Continous blending/Membranfilte og brændte~
Fra : Allan Norsk

Dato : 11-02-03 08:32

Hej Gruppe

Diskussionen omkring membranfiltre er interessant. Fælles for
membran-anlægget og continous blending er at kompressoren fødes med
iltberiget luft (op til fO2=40%) på lavtrykssiden.

Der findes mange meninger/myter om kompressorer og komprimering af
iltberiget luft. De "lærde" (organisationerne) er ikke enige efter de
oplysninger som jeg har kunnet fremskaffe.

Jeg er stødt på følgende påstande:
- Man kan komprimere op til fO2=40% med en almindelig godt vedligeholdt
kompressor.
- Kompressoren skal køre med en bestemt olie, og skal have kørt med denne
fra ny af.
- Kompressoren skal være oliefri.
- Den høje fO2 bevirker at der over tid brændes hul i kompressorens
stempelhoveder.

Den sidste påstand skulle der være håndgribelige beviser på og det lyder da
også plausibelt.

Hvad siger gruppen?

--
Allan Norsk
Vedbæk sportsdykkerklub

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-02-03 09:36

Påstand 1. er den rigtige dog ville jeg købe en oliefri hvis jeg alligevel
skulle købe en nye kompressor da risikoen er mindre for uheld hvis der ved
en fejl skulle komme ren ilt eller lign. igennem systemet.

Påstand 2. har jeg aldrig hørt om hvilken olie skulle det være?

Påstand 3. Bedre end en alm. kompressor men til 40% Nitrox er det ikke
nødvendigt.

Påstand 4 er ikke korrekt, hvis den var ville der op til stemplet var brændt
igennem ske en forbrænding af metallet og de affaldsstoffer ville ende i
vores luft. Hvis du sender din kompressor til service vil de ikke der kunne
se om den har fyldt 40% nitrox eller luft.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-02-03 10:35

> Diskussionen omkring membranfiltre er interessant. Fælles for
> membran-anlægget og continous blending er at kompressoren fødes med
> iltberiget luft (op til fO2=40%) på lavtrykssiden.

En hel anden diskussion er hvor man har brug for det. Jeg ser det som et
system der gør det muligt for alle med et minimum af viden at fylde flasker
med nitrox. Jeg er ikke meget for det!

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 11-02-03 15:32

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<Sz#FgDb0CHA.2000@gud.bends.dk>...
> En hel anden diskussion er hvor man har brug for det. Jeg ser det som et
> system der gør det muligt for alle med et minimum af viden at fylde flasker
> med nitrox. Jeg er ikke meget for det!

Man kunne også have brug for det, hvis ens klub havde til huse i
lokaler i en beboelsesejendom, hvor man af brandsikkerhedsmæssige
årsager ikke måtte opbevare 50 l iltflasker.

Og som en sidebemaærkning. Hvad er der generelt galt med systemer der
gør det muligt at udføre ting med et minimum af viden? Så længe
sikkerheden ellers er den samme, må det vel altid være at foretrække
at ting kan udføres så enkelt som muligt.

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-02-03 16:04

> [...]
> sikkerheden ellers er den samme, må det vel altid være at foretrække
> at ting kan udføres så enkelt som muligt.

Jeg er klar over det, det er nok bare mig der er lidt konservativ på det
punkt. Jeg kan af princip ikke lide at se folk rode med noget som de ikke
har forstand på.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-02-03 18:05

Henrik Manley:

> Jeg er klar over det, det er nok bare mig der er lidt konservativ
> på det punkt. Jeg kan af princip ikke lide at se folk rode med
> noget som de ikke har forstand på.

Du roder da med dykning...?

:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.de/>

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-02-03 18:58

> Du roder da med dykning...?

Jo da! Og? Der er jo forskel på mig og de andre.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : S.Arnvig

Dato : 11-02-03 19:10

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Jo da! Og? Der er jo forskel på mig og de andre.

Det er derfor du trygt kan rode med Rebreather og
gas-blending uden at have taget et kursus.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-02-03 20:05

> Det er derfor du trygt kan rode med Rebreather og
> gas-blending uden at have taget et kursus.
>
> Søren Arnvig

Jeg skrev ikke noget om de skulle være uddannet til at rode med det, jeg
folk der ikke have forstand på det. 10 gange hellere en der har forstand end
en der "bare" er uddannet. Jeg har taget kurser i begge dele, bare ikke
nogle anerkendte nogle.

PS. for at du ikke behøver at spørger er det BENDS advance rebreather and
gasblending, et 2 årigt kursus der slår alt.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-02-03 20:14

Henrik Manley:

> [...]
> der har forstand end en der "bare" er uddannet. Jeg har taget
> kurser i begge dele, bare ikke nogle anerkendte nogle.

Hvordan vil du sandsynliggøre at du har forstand på det? Hvem har
"undervist" dig?

(Oprindeligt var det kun en spøg, men det lader til at sagen stikker
dybere)

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-02-03 20:16

> Hvordan vil du sandsynliggøre at du har forstand på det? Hvem har
> "undervist" dig?
>
> (Oprindeligt var det kun en spøg, men det lader til at sagen stikker
> dybere)

Se under PS.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-02-03 20:49

Henrik Manley:

> Se under PS.

At du skriver dit selvopfundne system har trænet dig besvarer ikke
spørgsmålet.

Jeg gentager: "hvem var instruktøren?"

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-02-03 20:53

> At du skriver dit selvopfundne system har trænet dig besvarer ikke
> spørgsmålet.
>
> Jeg gentager: "hvem var instruktøren?"

Din logiske sans giver jeg ikke meget for, instruktøren var den legendariske
udvikler af BENDS systemet: Henrik Manley.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-02-03 21:11

Henrik Manley:

> Din logiske sans giver jeg ikke meget for, instruktøren var den
> legendariske udvikler af BENDS systemet: Henrik Manley.

OK. Det var det jeg var bange for.

Fra : Jack Nissen

Dato : 11-02-03 22:13

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> instruktøren var den legendariske
> udvikler af BENDS systemet: Henrik Manley.

come on Henrik, det regner du vel ikke med at nogen vil tage seriøst?

Jack

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-02-03 22:41

> come on Henrik, det regner du vel ikke med at nogen vil tage seriøst?
>
> Jack

Det håber jeg sandelig ikke!

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 13-02-03 09:39

hvorfor har du opfundet noget så irriterende som BENDS .....

nu er det vist dig mod alle os andre !!!

:))))))))))))))))))))))))))))))))

nøj

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-02-03 21:48

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg gentager: "hvem var instruktøren?"

Det er jo ikke nogen hemmelighed at vi er mange der ikke giver en skid for
basic nitrox kurser. Jeg kan huske at vi fra starten af 90'erne på
klub-basis har gennemgået teori til basis-nitrox. At senere skulle give 2000
Kr for et kursus i forholdsregning og 2 dyk som alle organisationerne
tilbyder er den største hindring for udbredelsen af EAN dykning. Brug
pengene på en dekanteringsslange og en iltmåler i stedet for

Allan Hansen

Fra : Jack Nissen

Dato : 11-02-03 22:19

"Allan Hansen" skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbyder er den største hindring for udbredelsen af EAN dykning. Brug
> pengene på en dekanteringsslange og en iltmåler i stedet for

Hold da op, det er godt nok et meget ringe kursus du har været på.

Jeg var selv med på "generalkurset" Nitrox basic i klubregi her i DK, og
lærte da en utroligt masse nyt, som jeg slet ikke kan være foruden i dag når
jeg dyrker nitrox-dykning, og ihvertfald langt mere end det du beskriver.

At "generalisere" som du prøver der, _det_ kan du ihvertfald ikke, og
holdningen er da også helt hen i hegnet (min mening).

vh Jack Nissen

Fra : ahp

Dato : 11-02-03 22:59

In article <3e4968b2$0$1764$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, fame-
n@mail1.stofanet.dk says...

> [...]

> At "generalisere" som du prøver der, _det_ kan du ihvertfald ikke, og
> holdningen er da også helt hen i hegnet (min mening).

Du har ret i at det er svært at generalisere, og opfattelsen af et
vilkårligt kursus er sikkert meget individuelt.
Med mit kendskab til "basic nitrox kurser" vil jeg dog være så fri at
mene at det kunne blive et naturligt tillæg til f.eks. en CMAS**
uddannelse. Men det er klart at de vil betyde en forlængelse af kurset,
formentlig med op til flere minutter

/ahp

Fra : Jack Nissen

Dato : 15-02-03 10:39

"ahp" <ahp@stayaway.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mene at det kunne blive et naturligt tillæg til f.eks. en CMAS**
> uddannelse. Men det er klart at de vil betyde en forlængelse af kurset,

Der er jeg altså uenig...
Med mit kendskab til Nitrox basic, mener jeg ikke det umiddelbart skal være
en del af det **CMAS-kursus.
Efter det **CMAS, eller f.eks. et rescue-kursus, mener jeg man skal ud og
træne noget med det man har lært hidtil.
Du har umiddelbart ret (hvis jeg forstår dig ret), at der ikke er så meget
dykkermæssigt nyt at lære, når man skal til at dykke på nitrox, men at
forstå det...
det mener jeg man er bedst klædt på til, efter en del dykkertræning... jeg
kan selvfølgekig ikke generalisere, bevares.
Jeg tror også man får mest ud af det, når man har lidt dykkererfaring...

vh Jack Nissen

Fra : S.Arnvig

Dato : 11-02-03 21:45

> [...]
>
> PS. for at du ikke behøver at spørger er det BENDS advance rebreather and
> gasblending, et 2 årigt kursus der slår alt.

ok, så må du meget undskylde, dumme mig

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-02-03 20:25

> punkt. Jeg kan af princip ikke lide at se folk rode med noget som de ikke
> har forstand på.

Nåh, man er nok blevet noget sart på sine gamle dage. Her er et lille klip
fra gamel dage:
"
Vi var et par stykker i klubben "Manley og jeg", der mente at det kunne
gøres nemmere end PADI og CMAS gør det til, så Manley fik skaffet en
fyldeslange og en ilt måler og jeg "lånte" en 40 liters flaske med 200 bar
svejseilt.

Nu gik snakken jo, om svejseilt var ren nok til indånding. Dertil var der en
del forskellige meninger, så vi lod det komme an på en prøve.

Mandag den 3 juni efter træning fyldte vi 2 flasker med ca. 50 bar ilt, og
efterfyldte med luft, alt gik som smurt, og vi fandt også ud af, at et 50
bars manometer ikke kan klare 200 bar.

Tirsdag kl. 1730 - efter den sidste måling af iltindholdet - satte vi kurs
mod Hvenprammen, som ligger på 27 meter, lidt nordvest for Hven. Da prammen
var fundet sprang første hold i: Juhl, Lennart og Jacob. De havde planlagt
et dyk på 25 min. på normal luft, men der var ikke gået mere end 15 min, før
Jacob kom op med hele 25 bar tilbage. Da Juhl og Lennart kom op efter 25
min, drog Manley og jeg derned. Da vi nåede bunden, kikkede vi hinanden dybt
i øjnene, for at se om svejseilten havde nogen bivirkninger, men da der ikke
var noget at se, dykkede vi videre med 40 gode minutter i sigte. Efter små
40 min. og med 2 KÆMPE sej på fangstkrogen startede vi opstigningen. Da vi 4
min. efter brød overfladen, lød der et orkester af BIPPEN fra computerne,
der stadig ville lave deko. Men da dette skulle være unødvendig efter
Manleys udregninger ignorerede vi dem. Det skulle jeg aldrig have gjort, for
i et døgn efter var min computer og jeg separerede, og det var ved at
udmunde i en skilsmisse.

Vi har i den efterfølgende tid, dykket med NITROX på Minestrygeren og
Robert, og ingen ad os har haft det dårligt efter et dyk. Så det må siges at
virke særdeles godt!

At NITROX dykning skulle være noget besværligt noget, der kræver kurser og
specielt udstyr er en gang opreklameret lo.. , for når selv Manley og jeg
kan finde ud af det, så kan alle finde ud af det .

Det eneste der skal bruges, er en iltmåler, en fyldeslange fra iltflasken
til dykkerflasken og en lommeregner til simpel partialtryksudregning af O2
og N2. Eller man kan gøre som Manley; lave et program der regner det ud for
en."

Allan Hansen, ja der er jo nogen der hellere vil arbejde end at dykke i det
gode vejr

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-02-03 20:53

Allan Hansen:

> Nåh, man er nok blevet noget sart på sine gamle dage. Her er et
> lille klip fra gamel dage:

Nååh, det er nok noget med den der med moral og dobbeltmoral?

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-02-03 21:03

> Nååh, det er nok noget med den der med moral og dobbeltmoral?

Nu er det jo en lille dreng der har skrevet det for mange år siden, men jeg
mener ikke jeg har lagt skjul på at jeg på nogle punkter er dobbelt moralsk.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

PS. Allan god tur i morgen, min maskine gik desværre ned i eftermiddags så
den skal igang igen før jeg kommer i vandet.

Fra : Adam Rubin

Dato : 11-02-03 14:58

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev
> Hej Gruppe
>
> Diskussionen omkring membranfiltre er interessant. Fælles for
> membran-anlægget og continous blending er at kompressoren fødes med
> iltberiget luft (op til fO2=40%) på lavtrykssiden.

Continous blending kan da gå højere op i FO2 sådan ca. til 100% (selv om der
så selvfølgelig ikke er så meget blend over det)! Grænsen for membran anlæg
er vist i praksis 50% oxygen i output.

> Der findes mange meninger/myter om kompressorer og komprimering af
> iltberiget luft. De "lærde" (organisationerne) er ikke enige efter de
> oplysninger som jeg har kunnet fremskaffe.

Det er fordi der ikke er tale om en facitliste, men om gradvist at øge
risikoen for at noget går galt, når FO2 øges.

> Jeg er stødt på følgende påstande:
> - Man kan komprimere op til fO2=40% med en almindelig godt vedligeholdt
> kompressor.

Det kan man sagtens; spørgsmålet er hvor stor risiko man vil tage. Risikoen
for O2 brand vil at andet lige være større ved komprimering af oxygen
beriget luft end ved komprimering af atmosfærisk luft. Er der nogen der kan
sige noget kvalificeret om denne risiko?

> - Kompressoren skal køre med en bestemt olie, og skal have kørt med denne
> fra ny af.

Har ikke hørt om dette før - kan du uddybe din(e) kilder?

> - Kompressoren skal være oliefri.

Kompressoren skal være beregnet til komprimering af oxygen, det vil i
praksis sige oliefri kompressorer.

> [...]
> stempelhoveder.
>
> Den sidste påstand skulle der være håndgribelige beviser på og det lyder

Har ikke hørt om dette - igen hvilken kilde har du det fra?

> Hvad siger gruppen?

Skal vi stemme? Min holdning er, at man skal benytte kompressorer til det
producenten specificerer den kan benyttes til. I praksis vil det sige, at
vil man lave kontinius blend, så kræver det en kompressor, der kan håndterer
ren oxygen. Det går sikkert godt de fleste gange at lade være, men tør du
tage chancen?

Adam

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 11-02-03 16:10

"Adam Rubin" <adamrubin@get2net.dk> skrev i melding > vil man lave kontinius
blend, så kræver det en kompressor, der kan håndterer
> ren oxygen. Det går sikkert godt de fleste gange at lade være, men tør du
> tage chancen?

*** Nei!
(enig med deg Adam...)

Hallgeir

Fra : Arne

Dato : 12-02-03 16:02

"Adam Rubin" <adamrubin@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> så selvfølgelig ikke er så meget blend over det)! Grænsen for membran

Hvad har du tænkt dig? At banke en prop i den almindelige indsugningsslange,
så der kun kommer ilt ind?

Princippet er at man laver et tilskud at ilt til den luft man komprimerer.
Normalt fylder man kun op til 40% på denne måde, men teoretisk kan man
selvfølgelig gå højere op, men aldrig til 100%. Spørgsmålet er hvornår det
bliver ekstra farligt (varme, højt pO2, olie) i kompressoren.

Arne

Fra : Adam Rubin

Dato : 12-02-03 16:26

"Arne" <arne_drygaard@REMOVEemail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad har du tænkt dig? At banke en prop i den almindelige
indsugningsslange,
> så der kun kommer ilt ind?

Ja! Jeg skal da bare lukke for tilførslen af atmosfærisk luft, og kun føde
med oxygen. I praksis kan det gøres med mange snedige anordninger der giver
kompresseren præcis den mængde O2 den skal leve af...

> [...]
det
> bliver ekstra farligt (varme, højt pO2, olie) i kompressoren.

Ja det er jo det der er det gode spørgsmål - men hvad er der specielt ved de
40%?

Adam

Fra : Arne

Dato : 12-02-03 22:00

> [...]
giver
> kompresseren præcis den mængde O2 den skal leve af...

Så er det vel nemmere (og mere sikkert) at købe en booster pumpe der er
beregnet til ren ilt.

> det
>
> Ja det er jo det der er det gode spørgsmål - men hvad er der specielt ved
de
> 40%?

Jeg tror ikke at der er noget videnskabeligt i det eller at det er baseret
på en risiko vurdering af nogle der har forstand på det. Jeg vil gerne
uderstrege at jeg er ude i en gæt her, men mon ikke det er en sandhed som
er fremkommet ved at være en påstand der er gentaget mange gange nok!!!!

Jeg formoder at tallet 40 er fremkommet ved at diverse uddannelses
organisationer gerne har villet undervise i nitrox. For at gøre det
økonomisk overkommeligt har man valgt at bruge alm. udstyr og samtidig er
der jo ingen grund til at bruge en væsentligt højere iltprocent (som
bundgas) idet dybden så bliver begrænset så meget at man skal op i nogle
kæmpe flasker, for at få glæde af det. På den måde er 40% blevet den grænse
man kan dykke med et alm. nitrox kursus og alm. udstyr. Dermed er det også
blevet den maksimale blanding til alm brug og man har derfor valgt at
begrænse farligheden (varme, højt pO2, olie) til samme niveau ved
anvendelsen continous blending. På samme måde accepterer de fleste
forretninger også at fylde ikke rensede flasker, hvis de anvender continous
blending.
(Jeg håber ovenstående gav mening)

Arne

Fra : Adam Rubin

Dato : 13-02-03 08:25

> Så er det vel nemmere (og mere sikkert) at købe en booster pumpe der er
> beregnet til ren ilt.

Ja netop - og køber man en boosterkompressor med tilstrækkelig kapacitet,
kan den jo passende bruges til continius flow fyldningerne! )

Jeg tror du har helt ret.

Adam

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 12-02-03 17:12

"Arne" <arne_drygaard@REMOVEemail.dk> skrev i > Normalt fylder man kun op
til 40% på denne måde, men teoretisk kan man
> selvfølgelig gå højere op, men aldrig til 100%. Spørgsmålet er hvornår
det
> bliver ekstra farligt (varme, højt pO2, olie) i kompressoren.

*** Spørmålet er IKKE om når det blir EKSTRA farligt, for det holder med
bare farligt...

Forresten, hvorfor mener du at det ikke er muligt med 100%???

Hallgeir

Fra : Arne

Dato : 12-02-03 21:46

"Hallgeir Revhaug" <hrevhaug@broadpark.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare farligt...
>
> Forresten, hvorfor mener du at det ikke er muligt med 100%???

Det er selvfølgeligt muligt, men du skal lukke helt for den almindelige
indsugning og som jeg skrev til Adam, så var det vel nemmere med en
ilt booster pumpe eller dekantere ilten direkte.

Arne

Fra : Allan Norsk

Dato : 13-02-03 09:37

"Adam Rubin" <adamrubin@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Har ikke hørt om dette før - kan du uddybe din(e) kilder?

En af mine klubkammerater har fået denne oplysning fra vores kompressor
leverandør. Kildepålideligheden er derfor lidt tynd - må jeg indrømme. Men
hvis der ikke er andre der har hørt noget tilsvarende, kan vi afskrive
påstanden som tvivlsom.

> Har ikke hørt om dette - igen hvilken kilde har du det fra?

Jeg har søgt som sindssyg på nettet for at genfinde kilden. Det er ikke
lykkes mig endnu. Til gengæld har jeg fundet nogle andre interessante links:

Eksempel på O2 brand i kompressor med membrananlæg:
http://www.safetyline.wa.gov.au/pagebin/injrsign0165.htm

Konservativ Nitrox håndtering:
http://www.tdive.com/tdivestyle/tekdiving/airrequirement.html

/Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-02-03 10:01

> Eksempel på O2 brand i kompressor med membrananlæg:
> http://www.safetyline.wa.gov.au/pagebin/injrsign0165.htm

Nu mangler der lidt billeder, kompressortype og den slags, men at filteret
skyder toppen af bliver herhjemme brugt som undskyldning for at Triplex
filtereholdere skal skiftes når de bliver 15 år.

> Konservativ Nitrox håndtering:
> http://www.tdive.com/tdivestyle/tekdiving/airrequirement.html

Den er sandelig konservativ, jeg kan ikke engang åbne siden.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Norsk

Dato : 13-02-03 10:43

> Den er sandelig konservativ, jeg kan ikke engang åbne siden.

Hm - serveren er åbenbart nede. Her er et link til cachen på google:

http://makeashorterlink.com/?W1E723373

men grafikken mangler selvfølgelig

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 13-02-03 09:46

> Har ikke hørt om dette før - kan du uddybe din(e) kilder?

jeg har fået at vide at olien skifter farve ved længere tids brug med
nitrox... (Bay kompressor teknik .- som har argenturet på Bauer i dk)

jeg blev anbefalet at skifte olie forholdsvis ofte når kompressoren anvendes
med nitrox..

nøj

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-02-03 21:10

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra ny af.
> - Kompressoren skal være oliefri.
> - Den høje fO2 bevirker at der over tid brændes hul i kompressorens

Sig mig er Allan Greisens anlæg ikke beregnet til at lave continous blend
efter lufter kommer ud af højtryksslangen på kompressorens? Og hvis ikke,
hvem laver så sådan et anlæg?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-02-03 21:13

Jonas Lüttichau:

> [...]
>
> Sig mig er Allan Greisens anlæg ikke beregnet til at lave
> continous blend efter lufter kommer ud af højtryksslangen på

Jo (sådan forstod jeg det) da jeg fik det forklaret på messen.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-02-03 21:21

> Jo (sådan forstod jeg det) da jeg fik det forklaret på messen.

Vrøvl!

Manleys indlæg fik mig til at huske det - der kommer op til 40% gennem
kompressoren.

Sorry.

Fra : Gryndahl

Dato : 12-02-03 07:49

"Peter Fjelsten" skrev d. 11-02-03 21:21 dette indlæg :

> Vrøvl!
>
> Manleys indlæg fik mig til at huske det - der kommer op til 40% gennem

> kompressoren.

Du har ret Peter - vi fik forklaringen samtidig.
Ilten og den almindelige luft bliver "blandet" i indsugningsrøret til
kompressoren (max 50% sagde han godt nok) men 40% er det helt rigtige
tal og derefter "suget" forbi føleren og ind i kompressoren - et simpelt
smart anlæg !

- Gryn -
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Dall

Dato : 12-02-03 11:14

"Gryndahl" <Gryndahl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kompressoren (max 50% sagde han godt nok) men 40% er det helt rigtige
> tal og derefter "suget" forbi føleren og ind i kompressoren - et simpelt

som man nemt kan lave selv for meget små penge.

mvh MD

Fra : Gryndahl

Dato : 12-02-03 21:15

"Morten Dall" skrev d. 12-02-03 11:14 dette indlæg :

> "Gryndahl" <Gryndahl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
>
> som man nemt kan lave selv for meget små penge.
>
> mvh MD

Du har ret - vi har lavet det for 108,- (excl Vandagraphen, kompressoren
og reduceringsventilen, men det havde vi) - ikke nær så avanceret men
fint til det vi skal !!! (har kørt adskillige test)
Ikke for at det skal lyde/gøres billigst muligt - men det altså en
"simpel" ...Øh - dims !

- Gryn -
www.scubasserne.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Allan Norsk

Dato : 13-02-03 08:54

> [...]
> fint til det vi skal !!! (har kørt adskillige test)
> Ikke for at det skal lyde/gøres billigst muligt - men det altså en

Den engelske betegnelse er vist "Nitrox stick" - der tidligere har været
diskuteret på denne NG. Systemet er altså hverken nyt eller
revolutionerende.

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 13-02-03 10:00

> [...]
>
> Den engelske betegnelse er vist "Nitrox stick" - der tidligere har været
> diskuteret på denne NG. Systemet er altså hverken nyt eller

Deres systemer er ikke revolutionerende ... men de har implementeret nogle
forskellige sikkerhedsmekanismer.... som fordyrer der hele væsentligt... om
man vil have sådanne funktioner eller om man bare vil tænke sig om er ens
egen sag......

Greisen og de andre der producerer disse systemer vil nok argumentere godt
for at det er gribende nødvendigt med sikkerhedsventiler her og der....
vores system har kun en sikkerhedsfunktion .. en magnetventil der lukker af
for ilten når kompressoren stopper.. dermed hober der sig ikke ilt op inden
næste opstart......

Men hvordan kan man køre partialtryksblanding uden én elektronisk
flowbegrænser ???? hvorfor skal ventilen ikke temperaturovervåges ????

kort sagt (eller spurgt til producenterne af alle disse
sikkerhedsforanstaltninger) .... hvorfor kan man godt tænke sig om ved
partialtryksblanding men ikke ved continuous mix....????

nøj

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-02-03 21:13

> Sig mig er Allan Greisens anlæg ikke beregnet til at lave continous blend
> efter lufter kommer ud af højtryksslangen på kompressorens? Og hvis ikke,
> hvem laver så sådan et anlæg?

Jeg tror ikke der findes den slags anlæg!

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk