Bog om barnet
Fra : Kat

Dato : 11-02-03 12:52

Jeg har fornyeligt købt Politikens "Bogen om barnet" - og synes ikke
om den! Den skriver op og ned i lange baner og i en pærevælling om
alting. Når jeg har haft brug for at slå noget op, så har jeg ledt
rundt i bogen i lange tider, førend jeg har fundet 4 linier om lige
mit spørgsmål. Jeg synes ikke, at den lever op til mine forventninger
om et generelt opslagsværk.

Kan i anbefale en generel bog om børn, hvor der står noget om alt
(mad, sygdom, udvikling, psykologi etc.) og gerne lidt skematisk
opdelt, så man nemt kan slå noget op?

--
Kat
---

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 11-02-03 14:43

"Kat" <katras@FJERN-DETTEofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan i anbefale en generel bog om børn, hvor der står noget om alt
> (mad, sygdom, udvikling, psykologi etc.) og gerne lidt skematisk

Det eneste jeg egentlig vil sige til det, er at min erfaring fra min
omgangskreds er at de forældre der har bøger om de ting du nævner bare
bliver mere usikre af dem. For hvis deres barn ikke passer ind i de ting der
står i bogen, så bliver de straks nervøse.
Jeg har aldrig ejet en bog om hverken graviditet, fødsel eller
børneopdragelse, men har taget tingene og problemerne efterhånden som de kom
i samarbejde med læge, jordemoder, sundhedsplejerske og pædagoger og det er
vist gået meget godt
Jeg siger ikke, at du ikke skal købe en bog, hvis det er det, du gerne vil,
vær bare opmærksom på, at det ikke bliver bogen, der styrer, hvad du skal
gøre/ikke gøre og du dermed helt eller delvist glemmer at læse dit eget
barn, for der er mig bekendt ikke skrevet nogen bog endnu, som passer på
alle børn.
MVH Rikke

Nemme opskrifter?
Se www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Kat

Dato : 11-02-03 16:01

"Torup & Bachmann" skrev:

> [...]
ting der
> står i bogen, så bliver de straks nervøse.

Jeg har forældre - og venner med børn. Jeg har nettet hele døgnet. Jeg
har en sundhedsfaglig uddannelse. Så, ja, jeg har masser af hjælp
rundt om mig. Jeg kan bare godt li´ at se, høre og læse tingene fra
mange vinkler, så den beslutning JEG træffer, enten instinktivt eller
ved at læse/høre/se, måske er den korrekte. Og så er jeg heller ingen
vårunge der famler rundt i usikkerhed. Så lad lige være med at sætte
mig i bås med dine venner som tilsynelandende ikke er for selvsikre i
deres forældrerolle.

> [...]
som de kom
> i samarbejde med læge, jordemoder, sundhedsplejerske og pædagoger og

Det er jo godt for dig - og det har fungeret. Det ville det såmænd nok
også her, men jeg vil bare gerne have en god børnebog til at supplere
med.

> [...]
eget
> barn, for der er mig bekendt ikke skrevet nogen bog endnu, som

Jeg tror ikke, at jeg glemmer at læse mit barn bare fordi jeg køber en
bog! Jeg vil tværtimod mene, at jeg måske bliver bedre til at
læse/forstå mit bar, når jeg nu kaster mig over alle de medier der
findes nu til dag for at gøre mig klog på barnet. Jeg er nemlig ikke
så dum, at jeg ikke kan skille fårene fra bukkene og danne mig en
selvstændig mening om tingene.

Nå, det lød vist lidt negativt det hele.....men jeg ville jo ogå bare
gerne have haft en god idé til en bogtitel, så det var jo et skuffende
svar at lukke op for.
--
Kat
---

Fra : Kristian Rud & Marle~

Dato : 11-02-03 20:07

"Kat" <katras@FJERN-DETTEofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan i anbefale en generel bog om børn, hvor der står noget om alt
> (mad, sygdom, udvikling, psykologi etc.) og gerne lidt skematisk

Hejsa.

Jeg lånte en bog på biblioteket af Helle Andersen, der hed Babyhåndbogen.
Den synes JEG godt om. Ca. ½ af bogen er generel læsning inddelt efter emne,
den anden ½ er opslagsværk/korte beskrivelser i alfabetisk orden.

Håber at du kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen

Marlene

Fra : Kat

Dato : 11-02-03 21:38

"Kristian Rud & Marlene Vikkelsø" skrev:

> [...]
efter emne,
> den anden ½ er opslagsværk/korte beskrivelser i alfabetisk orden.

Det kunne være at man skulle hoppe en tur på biblioteket. Det er godt
nok mange år siden jeg hat været der sidst. Men så finder jeg måske
det rigtige uden at bruge for mange penge på forkerte bøger. Tak for
idéen
--
Kat
---

Fra : Meta Dam

Dato : 11-02-03 20:28

Kat skrev:
> Jeg har fornyeligt købt Politikens "Bogen om barnet" - og synes ikke
> om den! Den skriver op og ned i lange baner og i en pærevælling om
> alting.

Din beskrivelse passer også på min opfattelse af "Bogen om barnet". I
øjeblikket er den hjemlånt fra biblioteket, og jeg kommer ikke til at savne
den når den bliver afleveret.

> Kan i anbefale en generel bog om børn, hvor der står noget om alt
> (mad, sygdom, udvikling, psykologi etc.) og gerne lidt skematisk
> opdelt, så man nemt kan slå noget op?

"Sunde børn Vejledning til forældre med børn i alderen 0-3 år" udgivet af
Sundhedsstyrelsen og koster ca. 60 kr. I bogen dækkes sygdom, almindelig
udvikling, kost, offentlige tilbud, påklædning m.m.

Forlaget Skalmeje har også et par gode pjecer om børn udvikling (mest
motorisk). Pjecerne giver også forslag til lege. Prøv at kigge på
http://home19.inet.tele.dk/skalmeje/

Meta Dam

Fra : Kat

Dato : 11-02-03 21:34

"Meta Dam" skrev:

> [...]
almindelig
> udvikling, kost, offentlige tilbud, påklædning m.m.

Den har jeg fået af min sundhedsplejerske Og den er ganske
udemærket. Jeg har også fundet ud af at den + den om skemad findes på
nettet.

> Forlaget Skalmeje har også et par gode pjecer om børn udvikling
(mest
> motorisk). Pjecerne giver også forslag til lege. Prøv at kigge på
> http://home19.inet.tele.dk/skalmeje/

De er da til at betale. Tak for link´et.
--
Kat
---