Lavet lidt på maxien
Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 10-02-03 19:52

Ja idag havde jeg så tidligt fri så jeg afsatte eftermiddagen og indtil nu
til min knallert..
Jeg skulle have en cylinder på uden plomb og med opboret udst. kanal
Jeg havde kun et tolerance 4 stempel og cyllen var tolerance 3.. Jeg opgav
dog ikke af den grund..
Fandt en cylinder nede i bunken af gamle dele den eneste ridse var ca. 2mm
lang på tværs af cyllen 1 mm bag ved indsugningen.
Jeg tænkte hurtigt det hele igennem og kom frem til at cyllen ikke kunne
bruges så hvorfor ikke pille plomben og så bore indsugningen ned mod
krumtappen af for at fjerne ridsen?
På samme tid "hakkede" jeg også stemplet dog på den måde at jeg fjernede ca.
2 mm af det ene "skørte" på stemplet fordi jeg ikke vidste hvor stor
indsugningen ville blive og på samme tid hvis jeg borede ned ad i
indsugningen ville det da være ærgeligt at hakke for meget så jeg tror at
indsugningen er for skudt ca. 3mm ialt.
Jeg pillede plumben ud på den eneste måde jeg har fundet på nettet indtil
videre. Ved at bore langs ydersiden af plumben hele vejen rundt.. Jeg valgte
dog kun at bore 3/4 dele rundt og så bore med et lidt større bor.. på den
måde kunne jeg lige lirke låseringen op og tage fat i denne med en knibtang.
Fik det hele smækket sammen og yes den kører da..
Så er det karb'ens tur..
Først finder jeg en karb i kassen med gamle dele. Skyder på den er boret op
til ~16mm dog er den rund så efter at have fundet alle delene til den finder
jeg ud af at spjældet fra en firkantet ikke passer :(
Så den ryger tilbage i bunken.
Finder så en firkantet karb der er blevet filet lidt opad i.. Tænker mig
lidt om hvad jeg har læst rundt omkring og husker så et indlæg om at en
havde boret hans karb op ved bare at tyrre et større bor igennem.. kan også
huske at mange sagde at man ikke måtte det men efter lidt undsøgning af
karb'en regner jeg ud at man vel godt kan dette hvis bare man piller ALT ud
af karb huset..
Dette gør jeg så og smider et 12 (har ikke større.. jo i mur og træ bord) mm
bor igennem som jeg så ved at stille det skråt i kanalen på forsk. steder
udvider hullet til en del mere...
Studsen får samme tur med 12 eren...
På med det men hvad? Svømmeren svømmer ikke :(
Så jeg skiller den anden firk. karb jeg har (rund og firk. har ikke samme
svømmer system) ad og tager "svømmernålen" af og putter over på den anden..
Finder ud af at den ikke holder tæt og ser at "pinden" der holder svømmeren
er skæv (meget skæv) så den får jeg skiftet ud med en anden og så holdte den
også tæt :)
Dog sker det engang imellem at det flyder over anyway.. det plejer at løse
sig ved at lukke for benzinen.. slukke motoren og stige af og ryste lidt med
den.. åbne for benz og give den engang med kickeren..
Najs nu kører den _meget_bedre end før.. der kunne en markmus med ryger
lunger løbe den op :)
Som sidste ting smider jeg 15 tands fortandhjulet på så kæden passer (15
tands tilpasset kæde til 13 tands fortandhjul)
Smækker det på.. Men hva? Den firtakter pludselig på toppen så efter lidt
hurtig tænkning må det jo være for meget benz og derfor piller jeg lige det
vide rør af.. Mums en lækker lyd.. fandt ud af at der faktisk var to
"studser" i den.. en i enden af røret og en oppe ved kassen.. så nu kører
den uden rør med en studs.. Og den spinder :)
Skal ikke bruge chokeren længere til at koldstarte den. Den er meget gladere
for et tilpasset gashåndtag....
Bare "lidt" fra min dag..

Mvh.
Hans-Jacob - der leder efter et planet topstykke til maxi

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 12-02-03 09:39

"Hans-Jacob Møgelmose" <zster87@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Imponerne kasse du har der, og imponerne tålmodighed.

Det du beskriver er grunden til at købte en ny scooter. :c)

Michael

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 12-02-03 14:09

> Imponerne kasse du har der, og imponerne tålmodighed.

Tak nu har den også bare af at køre :)

> Det du beskriver er grunden til at købte en ny scooter. :c)
Hmm det er en mere en hobby end et transport middel.. Men jeg er da ved at
kigge på en brugt zip.. :) kunne være meget rar at have afdroslet bare sådan
til at køre på og så maxien til ræs :)

Mvh.
Hans-Jacob