Bibelen og menneskerettigheder?
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 07-02-03 17:54

Nævner bibelen noget om grundlæggende menneskerettigheder, fx.
ytringsfrihed o.lign?

--
Peter - http://titancity.com/
http://haxor.dk/islamnyt/ - fordelene ved indvandringen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-02-03 17:56

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Nævner bibelen noget om grundlæggende menneskerettigheder, fx.
> ytringsfrihed o.lign?

Nej da.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 07-02-03 18:02

On Fri, 7 Feb 2003 17:56:04 +0100, "Kevin Edelvang"
<barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> wrote:

>Nej da.

Tja, kanskje Bibelen begrenser ytringsfriheten? Du skal ikke lyve, er
jo en slags begrensning - selv om vi stort sett vil være enig i at det
er en fornuftig begrensning under normale omstendigheter. Misbruke
Guds navn og snakke stygt om ens neste er andre begrensninger.

Mest en spøk fra min side dette her, men som all spøk også en
undertone av noe. Tror jeg.

Saluton, Knut
---
TTT norvegia: http://www.nffo.no/generator.asp
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)

Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 07-02-03 18:08

d. 07/02/03 18:01 skrev Knut KlavenessHeidelberg på knklaveh@online.nospam i
artiklen 9fp74vcfoecococcijuq4402hja2kisgq4@4ax.com:

> Mest en spøk fra min side dette her, men som all spøk også en
> undertone av noe. Tror jeg.

Det er jeg meget enig i. Grundlæggende er Guds Rige, som Bibelen fortæller
om, et diktatur under Jesus, hvor vi ganske vist kan forvente et godt liv,
men groft sagt ikke har ret til det. Tværtimod har vi pligt til at tjene Gud
og elske hinanden.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Knut KlavenessHeidel~

Dato : 07-02-03 18:14

On Fri, 07 Feb 2003 18:07:47 +0100, Boerge Rahbech Jensen
<brahbech@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
>men groft sagt ikke har ret til det. Tværtimod har vi pligt til at tjene Gud

Guds rike bryter jo fram her og nå og midt i blant oss. Ikke opplever
jeg nærvær med Jesus som et diktatur. Ikke som en plikt heller.

Saluton, Knut
---

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 07-02-03 19:08

d. 07/02/03 18:13 skrev Knut KlavenessHeidelberg på knklaveh@online.nospam i
artiklen 96q74von95q0a1k0i6ha0h6isiikqm1ktu@4ax.com:

> Guds rike bryter jo fram her og nå og midt i blant oss.

Ikke på den fysiske måde, bl.a. Johannes' Åbenbaring antyder.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-02-03 21:24

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> d. 07/02/03 18:13 skrev Knut KlavenessHeidelberg på knklaveh@online.nospam
> artiklen 96q74von95q0a1k0i6ha0h6isiikqm1ktu@4ax.com:

> Ikke på den fysiske måde, bl.a. Johannes' Åbenbaring antyder.

Og så er spørgsmålet jo logisk nok:

1) Er Johannesåbenbaringen udtryk for en kommende "fysisk realitet" hvor
blandt andet rige prostituerede rider på muterede krybdyr i golde
landskaber?

2) Er Johannesåbenbaringen - ligesom andre profetier - en abstrakt "åndelig
profeti", der må tolkes? Den synes IMHO selv at lægge op til det. Koder,
symboler osv: "Lad den, der har visdom...", og alt det der...

3) Tager Johannes fejl? (Hvis det altså er ham, der overhovedet har skrevet
den, hvad der i teologiske forskerkredse hersker tvivl om?)

4) Hvordan vejes Jesu egne Ord og kanoniserede udsagn i Evangelierne i
forhold til denne kanoniserede "discipelprofeti" om Ham?

Der er flere problemstillinger, når du lige nævner Johannesåbenbaringen.

Anders Peter Johnsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 08-02-03 18:12

Anders Peter Johnsen wrote:

> [...]

> "åndelig profeti", der må tolkes? Den synes IMHO selv at lægge op til
> det. Koder, symboler osv: "Lad den, der har visdom...", og alt det

Blandt mindre "rabiate" kristne, dvs. klassisk lutherske, klassisk
calvinske samt katolikker (sikker også ortodokse?) er der bred enighed
om, at vi skal have fat i en kombination af de to punkter. Det lader
helt sikkert til, at ideen om den nye himmel og nye jord, hvor der ingen
klage og gråd skal være mere, er en skildring om en tid og en
virkelighed, der skal komme. Samtidig bruger Johannes en masse kryptiske
benævnelser og billeder, som sandsynligvis skal forstås i en eller anden
overført betydning.

> 3) Tager Johannes fejl? (Hvis det altså er ham, der overhovedet har
> skrevet den, hvad der i teologiske forskerkredse hersker tvivl om?)

Hmm. Som teologisk forsker kan man sagtens argumentere for, at Johannes
er den virkelige forfatter. Man kan derimod ikke (efter min mening)
argumentere for, at Johannes umuligt kan være forfatteren. De
johannæiske skrifter er noget særligt og ofte provokerende, en
anstødssten set som et hele. Jeg er forholdsvis overbevist om, at
Johannes har skrevet dem alle - eller at de alternativt alle er skrevet
af Johannes-disciple i den johannæiske tradition.

> 4) Hvordan vejes Jesu egne Ord og kanoniserede udsagn i Evangelierne i
> forhold til denne kanoniserede "discipelprofeti" om Ham?

Principielt bør de vejes lige. Men hvis der opstår tilsyneladende
modstridninger, må man naturligvis genoverveje sagen.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Niels Peter

Dato : 08-02-03 18:30

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:b23dom$t59$1@sunsite.dk...

> [...]
> er den virkelige forfatter. Man kan derimod ikke (efter min mening)
> argumentere for, at Johannes umuligt kan være forfatteren.

Nej, det er der mig bekendt heller aldrig nogen, der har gjort.

> [...]
skrevet
> af Johannes-disciple i den johannæiske tradition.

Det er nok snarere det sidste - for især mellem Johs-evangeliet og
Johs-åbenbaringen er der så store forskelle i sprogstil, at den der rent
fysisk har skrevet det ned, ikke kan være den samme....
Men det betyder jo igen ikke, at de ikke kan have det det samme sted
fra.

Niels Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-02-03 18:23

> d. 07/02/03 18:01 skrev Knut KlavenessHeidelberg på knklaveh@online.nospam
> artiklen 9fp74vcfoecococcijuq4402hja2kisgq4@4ax.com:

Ja, al ironi bærer en iboende sandhed.

> [...]
> men groft sagt ikke har ret til det. Tværtimod har vi pligt til at tjene

Det er - med lutherske øjne - problemet: "Elsker" du andre på grund af
repressalier, eller elsker du, fordi du af Gud netop er givet muligheden for
det og ikke kan andet?

Problemet ved visse autoritære regimer er netop, at man ikke kan pådutte
andre en ideologi "ovenfra" i systemet , men at man muligvis højst kan håbe
at folk personligt tiltager sig en ideologi, som de i det indre praktiserer.

Kristne, der kun elsker, fordi de er bange for Helvede (og det kan alle
kristne vel være) er vel egentlig ikke andet end en slags farisæere, der kun
elsker, så langt de af Gud føler tvunget til det?

Eller betyder Helligånden for kristne en iboende samvittighed BÅDE over for
næsten og Gud uden at skelne mellem disse to?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-02-03 19:02

Anders Peter Johnsen <anderspj@mail.dk> skrev:

[... ]
> Kristne, der kun elsker, fordi de er bange for Helvede (og det kan
> alle kristne vel være) er vel egentlig ikke andet end en slags
> farisæere, der kun elsker, så langt de af Gud føler tvunget til det?

Så har du jo fuldstændig misforstået hvad kristendom er, og hvad det
vil sige at være kristen, - og konsekvensen må vel være at de så slet
ikke er kristne, højst at de kalder sig kristne.

> Eller betyder Helligånden for kristne en iboende samvittighed BÅDE
> over for næsten og Gud uden at skelne mellem disse to?

Lige præcis.

Se mit nye forsøg på at lave en kristen hjemmeside :
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Begge med debatforum ***

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-02-03 20:38

"Andreas Falck" <dewnull@nullspam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil sige at være kristen, - og konsekvensen må vel være at de så slet
> ikke er kristne, højst at de kalder sig kristne.

Problemet kan jo netop her være at de lægger så meget vægt på DERES egen
forståelse "af at være kristne", at de - strengt loyalt - mener KUN at stå
til ansvar for Jesus Kristus - og ikke have ansvar for medmennesker i
tilfælde af at disse ikke ligefrem er _bekendende_ kristne? Det er et svært
dillemma?

> Lige præcis.

Det glæder mig meget at du er enig.
Det er sådan, jeg selv "umiddelbart" (altså egentlig temmeligt
efterrationaliseret!) forstår Jesu "Kardinalbud" i dets kobling mellem
Gudskærlighed og Næstekærlighed. Han har vist også i Sin Gerning og i nogle
af Sine gode lignelser budskaber, der netop fjerner denne kunstige
modsætning mellem de to ting?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-02-03 20:54

Anders Peter Johnsen <anderspj@mail.dk> skrev:

[ ... ]

> [...]
> for medmennesker i tilfælde af at disse ikke ligefrem er
> _bekendende_ kristne? Det er et svært dillemma?

Se nedenfor - jeg slår kommentaren sammen, da det egentlig er det
samme jeg vil sige til begge dine afsnit!

> [...]
> Gerning og i nogle af Sine gode lignelser budskaber, der netop
> fjerner denne kunstige modsætning mellem de to ting?

Det er jo netop det!! - Hvis man virkelig *ER* kristen er der ingen
forskel. Jesus sætter disse to bud på ligefod. Hvis vi som kristne
ikke også gør det, da er vi jo vel egentlig slet ikke kristne, omend
vi måtte kalde os kristne.

Det er jo nok også lidt af det paradoks der været gældende op gennem
den kristne historie! (uden at generalisere), idet nok alt for mange
har mere eller mindre set bort fra, eller misforstået, denne sætten på
lige fod af disse to bud. - Naturligvis har der jo også været en masse
kulturbetemte elementer der har været med til at bestemme holdningen
og forståelsen til de forskellige tider.

Der er da givet mange af dem der tøttede brænding af hekse og kættere
der virkelig mente at de gjorde "Guds gerning" ved deres forehavende.
Også selv om man slet ikke kan finde støtte for en sådan adfærd i Jesu
bud og apostlenes lære.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 07-02-03 19:07

d. 07/02/03 18:22 skrev Anders Peter Johnsen på anderspj@mail.dk i artiklen
3e43eb61$0$201$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Det er - med lutherske øjne - problemet: "Elsker" du andre på grund af
> repressalier, eller elsker du, fordi du af Gud netop er givet muligheden for
> det og ikke kan andet?

Jeg mener, det er denne sag uvedkommende. Det afgørende i denne sammenhæng
er dels, at næstekærlighed er en pligt og ingen rettighed.

> [...]
> at folk personligt tiltager sig en ideologi, som de i det indre praktiserer.

Man kan også fjerne dem, der ikke viser den rigtige adfærd, og det forventer
vi kristne vel, Jesus gør i hans rige.

> Eller betyder Helligånden for kristne en iboende samvittighed BÅDE over for
> næsten og Gud uden at skelne mellem disse to?

Jeg tror, det er meget individuelt som så meget andet, Helligånden kan gøre
i os. Jeg synes dog, der er stor forskel på de to typer kærlighed, der er
tydelig, når vi møder kærlighed. Jeg er vel ikke den eneste, der har en
intuitiv fornemmelse af, hvorvidt den kærlighed, jeg møder, gives frivilligt
uden forbehold.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-02-03 20:56

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> mælte sligt:

>Problemet ved visse autoritære regimer er netop, at man ikke kan pådutte
>andre en ideologi "ovenfra" i systemet [...]

Selvfølgelig kan man det. Der vil muligvis være enkelte, man ikke kan nå, men
langt, langt hoveddelen af befolkningen kan man styre som det passer én, blot
man har kontrol nok. Hvorfor tror du, at der ikke var nogen modstandsbevægelse
af betydning i Tyskland? Og hvorfor tror du, at det irakiske folk (indtil
miseren med golfkrigen, i hvert fald) elskede og i stor stil bakkede op om
Saddam Hussein? Selve det at kunne leve i et så komplekst system som de fleste
nuværende samfund, kræver en overmåde grundig og tilbundsgående programmering,
der sikrer at folk handler og tænker på netop de måder, som samfundet kan
acceptere, og ikke på nogen andre måder.

De fleste mennesker i dagens USA *tror* rent faktisk, at Bin Laden er ond.
Ganske som mange libyere tror, at Bush hader Islam og ene og alene vil føre
krig for at stjæle Iraks olie. Og det skyldes ikke, at alle disse
amerikanere/libyere rent tilfældigt selvstændigt har ræssonneret sig frem til
samme resultat som deres nabo.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Cyrus is just a virus.
He wants to tie you down while you're still young.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-02-03 10:52

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:f4384vs0u4sdpai5a49llf61ver8f518jb@4ax.com...
> [...]
men
> langt, langt hoveddelen af befolkningen kan man styre som det passer én,

Det holder bare ikke i længden. Som Bob Marley vistnok citerer Lincoln: "You
can can fool some of the people some of the time, but you can't fool all
people all the time."
Den slags hører ganske rigtigt oprindeligt hjemme i demokratier, men
princippet gælder for så vidt også autoritære regimer, hvor det ofte er
temmeligt svært at beholde magten, uanset hvor mægtig og paranoid man er,
hvis man ikke i det mindste har een eller anden ideologisk model at sikre
sig loyalitet med.

> Hvorfor tror du, at der ikke var nogen modstandsbevægelse
> af betydning i Tyskland?

Det primære problem var ganske rigtigt at det ikke var et demokratisk styre,
der anerkendte normale demokratiske "spilleregler" og havde et velfungerende
SD og Gestapo, men alligevel forsøgtes der jo alligevel et attentat planlagt
af højtstående officerer? Deri ligger faren nemlig: Kupmagere i
"inderkredsen".

> Og hvorfor tror du, at det irakiske folk (indtil
> miseren med golfkrigen, i hvert fald) elskede og i stor stil bakkede op om
> Saddam Hussein?

Tror du helt seriøst på at Saddam var _elsket_ af alle på dette tidspunkt?
Du glemmer i øvrigt hans giftgasangreb på kurderne, et attentatforsøg, der
kostede en dobbeltgænger livet, osv.

Men du er måske også helt overbevist om at de ynkelige forestillinger ved
"Murens Fejrelse" i DDR eller Kim Il Sungs begravelse i Nordkorea skal tages
som uimodsagt udtryk for "Folkets ægtefølte kærlighed til lederen"?

> [...]
> der sikrer at folk handler og tænker på netop de måder, som samfundet kan
> acceptere, og ikke på nogen andre måder.

Det er rigtigt at der findes en udtalt grad af "politiske korrektheder"
(pluralis fordi både den hedengangne venstrefløj og endda også den moderne
højrefløj om nogen besidder hver sin egen "anti-autoritære" politiske
korrekthed.)

På den anden side er jeg nok så idealistisk, at jeg mener at det eneste der
"skal programmeres til" netop er frihed og demokrati, ligesom jeg mener at
overholdelse af retsprincipper er temmeligt vigtige. For hvad er
alternativet? Totalt anarki, hvor ingen krav overhovedet må stilles og man
ryger over i total junglelov uden nogen civiliserede eller civiliserende
barrierer? Er dèt en ønskelig "fri tilstand" eller er det snarere en umulig
"autonom" drøm, der automatisk leder tilbage til at een tager magten?

> De fleste mennesker i dagens USA *tror* rent faktisk, at Bin Laden er ond.

Ligesom folk tror at Hitler var det? I virkeligheden var han jo snarere nok
en paranoid stakkel, der desværre opfyldte et stærkt behov i samtiden og
derfor fik stort set uindskrænket magt til at føre sine forskruede
"raceteorier" ud i virkeligheden.
Men han troede helt sikkert selv på, at han gjorde det tyske folk en
tjeneste ved at "påtage sig det tunge ansvar" som en anden form for
"martyr".
Problemet er, at der er tale om prioriteringer, der går galt: Jeg kan
sagtens forstå begge d'herrers vrede og hævntørst, den er for så vidt meget
menneskelig. Men problemet er så bare at de begge lige har udnævnt uskyldige
civile til "fjender" (i stedet for de egentlige fjender, repræsenteret ved
våbenmagt) og er TOTALT hensynsløse. Hvis Hitler f.eks. havde nøjedes med at
koncentrere sig om at hævne Versaillesnederlaget ved "bare" at snuppe det
meste af Europa og havde ladet jøderne være i fred og Osama bin Laden
ligeledes havde holdt sig fra terror mod civile, men udelukkende havde
koncentreret sig om militære installationer, så havde det langt sværere at
"male fanden på væggen" og tale om "umenneskelighed".

> Ganske som mange libyere tror, at Bush hader Islam

Det skulle faktisk ikke undre mig at han gjorde.

> og ene og alene vil føre
> krig for at stjæle Iraks olie.

Det er vist ikke kun libyere, der har ham mistænkt for dèt.

> Og det skyldes ikke, at alle disse
> amerikanere/libyere rent tilfældigt selvstændigt har ræssonneret sig frem
til
> samme resultat som deres nabo.

Nej, fjendebilleder eksisterer skam i bedste velgående og propaganda ligeså.

Men jeg har det svært med begrebet "ondskab". Vis mig een eller anden "ond"
person, for hvem der ikke "bare" er tale om een eller anden grad af
hensynsløshed over for vedkommendes ofre, enten på grund af at vedkommende
decideret har vrangforestillinger og/eller at vedkommende forsøger at
"beskytte" sig selv eller "sine" mod denne "fjende", som så bliver offer.

Kun deri kan jeg virkelig opfatte begrebet "ondskab": Som grader af
unødvendig hensynsløshed, der på ingen måde kan begrundes med nogen andres
bedste, men som udelukkende skyldes egoistiske behov. Det er som regel denne
svaghed til at give efter for primitive drifter (magt og/eller sex), der
også står bag alle forbrydelser, som vi nu engang definerer dem, hvorimod
filmklicheen om den "Den ONDE superskurk" (der er ond bare for at være det)
sjældent giver megen mening, når man kigger den efter i sømmene og der
næsten altid ligger forklarende motiver bag.

Ska' vi futte til dk.politik?

Anders Peter Johnsen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-02-03 11:25

Anders Peter Johnsen wrote:

-klip en hulens masse politik-

> Ska' vi futte til dk.politik?

Tænk, at man skulle *så* langt ned i indlægget for at finde noget
fornuftigt

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-02-03 12:40

> Anders Peter Johnsen wrote:
>
> -klip en hulens masse politik-

> Tænk, at man skulle *så* langt ned i indlægget for at finde noget
> fornuftigt

Jeg kommer da ind på begrebet "ondskab"?

Anders Peter Johnsen

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 07-02-03 19:04

"Peter Bjørn Perlsø" <no_spam@invalid_email.com> wrote in message
> Nævner bibelen noget om grundlæggende menneskerettigheder, fx.
> ytringsfrihed o.lign?
>
> --
> Peter - http://titancity.com/

Nei, Bibelen nevner ingenting som kan forveksles med grunnleggende
menneskerettigheder, fx ytringsfrihet. Men den gir ofte forbud mot
ytringsfrihet. Noe annet kan ikke forventes av en bok skrevet i en helt
annen tid og kultur enn vår egen.

Art. 19 i M. Rettighederne: Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet."

Paulus
Tit.1;11 "Du må stoppe munnen på dem, for de fører ulykke over hele familier
når de for egen vinnings skyld sprer sin forkastelige lære".
Tit. 2.:9 "Slavene skal være lydige mot sine herrer i alle ting, og rette
seg etter dem uten at si dem imot".
Matteus
Mt. 12.36 "Hvert unyttig ord menneskene sier, skal de svare for på dommens
dag"
Jesus
Jesus tok avstand fra religionsfrihet, tankefrihet, menings- og
ytringsfrihet, idet han truet med straff for avvikende livssyn og meninger.

Mvh
Kjellemann