser og hvor
mange dyk man har, hvad er det for noget pis,
hvis jeg nu var professoer i gasser med en docktore grad i rensning af
flasker og dekantering, så betyder det ikke en skid for DIG så skulle jeg
stadig at et basic nitrox kursus + avanceret nitrx kursus + blander kursus,
før du mener at jeg er lige så klog som dig og at jeg må udtale mig her i
gruppe, ER DET SÅDANNE DET ER ?

det er som om at mai inden for dykning ikke må drage nytte af den viden man
har, på nogle som helst områder, nej hvis man skal slå en skid i sin våd
dragt, så skal man tage et "slå en skid i din dragt" kursus

den her brance stinker efter hånden langt væk af komisjalle interasser, der
er sku langt til de gode gamle klub dage hvor vi sad om vinteren og syget
vores våddragter selv og støbte bly

og misforstå mig ikke jeg vil gerne ofre et kursus, hvis det er et der
giver mig noget, men sku ikke bare for at have et bevis så jeg kan få lov
til at snakke med her.

og jeg syntes sku at dele noget så simpelt som Nitrox op i 3 kurser af ca
1500 til 2500 kr/ps er sku at stramme den noget efter min mening.

det at man har bestået et kursus giver jeg ikke meget for, feks har jeg
dykket med ***CMAS dykker der aldrig burde have fået et *CMAS snorkel dykker
bevis, eller med AOV Padi dykker der aldri skulle have haft lov til at komme
på dyber vand end sit eget bade kar,

mvh Morten Dall

Fra : A M J

Dato : 12-02-03 12:32

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har, på nogle som helst områder, nej hvis man skal slå en skid i sin våd
> dragt, så skal man tage et "slå en skid i din dragt" kursus

ROTFLMAO

Mvh. Anders M Jensen
Jo hurtigere man kommer bagud-
Jo mere tid har man til at indhente det tabte!

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 12:48

"A M J" <dykker.anders@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> ROTFLMAO

øøøøøø hvad betyder det ?

md

Fra : A M J

Dato : 12-02-03 12:50

> "A M J" <dykker.anders@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> øøøøøø hvad betyder det ?

Roling On The Floor Laughing My Ass Off

Fra : Kalle

Dato : 13-02-03 02:28

HE HE HE Anders

Jeg ved du har siddet i 15 minutter og trykket opdater og ventet på at der
kom en forespørgelse på hvad det betød!!

MVH
Casper

Fra : A M J

Dato : 14-02-03 12:34

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> HE HE HE Anders
>
> Jeg ved du har siddet i 15 minutter og trykket opdater og ventet på at der
> kom en forespørgelse på hvad det betød!!

Nej det gjorde jeg nu ikke. ROTF....... er da et meget anvendt udtryk på
grupperne. Jeg kastede mig ud i de andre indlæg i denne tråd og på det
tidspunkt gik det ret stærkt med nye indlæg sååååå jeg trykkede da på
opdater mere end et par gange

> MVH
> Casper

Men hvad mon "HBDAIG?JHSFVTD!" betyder
Mvh Anders

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 12:57

> [...]
kursus,
> før du mener at jeg er lige så klog som dig og at jeg må udtale mig her i

***Jeg driter vel tynt i hvilke kurser eller erfaring/viten du har, men når
du svarer på et direkte spørsmål så bastant som du gjør, bør du kunne vise
til dine kilder.
(spesielt ettersom dine teorier ikke bifalles av nogen organisasjon som har
med O2 behandling/bruk at gjøre...)

> det er som om at mai inden for dykning ikke må drage nytte af den viden
man
> har, på nogle som helst områder,

*** Det har ikke jeg påstået, men HVOR har du fået din kunskap fra?
Egenerfaring?? Er det slik at du har gjort det slik i flere år uten at noen
ulykke har skjedd, derfor er det trygt for andre også???

> den her brance stinker efter hånden langt væk af komisjalle interasser,

***Jeg er ingen instruktør, men hvis alt som har det minste snev av
komersielt inslag ikke skulle være til at stole på, hvor langt tror du vi
hadde kommet i dag da?

> [...]
dykker
> bevis, eller med AOV Padi dykker der aldri skulle have haft lov til at

***Og hva så...?

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 13:06

"Morten Dall" skrev d. 12-02-03 11:12 dette indlæg :
> [...]
interasser, der
> er sku langt til de gode gamle klub dage hvor vi sad om vinteren og

Du har på sin vis ret, men jeg vil alligevel tillade mig at hæve
mig op over det komercielle. Jeg har _aldrig_ taget noget for at
rense folks flasker, men det bliver gjort på _min_ måde,
når _jeg_ har tid. Jeg tænker _kun_ på sikkerhed.

> [...]
der
> giver mig noget, men sku ikke bare for at have et bevis så jeg kan få

det er der ingen der kræver , men lad dog være med at give
anvisniger på noget , som selv instruktører er forsigtige med.
Specielt når anvisningerne er forkerte.

> og jeg syntes sku at dele noget så simpelt som Nitrox op i 3 kurser af
ca
> 1500 til 2500 kr/ps er sku at stramme den noget efter min mening.

Enig, alt hvad der er værd at vide om Nitrox kan stå på 2 A4-sider
et kursus burde være nok til det hele. Men derfra til et www-selvstudie
er der alligevel langt.

> [...]
dykker
> bevis, eller med AOV Padi dykker der aldri skulle have haft lov til at

Instruktør problem ! Giv ikke certificat til nogen der ikke kan opfylde
kravene

Men det er ingen undskyldning for at lave Usenet-selvstudie kurser i
dykning

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Ravn

Dato : 12-02-03 13:33

> Men det er ingen undskyldning for at lave Usenet-selvstudie kurser i
> dykning

Enig.

Søren Ravn
Der mener at der er for mange internet dykkere på Usenet

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 13:52

"Arnvig" <Arnvig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> det er der ingen der kræver , men lad dog være med at give
> anvisniger på noget , som selv instruktører er forsigtige med.
> Specielt når anvisningerne er forkerte.

hvis du læser det oprindelige indlæg så var det faktisk ikke mig der have
skrevet vejledningen, en af jer kloge menesker, der har papir på alt
mugligt, jeg gengav blådt noget af det, det kunne endlig være sjovt at grave
det fram en dag eg har tid og se hvem af jer det endlig var der skrev det.

> Enig, alt hvad der er værd at vide om Nitrox kan stå på 2 A4-sider
> et kursus burde være nok til det hele. Men derfra til et www-selvstudie
> er der alligevel langt.

det er OK hvorfor er det så ikke lige at en eller flere af jer kloge
menesker, sammen sætter et lyn kursus på 2 dage hvor det koster 1000kr at
deltage og hvor man lærte alt, så var der måske mange der ville tage det,
istedet for selv at expermitere.
lad os sige at en lære besøgte en klub en lørdag og en søndag, lærte feks 15
personer alt om nitrox til 1000kr stykket, så var det en instruktør løn på
1500 for to dages arbejde.
kluybben som er ved at gå over til nitrox har jo udstyret til det.

til dig og alle andre , prøv lige at over veje hvis i vil stoppe folk i at
fuske var det så ikke en god ide at gå sammen nogle stykker, feks med
forskelig kursus bagrund og lave et kursus med et fornuftigt indhold til en
fornuftig pris på en fornuftig tid. ?

> Instruktør problem ! Giv ikke certificat til nogen der ikke kan opfylde
> kravene

ja men det fortæller lidt om hvad et certifikat er vær, ikke ret meget for
du ved ikke om egeren har trykket det i legoland eller har taget det ved en
meget seriøs instruktør hvor alt skal vare 100% i orden.

> Men det er ingen undskyldning for at lave Usenet-selvstudie kurser i
> dykning

tja hvorfor ikke sådanne er det jo over alt, hvis prisen er for høj på et
givet kursus så går der ikke længe før der er et eller andet firma der
udbyder kurset som selv studie, og ikke fordi jeg syntes at det er fedt elle
er godt men jeg forstår godt folk, jeg er selv en af dem, som ikke har råd
til eller vil ofre et sted mellem 4500 og 7500,- for at komme til at dukke
på Nitrox.

MD

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 14:01

"Morten Dall" skrev d. 12-02-03 13:52 dette indlæg :

> [...]
råd
> til eller vil ofre et sted mellem 4500 og 7500,- for at komme til at

Personlig gav jeg 1200,- for et kursus i Basic Nitrox
og 1100,- for et Mixer/blender, begge kurser tog en weekend,
så det kan ikke være det der afholder folk fra at tage kurset.

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 14:33

> "Morten Dall" skrev d. 12-02-03 13:52 dette indlæg :

> Personlig gav jeg 1200,- for et kursus i Basic Nitrox
> og 1100,- for et Mixer/blender, begge kurser tog en weekend,

ja og hvad kan jeg bruge til at du har fået et godt tilbud, ?
det er ikke de priser jeg kan finde.

på et tidspungt samlet var vi omkring ca 20 dykker der gerne ville dykke
nitrox, vi ville selv skaffe alt matriale, vi skulle bare have en instruktør
til at komme ned og undevise, lidt basis og måske blender, til en 4 -5
stykker

for basis skulle alle vi hørte have min 1500, ja med det kan næsten ikke
gøres billiger bla bla bla gu kan det sku da så meget billiger.

jeg gad ikken gang at høre hvad de skulle have for blender kursus

> så det kan ikke være det der afholder folk fra at tage kurset.

selv med din bilige pris på 2300,- jo, jeg er nok ikke den eneste der ikke
er født med en guld klump i røven med 2300,- er faktisk mange penge for en
del menesker, især i en sport hvor alt er dyrt.

MD

Fra : Søren Ravn

Dato : 12-02-03 15:06

> "Arnvig" <Arnvig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> ja og hvad kan jeg bruge til at du har fået et godt tilbud, ?
> det er ikke de priser jeg kan finde.

Jeg kan høre at du ikke har set hvad DSF tager for deres Basic Nitrox

Søren Ravn

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 15:50

"Søren Ravn" <c3po@image.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan høre at du ikke har set hvad DSF tager for deres Basic Nitrox

nej det har jeg af gode grune ikke, de vil jo ikke svare på mine mail.

måske du kan fortælle mig det ?

md

Fra : Søren Ravn

Dato : 12-02-03 16:21

> "Søren Ravn" <c3po@image.dk> skrev i en meddelelse

> nej det har jeg af gode grune ikke, de vil jo ikke svare på mine mail.
>
> måske du kan fortælle mig det ?

Tror at prisen kan svinge lidt.

men den kommer ikke op i nærheden af de priser der snakkes om i denne NG

Søren Ravn

Fra : Arne

Dato : 12-02-03 15:59

> [...]
> "Arnvig" <Arnvig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> ja og hvad kan jeg bruge til at du har fået et godt tilbud, ?

Jeg forstår ikke din harme mod alt og alle!
De priser du nævner har intet med DSF at gøre
Det er selvfølgelig beklageligt hvis du ikke har fået svar på dine mails til
DSF (teknisk udvalg og formanden).

Selv har jeg taget basic nitrox i DSF regi. Vi var ca. 10 elever og vi
skulle betale for materialerne (100 kr. for bogen), benzinpenge til
instruktøren til de 3(4) teoriaftener og så betalte vi hans udgifter til
Lysekilde, hvor vi lavede 5-6 nitrox dyk.

Jeg husker ikke den endelige pris men mon ikke at små 500 kr. var den reelle
pris ud over min tur til Lysekilde.

Mit mixer/blender var i TDI regi og kostede 1200 kr incl. ilt til den
fyldning jeg lavede.

Arne

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 16:46

"Arne" <arne_drygaard@REMOVEemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Lysekilde, hvor vi lavede 5-6 nitrox dyk.
>
> Jeg husker ikke den endelige pris men mon ikke at små 500 kr. var den

hej Arne, hvem tog du det ved ?

jeg kan jo ikke få DSF i tale måske hvis man gik direkte til en af dem i
kender, for det er da bedstemdt rimelige priser.

mvh Mortrn Dall

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 16:49

hej Arne jeg starter lige en ny tråd hvis du vil svare på den bliver jeg
glad.

mvh Morten Dall

Fra : Søren Ravn

Dato : 12-02-03 15:02

> [...]
> til eller vil ofre et sted mellem 4500 og 7500,- for at komme til at dukke

Jeg gav 650 for basic nitrox og 1000kr for Mixer/Blender.

Er det dyrt ?

Søren Ravn
Der ikke mener at man skal havde et Mixer/Blender kursus for at _dykke_ med
nitrox

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 15:52

> Jeg gav 650 for basic nitrox og 1000kr for Mixer/Blender.
>
> Er det dyrt ?

nej det lyder fluks mere riemligt,

hvor og ved hvem og hvornår kan han køre et kursus ?

mvh Morten Dall som fluks er klar til at hive 650,- op af lommen

Fra : Søren Ravn

Dato : 12-02-03 16:17

> "Søren Ravn" <c3po@image.dk> skrev i en meddelelse

> nej det lyder fluks mere riemligt,
>
> hvor og ved hvem og hvornår kan han køre et kursus ?
>
> mvh Morten Dall som fluks er klar til at hive 650,- op af lommen

Torben Tang fra Sønnerborg har uddannet mig for 650kr
Ring til ham og lav en aftale om at han kommer forbi jeres klub.

Ellers er Søren Børresen fra Vandhunden i Odder også en mulighed.

Måske er der flere ?

Søren Ravn

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 16:49

Hej Søren jeg starter lige en ny tråd hvis du vil svare på den bliver jeg
glad.

mvh Morten Dall

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 10:58

"Morten Dall" skrev d. 12-02-03 00:32 dette indlæg :

<snip en vejledning>

Flot, Morten, bare synd at der er en række fejl i den procedure.
Det er lige præcis derfor at man ikke giver den slags vejledninger,
på nettet.

Nitrox og Oxygen er ikke en skid mystisk, men det kræver en vis
omhyggelighed med nogle detaljer og jeg er modstander af det
autodidakte indenfor dykning.

Jeg er selv uddannet Mixer/Blender og jeg giver gerne folk en
hånd med at rense deres flasker, uden at det koster en krone.
Hvis folk selv fylder de flasker de har renset, så gerne for mig,
men hvis jeg skal fylde dem, vil jeg gerne være sikker på at det
er gjort med den omhyggelighed det kræver.

Derfor er det også ubehageligt at hvemsomhelst kan købe en
nitrox/oxygen sticker og smække den på flasken.

Hvad bliver det næste ? Trykprøvning, det er da nemt nok
du pumper bare flasken op til 1.5 gange arbejdstrykket og holder
den trykket, så er det ok. Hvorfor ikke bare gøre det selv ?
der er jo mange steder hvor man kan få adgang til en
300 Bar kompressor. Hvor svært kan det være ?

Det er en spøg : LAD VÆRE MED SELV AT TRYKPRØVE DINE FLASKER

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 11:05

Arnvig:

> Flot, Morten, bare synd at der er en række fejl i den procedure.
> Det er lige præcis derfor at man ikke giver den slags vejledninger,
> på nettet.

Bare for at gøre det endnu værre:

Når jeg får nye flasker fylder jeg ren O2 gennem dem med det samme (jeg
sikrer mig lige at der ikke ligger 2 l olie i dem) - uden at rense
noget som helst.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.de/>

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 13:09

"Peter Fjelsten" skrev d. 12-02-03 11:05 dette indlæg :
> [...]
(jeg
> sikrer mig lige at der ikke ligger 2 l olie i dem) - uden at rense

Ok, bare du ikke forventer at vi græder snot over dit lig, når det går
galt.

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 13:14

Arnvig:

> Ok, bare du ikke forventer at vi græder snot over dit lig, når det
> går galt.

Det gørt jeg heller ikke - lige som jeg ikke græder snot over folk der
ikke DIR.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-02-03 14:21

Arnvig <Arnvig.news@kandu.dk> wrote:

> (jeg
>
> Ok, bare du ikke forventer at vi græder snot over dit lig, når det går
> galt.

Jeg havde en gang en vagt (Sygehjælper) på intensiv afdeling, med et par
patienter i iltterapi, og da jeg vender mig om står der et Luciaoptog på
næsten 20 børn der fylder det hele med hver sit tændte stearinlys.
I tylskørter og polyesterslør. Argggh.
Det var fanme uhyggeligt når man nu ved hvor brandnærende ilt er.
Jeg frøs fast i et krampagtigt smil og talte til 100.

vh Flemming Rubini

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 14:40

"Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> Det var fanme uhyggeligt når man nu ved hvor brandnærende ilt er.
> Jeg frøs fast i et krampagtigt smil og talte til 100.

sjov historie men hvad har det med sagen at gøre ?

md

Fra : Tigergutt1

Dato : 12-02-03 15:49

> "Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i en
> meddelelse

> sjov historie men hvad har det med sagen at gøre ?

bare du synger Luciasanger går det godt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-02-03 00:40

Morten Dall <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> wrote:

> "Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i en
> meddelelse

> sjov historie men hvad har det med sagen at gøre ?
>
> md

Det som jeg tror jeg vil sige med den historie er, at selv om det er en
farlig verden vi lever i, så behøver det ikke nødvendigvis at gå galt
med fuld musik.

vh Flemming Rubini

Fra : Campione

Dato : 12-02-03 11:27

Han tager ikke en krone for at rense andre folks flasker og så byder han
endda på en øl bagefter... se det er en flink mand eneste ulempe er, at
man skal gøre det mens det er lyst, da der vist ikke er indlagt el i den del
af landet, he he

Morten glemte forresten at skrive, at det bør være ren luft man tørrer
flaskerne med, men hvor får man den fra, hvis ens flasker er tømte fordi de
skal renses? Se det er fordelen ved at være i klub, så er der altid en anden
flaske man kan låne lidt af, bare man ikke bliver opdaget

--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 11:41

"Campione" <morthorst@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Han tager ikke en krone for at rense andre folks flasker og så byder han
> endda på en øl bagefter... se det er en flink mand

tja det er jo et godt tilbud, men mon ikke det kun er dem han kender, han
vil nok ikke rense gratis for hele Danmark ?

> [...]
anden
> flaske man kan låne lidt af, bare man ikke bliver opdaget

ja OK i klubben har vi et batteri på 3*50l ren luft på dem er der monteret
et udtag med en blæse pistol på den kan man bruge til den slags.

mvh MD

Fra : Kalle

Dato : 13-02-03 02:49

Hejsa

> [...]
>
> ja OK i klubben har vi et batteri på 3*50l ren luft på dem er der monteret
> et udtag med en blæse pistol på den kan man bruge til den slags.

Ja og på Mix og Blender kurset lærer man at det skal være renset nitrox
flasker man bruger til at blæse dem rene med.
Så derfor tror jeg ikke du kan bruge jeres 3*50 L til at blæse dem rene med,
selvfølgelig med mindre flaskerne og pistolen er renset inden for det sidste
år, og alt luften der er fyldt på flaskerne er dobbelt filtreret.

Casper

Fra : Morten Dall

Dato : 13-02-03 13:30

> [...]
sidste
> år, og alt luften der er fyldt på flaskerne er dobbelt filtreret.

ja fint nok, må jeg så spørger om i også står i et 100% steril lokale i
dragter med udsugning osv når i renser jeres flasker, for tænk nu hvis der
kom et enkelt støv korn i flasken så sprænger den jo næste gang i fylder ?

hvad med de tilslutninger i bruger, til at dekanter ild over i flasken ,
bliver de kemisk renser, hver gang lige inde i slutter slangen til (for hvis
selv et usynlig lag fedt er færligt kan i jo ikke se om der er en der har
sat "fedt fingerer" på stussen siden i brugte den sidst)

nej vel, sikker hed er godt, men kan i da ikke se når masse af menesker
dykker med flasker der er renset som jeg skrev eller som peter skrev, og
aldrig har haft problemer med det, så kunne det godt være at i over reager
lidt

MD

Fra : Adam Rubin

Dato : 13-02-03 14:30

> [...]
> selv et usynlig lag fedt er færligt kan i jo ikke se om der er en der har
> sat "fedt fingerer" på stussen siden i brugte den sidst)

Jeg er altid ekstrem påpaselig når jeg dekanterer "ild" over på mine
oxygenfyldte flasker. Som regel gemmer jeg mig i min skyttegrav når det
foregår

Lidt mindre bange er jeg når jeg benytter min ilt dekanteringsslange. Her
sørger jeg for at gevindtilslutningerne er dækket af beskyttelseshætter når
den ikke er i brug, samt opbevarer den i en vandtæt kuffert. Husk i øvrigt
på, at det sandsynligvis mest risikable øjeblik under fyldningern er ved
åbningen af flaskeventilen på oxygenflasken efter tilslutning (hvis du er i
tvivl, den skal åbnes så langsomt som overhovedet muligt). Den nær
adiabatiske kompression har dokumenteret brændt mange PTFE slanger af.

> [...]
> aldrig har haft problemer med det, så kunne det godt være at i over reager

Måske - men omkostningerne ved at "overreagerer" er trods alt
overkommelige - en time ellers tos arbejde om året. Hvad er omkostningerne
hvis det går galt?

Adam

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 11:37

hej Søren

"Arnvig" <Arnvig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Flot, Morten, bare synd at der er en række fejl i den procedure.

ja efter din mening,
det var en meget hurtig gennemgang, som jeg også skriv skulle han finde den
uddybende forklaring, tilbage i gruppen.
og hvorfra ved du hvad der er nøvendig når mna arbejder med O2 ?
er det fra et kursus, hvor du stoler på en instruktør der lige har taget et
mixer instruktør kursus, som igen stolede blindt, på sin instruktør osv osv.
og søren lad nu være med at tage dette personlig jeg gider ikke ud i en
indlægs krig, jeg aner ikke hvor du har din viden fra og du aner ikke hvor
jeg har min fra, og jeg er også pisse lige glad med det.
jeg har bare tit mødt folk som har taget et kursus af den ene eller den
anden art og kommet ud og troet at de vidste alt om det emne lige indtil at
de fandt ud af at der var faktisk nogle menesker der have mere styr på det
end deres instruktør havede, så finder de ud af at noget af noget af det de
læret ikke skal bruges og andet måske er direkte forkert.

prøv feks at se hvordan O2 bliver behandlet på et auto værksted, eller se
Peters indlæg ?
tror du feks at en mekanikker lære at alt mkring hans svejse værk skal være
100% rent og fet fri, ellers kan det springe i luften ?

men det er klart hvis du tager det ud fra et komisjældt synspungt, går den
jo ikke at sige til eleverne se hvor let det er nej det skal gøres lidt
svært, mustisk og farligt, ellers føler de sig jo snydt, og så kan man jo
også sige hvis man lære at rense den dobbelt så godt som det er nøvendig så
kan man jo tillade sig at glemme det halve uden at det går galt

mvh MD

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 12:56

"Morten Dall" skrev d. 12-02-03 11:37 dette indlæg :
> [...]
taget et
> mixer instruktør kursus, som igen stolede blindt, på sin instruktør

Nææ, jeg har såmænd købt mig en 3-4 bøger om emnet, udover kurset
desuden konsulteret Teknologisk Institut og en kemi-ingeniør.

> [...]
hvor
> jeg har min fra, og jeg er også pisse lige glad med det.

Okay.

> [...]
være
> 100% rent og fet fri, ellers kan det springe i luften ?

at andre opfører sig tåbeligt er ingen undskyldning for at gøre det
samme, vel ?

> [...]
nøvendig så
> kan man jo tillade sig at glemme det halve uden at det går galt

Når jeg renser flasker for folk, så kan de selv være med, og
det er hverken mystisk, svært, farligt eller dyrt.
Og det bliver gjort så grundigt , som _jeg_ synes det er nødvendigt,
simpelthen ud fra det synspunkt, at den skal være ren nok til at
jeg tør sende den ud til en anden der skal fylde den.
og det kan man simpelthen ikke opnå ved at følge en vejledning
fundet på usenet. Der skal mere til.

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : JSC

Dato : 12-02-03 13:00

> [...]
være
> 100% rent og fet fri, ellers kan det springe i luften ?

Hej Morten

Har du overvejet at det måske er autoværkstederne og Peter som er forkert på
den..... Eller er du blevet så DIR frelst at hvad PF siger er indiskutabelt
rigtigt??

Det er holdninger som dine, der gør, at jeg kun blander Nitrox på flasker
som jeg selv har godkendt eller er godkendt af en jeg har tillid til.

Hvis du eller andre gerne vil eksperimentere med O2, så fred være med det,
blot jeg ikke skal stå ved siden af...

/Jørgen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 13:10

JSC:

> Har du overvejet at det måske er autoværkstederne og Peter som er
> forkert på den.....

Eller uddannelsesorganisationerne gerne vil tjene penge - eller bevise
deres uundværlighed (i DSFs tilfælde)?

> Eller er du blevet så DIR frelst at hvad PF
> siger er indiskutabelt rigtigt??

Jeg skal oplyse at jeg kender rigtig mange der har samme holdning - men
OK, DIR-folket står jo ofte i modsætning til de andre.

GUE har intet "gasblender" kursus.

> Det er holdninger som dine, der gør, at jeg kun blander Nitrox på
> flasker som jeg selv har godkendt eller er godkendt af en jeg har
> tillid til.

Sådan har alle det. Øjeblikket efter flasken kommer ud fra "renseren",
der har sat et klistermærke på, kan den blive kontamineret. Den har
stadig klistermærke på. Derfor er et klistermærke ikke en skid værd.

Tillid er alt. Jeg blander selv mine flasker og har faktisk 100% tillid
til mig og mine.

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 13:30

"Peter Fjelsten" skrev d. 12-02-03 13:10 dette indlæg :
> Tillid er alt. Jeg blander selv mine flasker og har faktisk 100%
tillid
> til mig og mine.

hehe, er det den samme Peter der skosede Henrik M.
for at have uddannet sig selv på Nitrox og Rebreather ?

Lad mig stille dig det spørgsmål, du stillede Henrik :

Hvordan vil du sandsynliggøre at du har forstand på det?
Hvem har "undervist" dig ?

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 13:43

Arnvig:

> hehe, er det den samme Peter der skosede Henrik M.
> for at have uddannet sig selv på Nitrox og Rebreather ?

Der er stor forskel på uddannelse under vand og over. Start en ny tråd
om emnet og jeg skal forklare dig hvorfor.

> Hvordan vil du sandsynliggøre at du har forstand på det?
> Hvem har "undervist" dig ?

GUEs materialer til Tech3, Waldbrenner, Mixed Gas Diving (ja, man kan
faktisk godt bruge et afsnit i den bog til noget! + diverse
personer som jeg har talt med in person og på nettet.

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 14:25

"Peter Fjelsten" skrev d. 12-02-03 13:43 dette indlæg :
> Arnvig:

> Der er stor forskel på uddannelse under vand og over. Start en ny tråd

> om emnet og jeg skal forklare dig hvorfor.

Pseudo argumentation:
Hvis du er igang med ting som er potentielt farlige, så
er det da ligemeget om det er over eller under vandet.
Du bringer dit eget og måske andres liv og førlighed i fare.
Du kan sagtens rive en hel masse med dig når din flaske sprænges.
Henriks SCR eksperimenter bringer kun ham selv i fare,

> GUEs materialer til Tech3, Waldbrenner, Mixed Gas Diving (ja, man kan
> faktisk godt bruge et afsnit i den bog til noget! + diverse
> personer som jeg har talt med in person og på nettet.

Du opsøger selv viden fra flere kilder, respekt for det

Henrik M. er flabet nok til at tilskrive sin "uddannelse" til sig selv,
selvom vi godt ved at han er inteligent nok til at læse en stor
stak litteratur på området, hvilket han sansynligvis også har gjort.

Fælles for Jer begge er at I ingen formel uddannelse har i det
I går og roder med, så måske skulle I bare lade hinanden
komme galt afsted i fred og ro.

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 14:37

Arnvig:

> Hvis du er igang med ting som er potentielt farlige, så
> er det da ligemeget om det er over eller under vandet.

Korrekt, men det er lettere at tillære sig information om gasblanding
end rb-_dykning_, da:

1. Gasblanding/rensning stort set kun er at følge et skema

2. rb-dykning kræver muskelrespons til at håndtere en lang række
problemer og hvis der ikke er en til at tillære en denne muskerespons
opstår den ikke.

> Henriks SCR eksperimenter bringer kun ham selv i fare,

Vås. Det bringer alle der er i vandet sammen med ham + dem i båden i
fare.

> [...]
> selv, selvom vi godt ved at han er inteligent nok til at læse en
> stor stak litteratur på området, hvilket han sansynligvis også har

_Ved_ vi det?

> Fælles for Jer begge er at I ingen formel uddannelse har i det
> I går og roder med, så måske skulle I bare lade hinanden
> komme galt afsted i fred og ro.

Min pointe er at der er forskel i ikke have uddannelse (jeg er lige
glad med om den er formel eller ej) i noget man gør over og under vand.
At man selv fedter med at dykke rb er i mine øjne noget meget
forskelligt fra det at man læst nogle bøger om gasblanding.

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 14:46

> Du opsøger selv viden fra flere kilder, respekt for det

et helt andet spørgsmål der ikke lige har noget med dette at gøre, hvorfor
er det altid sådane at hvis man siger at man har læst det på nettet tæller
det ikke men har man læst det i en bog så er det OK ?
jeg kunne jo godt sætte mig og skrive en bog fyldt med vrøvel og få den
udgivet, og så kunne nogle bruge den til at opbygge viden

md

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 14:50

"Morten Dall" skrev d. 12-02-03 14:46 dette indlæg :
> [...]
den
> udgivet, og så kunne nogle bruge den til at opbygge viden

Fordi det med al ønskelig tydelighed viser sig at hvem som helst kan
skrive
noget vås på nettet på 17 sekunder, men det kræver en vis indsigt at
skrive en fagbog og få nogen til at udgive den.

På nettet kan man skabe en myte eller en sandhed på 24 timer,
ved at placere sin påstand i et antal usenet grupper , artikler og
web-sider.

Det er et spørgsmål om kildekritik. Det gælder om at have flere
uafhængige kilder. Nogen gange når man går tæt på folks kilder
kan man spore det tilbage til samme udtalelse fra den samme person.
Eller samme "videnskabelige" undersøgelse, som tilmed bliver
fejlciteret ude af context.

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : JSC

Dato : 12-02-03 13:39

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> JSC:

> Eller uddannelsesorganisationerne gerne vil tjene penge - eller bevise
> deres uundværlighed (i DSFs tilfælde)?

DSF tilbyder vist slet ikke blenderkurser endnu......
Jeg argumentere ikke for at man død og pine skal på kursus fra den ene eller
anden organisation, men man skal vide hvad man gør...... og undlade af
vildlede folk.

> Jeg skal oplyse at jeg kender rigtig mange der har samme holdning - men
> OK, DIR-folket står jo ofte i modsætning til de andre.

Nu er der jo mange ting, hvor DIR er i modsætning til andre. Jeg opfattet
det således, at DIR bygger på høj sikkerhed, og derfor fatter jeg ikke, at
man ikke vil fjerne det risikomoment der hedder urenheder i flaskerne. Prøv
at stikke fingeren ned i en helt ny flasker, så vil du meget stor
sandsynlighed få beskidte fingre....

> GUE har intet "gasblender" kursus.

Hvilket på ingen måde øger sikkerheden.

> Sådan har alle det. Øjeblikket efter flasken kommer ud fra "renseren",
> der har sat et klistermærke på, kan den blive kontamineret. Den har
> stadig klistermærke på. Derfor er et klistermærke ikke en skid værd.

Det har vi diskuteret før - klistermærkerne er der også for at advare om at
flaskerne ikke indeholder luft, og nej de falder ikke bare lige af......

> Tillid er alt. Jeg blander selv mine flasker og har faktisk 100% tillid
> til mig og mine.

Vi er enige om at tillid er altafgørende i denne sammenhæng, mine oplevelser
fra klubregi er blot sådanne at jeg ikke vil sætte min sikkerhed ind på
andres tankeløshed. Dertil skal det siges at jeg er glad for at være i en
klub og lever gerne med de nødvendige forholdsregler.

/Jørgen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 13:46

JSC:

> [...]
> Jeg argumentere ikke for at man død og pine skal på kursus fra den
> ene eller anden organisation, men man skal vide hvad man gør......

Ja. Sagen er at vi ikke er enige i hvad man skal gøre: det er det
denne diskussion handler om.

> [...]
> hedder urenheder i flaskerne. Prøv at stikke fingeren ned i en
> helt ny flasker, så vil du meget stor sandsynlighed få beskidte

Læg mærke til hvad jeg skrev. Nye flasker vasker jeg med "kogende"
sæbevand hvis der er olie i dem. Manifolden/ventilerne rører jeg ikke
ved.

> Hvilket på ingen måde øger sikkerheden.

Jo for det man skal vide om gasblanding lærer man på det allerførste
kursus.

Så er vi jo begge tilfredse!

Fra : JSC

Dato : 12-02-03 13:59

> JSC:
>
> Ja. Sagen er at vi ikke er enige i hvad man skal gøre: det er det
> denne diskussion handler om.

Hvorfor blander du så DSF ind i sagen??

> Læg mærke til hvad jeg skrev. Nye flasker vasker jeg med "kogende"
> sæbevand hvis der er olie i dem. Manifolden/ventilerne rører jeg ikke
> ved.

OK - det så jeg ikke

hvordan konstatere du olie i flaskerne??
hvordan har du det så med rust i brugte flasker??
Hvornår tjekker du om der er kommet rust/olie i flaskerne efter brug??
Hvad er argumentet for ikke at renseventilerne??
Hvilke krav stiller DIR til udstyr/håndtering af O2??

> Jo for det man skal vide om gasblanding lærer man på det allerførste
> kursus.

Fint, jeg har ikke behov for kurser med specifikke navne, blot man lære det
man har brug for. Man kunne for min skyld udvide CMAS*** med det nødvendige
til nitrox dykning og gasblanding, uden at det skulle "koste" ekstra.

> Så er vi jo begge tilfredse!

men ikke enige

/Jørgen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 14:14

JSC:

> Hvorfor blander du så DSF ind i sagen??

Se mit svar til Arnvig.

> OK - det så jeg ikke
>
> hvordan konstatere du olie i flaskerne??

Kigger/føler.

> hvordan har du det så med rust i brugte flasker??

Hvis det er lidt = ligeglad
Er det meget = skal de renses.

> Hvornår tjekker du om der er kommet rust/olie i flaskerne efter
> brug??

En gang om året eller deromkring (eller hvis jeg kommer i tvivl).

> Hvad er argumentet for ikke at renseventilerne??

Fordi der kun kan være meget lidt olie der og oxygenet "brænder det
af" ved det første fyldninger. Jeg skiller dem typisk af.

> Hvilke krav stiller DIR til udstyr/håndtering af O2??

"DIR" stiller ikke nogen "krav", da DIR ikke har nogen
sanktionsmuligheder. Jeg _tror_ DIR lader det være op til den
enkelte. Skal man fylde i en butik må man følge butikkens
anvisninger.

> Fint, jeg har ikke behov for kurser med specifikke navne, blot man
> lære det man har brug for.

Min pointe: det er ikke noget der tager flere timer. Man får at vide
hvad der skal gøres og laver en blanding selv (cirka).

> men ikke enige

Jeg kommer fra DIR og du kommer fra ikke-DIR og da de to mængder er
komplementære bliver vi det nok aldrig! :)

Fra : JSC

Dato : 12-02-03 14:25

> Se mit svar til Arnvig.

Ok

> Fordi der kun kan være meget lidt olie der og oxygenet "brænder det
> af" ved det første fyldninger. Jeg skiller dem typisk af.

Så "brænder" du vel også O-ringen og dermed svækker du dit system

> "DIR" stiller ikke nogen "krav", da DIR ikke har nogen
> sanktionsmuligheder. Jeg _tror_ DIR lader det være op til den
> enkelte. Skal man fylde i en butik må man følge butikkens
> anvisninger.

Krav var ikke ment som noget der følges af sanktioner, skal det forstås
således at der ikke er nogen anvisning for O2-håndtering/rensning af
udstyr??

Er der ikke masser af krav til udstyrskonfigurationer hos DIR??

/Jørgen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 14:36

JSC:

> Så "brænder" du vel også O-ringen og dermed svækker du dit system

Den brænder ikke (mærkbart). Den skal skiftes før en Viton, korrekt.

> Krav var ikke ment som noget der følges af sanktioner, skal det
> forstås således at der ikke er nogen anvisning for
> O2-håndtering/rensning af udstyr??

Både ja og nej. Irvine gør vist ikke noget overhovedet, mens JJ
underviser i det gennem GUE.

> Er der ikke masser af krav til udstyrskonfigurationer hos DIR??

Jo. Men jeg mener stadig der er forskel i hvordan man lærer ver/under
vand.

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 14:45

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding

> Den brænder ikke (mærkbart). Den skal skiftes før en Viton, korrekt.

***Vi prøver en gang til: Hvor meget olie må man brænde før man når et
farlig nivå av CO i sin pustegass?
(denne er til deg også Morten...)

Hallgeir

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 14:52

Hallgeir Revhaug:

> ***Vi prøver en gang til: Hvor meget olie må man brænde før man
> når et farlig nivå av CO i sin pustegass?
> (denne er til deg også Morten...)

Ingen anelse.

Men mere end der er i et usynligt lag i flaske/ventil.

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 14:54

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding

> Ingen anelse.

***Det var det jeg trodde...

> Men mere end der er i et usynligt lag i flaske/ventil.

***Det er hva du tror...

Hallgeir

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 15:55

> (denne er til deg også Morten...)

hvorfor til mig sådanne som jeg renser mine ventiler og flasker mener jeg
ikke der er noget fedt/olie tilbage
og dermed er der ikke noget der kan brænde.

MD

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 17:00

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev > hvorfor til mig
sådanne som jeg renser mine ventiler og flasker mener jeg
> ikke der er noget fedt/olie tilbage
> og dermed er der ikke noget der kan brænde.

***Var det ikke deg der skrev:
<Sitat>
[...]
<Sitat slutt>

Hvis du tror at dine flaskeventiler kommer i O2 service av en runde på
50grader C ved et økonomiprogram i en moderne oppvaskmaskin, så har noen
lurt deg. Måske du selv...? Joda Morten, den var til deg også.

Hallgeir

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 17:14

Hallgeir Revhaug:

> Hvis du tror at dine flaskeventiler kommer i O2 service av en
> runde på 50grader C ved et økonomiprogram i en moderne
> oppvaskmaskin, så har noen lurt deg.

Hvad mener _du_ der skal til?

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 17:40

> Hvad mener _du_ der skal til?

1: Total adskillelse.

2: Preclean. Jeg bruker kjemisk ren aceton. Det er ikke nok å bare skylle
greiene. Man må frem med tannbørste og og div andre børster for å komme til
overalt.

3: Serviceclean(har egentlig ikke noe med O2 rensning å gjøre, da den bare
fjerner irr/salt). Til dette bruker jeg en kokende 3% eddikoppløsning, som
greiset får stå og avkjøle seg natten over i. Dette kan man elegant hoppe
over på et nytt ventilsett fordi dette er bare "ventilservice".

4: Cleaning.Her er det flere vaskemidler som er godkjente, men jeg bruker
BlueGold. Rent vann tilsatt 4%BlueGold varmes opp til ca70%(skal ikke koke),
og delene vaskes/børstes grundig i denne oppløsningen før de skylles grundig
2 ganger i varmt(helst kokende)rent vann.

5: Sammensetting og kontroll. Foretaes med latexhansker.Delene inspiseres
visuelt og det taes en enkel sprayprøve(rent kaldt vann). Hvis det ikke er
antydning til "perling" på overflaten, anser jeg dem for rene. I tillegg
anbefales det å foreta en pH prøve før og etter siste skyllevann(jeg gjør
det ikke).
Delene monteres sammen og man bruker O2-kompatibelt fett samt O-ringer hvis
disse ikke er O2-kompatible fra før.
BlueGold oppløsningen siles gjennom vanlig kaffefilter, og brukes om igjen
opp til 10 ganger.

Slik gjør_jeg_det...

Hadde jeg hatt tilgang på en ultrasonic cleaner, ville jeg hoppet over trinn
2 og 3.

mvh
Hallgeir

Fra : S.Arnvig

Dato : 12-02-03 17:42

> [...]
> disse ikke er O2-kompatible fra før.
> BlueGold oppløsningen siles gjennom vanlig kaffefilter, og brukes om igjen

Flot opskrift, Hallgeir.
Lige til at gå til for alle.

(suk)

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 18:16

Hallgeir Revhaug:

> 1: Total adskillelse.

Skal det gøres, så ja.

> 2: Preclean. Jeg bruker kjemisk ren aceton. Det er ikke nok å bare
> skylle greiene. Man må frem med tannbørste og og div andre børster
> for å komme til overalt.

Jeg mener ikke dette normalt er nødvendigt.

> [...]
> eddikoppløsning, som greiset får stå og avkjøle seg natten over i.
> Dette kan man elegant hoppe over på et nytt ventilsett fordi dette

Jeg lægger tingene i eddikesyre i kort tid.

> [...]
> ca70%(skal ikke koke), og delene vaskes/børstes grundig i denne
> oppløsningen før de skylles grundig 2 ganger i varmt(helst

Og så kogende vand.

> 5: Sammensetting og kontroll. Foretaes med latexhansker.Delene
> inspiseres visuelt og det taes en enkel sprayprøve(rent kaldt
> vann).

Og samler med rene hænder.

> Slik gjør_jeg_det...

Og sådan gør jeg.

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 21:56

> Hallgeir Revhaug:

> Skal det gøres, så ja.

> Jeg mener ikke dette normalt er nødvendigt.

> Jeg lægger tingene i eddikesyre i kort tid.

> Og så kogende vand.

> Og samler med rene hænder.

> Og sådan gør jeg.

Eh...du bruker altså intet vaskemiddel (bortsett fra eddiksyren)?
Vel vel, det er ditt problem.

Hallgeir

Fra : JSC

Dato : 12-02-03 15:05

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> JSC:

> Den brænder ikke (mærkbart). Den skal skiftes før en Viton, korrekt.

Først: jeg er ikke ekspert på O2-kombatible O-ringe... En standard o-ring,
nedbrydes hurtigere end Viton af ren ilt. Hvis du lader smøringen på
standard O-ring forbrænde ved at dekantere ren ilt over den, så GÆTTER jeg
på, at du svækker O-ringen yderligere (Unødigt!) og dermed dit system

> Både ja og nej. Irvine gør vist ikke noget overhovedet, mens JJ
> underviser i det gennem GUE.

Det undre mig lidt, men fred være med det......

> Jo. Men jeg mener stadig der er forskel i hvordan man lærer ver/under
> vand.

Skal jeg være kynisk, så foretrækker jeg at folk kommer galt afsted alene
(under vand?) frem for uheld med trykflasker, hvor andre kan skades. Jeg
forstår godt hvad du mener. Jeg er blot en tøsedreng med trykflasker og ren
ilt....

/Jørgen

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 14:26

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding
> Fordi der kun kan være meget lidt olie der og oxygenet "brænder det
> af" ved det første fyldninger. Jeg skiller dem typisk af.

*** Hva skjer ved forbrænding Peter?

Hallgeir

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 14:47

Hallgeir Revhaug:

> *** Hva skjer ved forbrænding Peter?

Sætter du spørgsmål ved min brandmandseksamen? (for at komme med et
lige så luftigt spørgsmål)

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 14:50

> Sætter du spørgsmål ved min brandmandseksamen? (for at komme med et
> lige så luftigt spørgsmål)

*** Neida! du skjønner sikkert hva jeg sikter til når du ser noen innlæg
lenger oppe..

H.

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 14:31

"Peter Fjelsten" skrev d. 12-02-03 14:14 dette indlæg :

> Fordi der kun kan være meget lidt olie der og oxygenet "brænder det
> af" ved det første fyldninger. Jeg skiller dem typisk af.

DOOOOoooooiiiing !

(lyden af respekt, der falder ned i det store sorte hul hvorfra intet
kommer tilbage)

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 14:21

"JSC" <jsc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
nødvendige
> til nitrox dykning og gasblanding, uden at det skulle "koste" ekstra.

hej Jørgen nu ligener det noget, dog ville jeg menet at nitrox høre med i
CMAS** , uden mer pris, så alle nue automatisk kunne udnytte at klubben
bruger Nitrox.

men sagen er vel at DSF, har sovet i timen og gør det sku nok endnu,
og nu hvor de endlig er ved at bliver færdig med deres Nitrox kurser, så er
de sku lige så komisjelle og pisse dyre og delt op i 3 kurser som alle andre
steder, sådanne noget pis.

(hvis der er nogle der er uenige med mig at DSF sover endnu, så hør lige her
jeg har for snart et halv år siden sendt flere mail til dem angående Nitrox
hvordan vi kommer i gang hvordan vi kan tage kurser i DSF osv, disse mail er
sendt til både formanden teknisk udval ham der står som kontakt person under
nitrox på deres hjemme side mf. men ingen af dem har svaret på mine mail,
jeg har enda snakket med formanden personlig til et foredrag, hvor han
lovede at han ville svære på min mail, men nej ikke en skid skker der,)
så man står på den ene side med et forbund der ikke kan tage sig sammen og
på den andet et eller flere meget komisjalle firmaer hvor du skal give 4500
og 7500,- for at kunne selv, eller fuse lidt selv med det, er det så
mærkeligt at mange vælger at gære det selv ?

MD

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 14:43

"Morten Dall" skrev d. 12-02-03 14:21 dette indlæg :
> [...]
> og 7500,- for at kunne selv, eller fuse lidt selv med det, er det så
> mærkeligt at mange vælger at gære det selv ?

Jeg er ikke enig med dig: DSF er langt med Nitrox !
(Men TU er meget dårlige til at svare på mails)
Der har været og bliver stadig afholdt Nitrox kurser i DSF.
Jeg mener at mindst 300 er blevet uddannet indtil nu.
(nogen der har det rigtige tal ?)
Jeg ved at Roskilde Frømands klub og Atlantic i Roskilde prøver
at få endnu et kursus igang, her i foråret
så prøv at tage kontakt der, hvis du bor i nærheden.
Ellers tag telefonen og ring til Marianne på forbundskontoret
hun ved mest om hvad der sker rundt omkring.
(Nu får jeg nok en balle, når 657 mennesker ringer indenfor de næste 24
timer)

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 15:59

"Arnvig" <Arnvig.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:3e4a4fb3$0$131

> Jeg ved at Roskilde Frømands klub og Atlantic i Roskilde prøver
> at få endnu et kursus igang, her i foråret
> så prøv at tage kontakt der, hvis du bor i nærheden.

det gør jeg så desvære ikke, men jeg kan da prøve at få fat i dem, og høre
hvem og hvordan.
tak for tippet

> Ellers tag telefonen og ring til Marianne på forbundskontoret
> hun ved mest om hvad der sker rundt omkring.
> (Nu får jeg nok en balle, når 657 mennesker ringer indenfor de næste 24
> timer)

OK så vendter jeg 25tmier før jeg ringer

MD

Fra : Søren Ravn

Dato : 12-02-03 16:33

> [...]

> hej Jørgen nu ligener det noget, dog ville jeg menet at nitrox høre med i
> CMAS** , uden mer pris, så alle nue automatisk kunne udnytte at klubben

Her er noget vi kan bruge til noget Morten.

Basic Nitrox i CMAS** og ADV Nitrox i CMAS ***

Søren Ravn

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 16:50

"Søren Ravn" <c3po@image.dk> skrev i en meddelelse

> Basic Nitrox i CMAS** og ADV Nitrox i CMAS ***

ja sådanne skulle det være.

MD

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 13:42

"Peter Fjelsten" skrev d. 12-02-03 13:10 dette indlæg :
> JSC:

> Eller uddannelsesorganisationerne gerne vil tjene penge - eller bevise

> deres uundværlighed (i DSFs tilfælde)?

Hvordan kom DSF ind her ?
DSF er altså ikke en uddannelsesorganisation.
Peter, du bliver nødt til at undersøge tingene inden du udtaler dig.

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 13:47

Arnvig:

> Hvordan kom DSF ind her ?
> DSF er altså ikke en uddannelsesorganisation.
> Peter, du bliver nødt til at undersøge tingene inden du udtaler
> dig.

Jeg erkender at jeg var hurtig. Pointen var at adskille CMAS DK, der
ikke _direkte_ tager penge for deres kurser og CMAS verden der kan gøre
det.

Fra : Arnvig

Dato : 12-02-03 14:07

"Peter Fjelsten" skrev d. 12-02-03 13:47 dette indlæg :
> [...]
>
> Jeg erkender at jeg var hurtig. Pointen var at adskille CMAS DK, der
> ikke _direkte_ tager penge for deres kurser og CMAS verden der kan

Forkert igen, der er CMAS uddannelses steder i Danmark, som tager penge
for uddannelsen og udsteder CMAS beviser. Er der ikke en forretning i
Buddinge som tilbyder CMAS efteruddannelse af PADI dykkere ?

Søren Arnvig

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 14:20

Arnvig:

> Forkert igen, der er CMAS uddannelses steder i Danmark, som tager
> penge for uddannelsen og udsteder CMAS beviser.

Det kan godt være men i mine øjne er disse detaljer tåredrivende
irrelevante i forhold til vores egentlige diskussion.

Fra : Søren Ravn

Dato : 12-02-03 14:55

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> JSC:

> Eller uddannelsesorganisationerne gerne vil tjene penge - eller bevise
> deres uundværlighed (i DSFs tilfælde)?

Øhhhh

DSF kræver ikke noget Mixer/Blender kursus.

Men mon ikke du skulle tage et Mixer/Blender kursus så ville du også vide
forskellen på Continous Blending og Membran

Søren Ravn

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-02-03 15:02

Søren Ravn:

> Men mon ikke du skulle tage et Mixer/Blender kursus så ville du
> også vide forskellen på Continous Blending og Membran

1. Det kunne jeg finde ud af på 2 sekunder hvis jeg gad.

2. Det rager mig en papand. Jeg PP-blander _kun_.

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 14:05

> [...]
>
> Har du overvejet at det måske er autoværkstederne og Peter som er forkert

> den..... Eller er du blevet så DIR frelst at hvad PF siger er

mon der endlige ikke er løbet mere O2 igennem Danmarks mange værksteder end
der igenne danske Dykker lunger ?

hvad mon arbejds tilsynet vil sige hvis du påstår at i mange mange år til
bage har alle der svejser stået op af en tikkende bumbe ? mon der ikke er
lavet nogle undersøgelser dengang i sin tid man begyndte at bruge ild & gas
til at svejse med ?

> Det er holdninger som dine, der gør, at jeg kun blander Nitrox på flasker
> som jeg selv har godkendt eller er godkendt af en jeg har tillid til.

åååå nej nu kan jeg ikke leve med mig selv mere
du ville vel aldri fylde for nogle du ikke kender og ikke ved hvad flasken
har varet brugt, uanset om du har renset den for et halv år siden ? du ved
ju ikke om han har brugt den til at opbevare "Chokolade mælk"

> Hvis du eller andre gerne vil eksperimentere med O2, så fred være med det,
> blot jeg ikke skal stå ved siden af...

det er der nok heller ingen fare for, hvis en person har vuderet at han godt
selv kan rense sin flaske, så har han nok også konkluderet at han selv kan
fylde den, så du kan sove roligt.

MD

Fra : JSC

Dato : 12-02-03 14:18

> [...]
> "JSC" <jsc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >

> mon der endlige ikke er løbet mere O2 igennem Danmarks mange værksteder

Hvad har autoværksteder med dekantering af ren ilt at gøre??

Der hvor der kan være et problem med sikkerheden ved håndtering af ilt ved
svejse anlæg er ved tilslutningen af reduktionsventilen til flasken, resten
går jo netop på at få en forbrænding af ilt/gas. Der indbefatter mig bekendt
ikke dekantering af ilt til andre flasker????

Se ovenstående!!

/Jørgen

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 14:37

> Der hvor der kan være et problem med sikkerheden ved håndtering af ilt ved
> svejse anlæg er ved tilslutningen af reduktionsventilen til flasken,

ja alt hvad der kan skiles af fra flasken og op til selve dyssen kan der jo
komme uren heder ind når det skildes af og der efter komme rent O2 til,

md

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 14:20

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i melding
news:3e4a4532$0$145> hvad mon arbejds tilsynet vil sige hvis du påstår at i
> [...]
> bage har alle der svejser stået op af en tikkende bumbe ? mon der ikke er
> lavet nogle undersøgelser dengang i sin tid man begyndte at bruge ild &

*** Din henvisning til hva som har foregået i værkstederne opp igjennom
årene faller på kunnskapsløshet! Saken er at det eneste en som sveiser med
gass O2/acetylen trenger å være klar over er at han/hun ikke SMØRER kraner
og væntiler overhovedet og at olie og O2 utstyr ikke skal blandes. Når det
gjelder rænsning og vedlikehold av flasker og kraner har aldri det enkelte
værksted stått for dette(hvorfor det mon tro...?).

HALLGEIR

Fra : JSC

Dato : 12-02-03 09:42

> [...]

> Er der nogle der har vejledning eller en link til hvorledes man
> renser/klargøre sin flaske, så den kan benyttes til Nitrox?

Man tager en hårdt opvredet karklud med lidt sulfo og tørre flaske af
udvendig og montere et nitroxmærke, så er den fin...... DETTE ER EN JOKE

Det er ikke svært at rense flasker, men det er heller ikke noget man bare
lige læser lidt om hist og her. Tag enten et blender-kursus, eller få en
erfaren blender til at vise dig hvordan. Ren ilt er ikke noget man skal
sjuske med, så derfor er det vigtig, at man har forståelsen af hvorfor
flaskerne/ventilerne skal renses og hvordan.

Jeg må efter 3 år konstatere at alt for mange er villige til at "snyde på
vægten", fordi det er besværligt at rense flasker/ventiler......

/Jørgen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-02-03 20:06

Hej Jan

Du skal tage at få dit Nitroxkursus og så skal i komme på en MixerBlender
kursus, så får du al viden der Det er ikke et krav at man skal på
Advanced Nitrox får at komme på MixerBlender kursus, som nogen antyder.

Mvh.

Jan Rasmussen

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 21:16

"Jan Rasmussen" <jnr@rasmussen.tdcadsl.dk> skrev i melding
> [...]
> kursus, så får du al viden der Det er ikke et krav at man skal på
> Advanced Nitrox får at komme på MixerBlender kursus, som nogen antyder.

Enig!