opdeling HD
Fra : Michael

Dato : 08-02-03 10:26

hejsa efter råd fra en kammy, er min HD opdelt i 4,
men jeg ville egentlig hellere bare have den i 2
en til XP og en til alt det andet, er det en dum ide???
det er en 80 GB
mvh Michael

Fra : Jane Marquard

Dato : 08-02-03 10:47

> hejsa efter råd fra en kammy, er min HD opdelt i 4,
> men jeg ville egentlig hellere bare have den i 2
> en til XP og en til alt det andet, er det en dum ide???
> det er en 80 GB

Jeg kan ikke se hvorfor 4 partitioner er skidt, og jeg kan godt se et par
ulemper ved 2 partitioner.
ulempe1: En fuldstændig scandisk (hvis man nu skulle få brug for dette) vil
tage dobbelt så lang tid.
ulempe2: Det vil også tage dobbelt så lang tid at defragmentere disken.

(forudsat du laver partitionerne lige store)

Personligt vil jeg nok nøjes med en 4gb partition til Windows og de
"vigtigste" programmer, og så ellers aldrig gemme ting på c: drevet. På den
måde mister man ingenting hvis Windows går ned, og man skal læse sin backup
ind.

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Rasmus Wulff Jensen

Dato : 08-02-03 11:17

> [...]
den
> måde mister man ingenting hvis Windows går ned, og man skal læse sin

Andre forslag er:
- En Windows partition
- En Swap-partition
- En partion til faste ting (musik, intall-filer til små shareware/software
tools)

/Rasmus

Fra : sune vuorela

Dato : 08-02-03 13:20

On Sat, 8 Feb 2003 10:47:23 +0100, "Jane Marquard" <janel@ofir.dk>
wrote:

>Jeg kan ikke se hvorfor 4 partitioner er skidt, og jeg kan godt se et par
>ulemper ved 2 partitioner.

jeg kører pt. med 4 partitionerpå min 60 gb disk - jeg er ikke helt
sikker på at det for mit vedkommende var de mest optimale.

Det jeg har er:

C til windows + progs, 10 gb. Den burde nok have været lidt større...
D til data + dokumenter + postfiler + .ini-filer og lignende, 20 gb.
nok meget passende
E til lidt af hvert - 10 gb. burde nok have været delt i 2 - og have
været slået sammen med c og d
F til downloads + installationsfiler og ligndende - resten (knap 20)

--
Sune

Fra : pedder

Dato : 08-02-03 11:35

Fra : pedder

Dato : 08-02-03 11:43

Hvis man holder hver opdeling under 7,4 gb, får man en cluster størrelse på
4 kb. over dette er den på 16 kb. (eller mere) Dvs, at hver fil fylder min 4
kb på din hd, uanset om den er på 1 sølle bit. Der er derfor plads at spare,
hvis man gør det. Personligt synes jeg at man skal dele en så stor hd i 2,
så har man altid et drev til backup filer osv og cluster størrelsen betyder
jo ikke det store, når du nu har hele 80 gb.

Fra : Jane Marquard

Dato : 08-02-03 13:50

> [...]

4
> kb på din hd, uanset om den er på 1 sølle bit. Der er derfor plads at

Kommer det ikke an på hvilket filsystem man bruger? Mener da ikke at NTFS5
som WindowsXP bruger laver det du snakker om?
Ved godt at man også kan bruge FAT32 med XP... men det gør man vel ikke

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : No1

Dato : 08-02-03 15:21

> [...]
> som WindowsXP bruger laver det du snakker om?
> Ved godt at man også kan bruge FAT32 med XP... men det gør man vel ikke

NTFS bruger 4kbyte. Også over 7,4 GB.

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-02-03 17:00

On Sat, 8 Feb 2003 15:21:25 +0100, "No1"
<cccccccccc@nonexisting.doooooomain.com> wrote:

>NTFS bruger 4kbyte. Også over 7,4 GB.

Det kan man faktisk selv bestemme når man formatterer.

--
Jens

Dark is faster than light, otherwise you would see it.