Skærme
Fijala 3554
Hvad ville du vælge ?
Fra : Gert Vest

Dato : 06-02-03 20:04

Hej alle !

Jeg skal inden længe have en ny skærm. Jeg har kig på 2 forskellige.

Hvad ville du vælge og hvorfor (husk prisforskellen) ?

Iiyama KM903DT Visionmaster Pro454 til 4175 kr. (
http://www.iiyama.dk/php/showmonitor-crt.php?monitorid=23 )

eller

Samsung SyncMaster 959 NF til 3197 kr. (
http://monitor.samsung.de/detail_crt_syncmaster.asp?artid=40 )

Kom med nogle meninger !

Gert

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-02-03 21:12

"Gert Vest" <post@gertvest.dk> wrote in

> Hej alle !
>
> Jeg skal inden længe have en ny skærm. Jeg har kig på 2 forskellige.
>
> Hvad ville du vælge og hvorfor (husk prisforskellen) ?
Det kan vel være ligegyldigt hvad vi vil vælge. Spørgsmålet er hvad du
skal bruge skærmen til?

> [...]
> http://www.iiyama.dk/php/showmonitor-crt.php?monitorid=23 )
>
> eller
>
> Samsung SyncMaster 959 NF til 3197 kr. (

Jeg ville nok vælge den billigste - jeg bruger den blot til at spille
lidt i ny og næ og så programmere på - til det formål er Samsung efter
min mening aldeles glimrende. Hvis man arbejder lidt mere med grafik,
så ville jeg nok gå efter Iiyama'en.

Tomshardware har en test af Visionmaster Pro454 hvor den og 11 andre
19" CRT sammenlignes. Der er også en Samsung 959DF imellem, samt en
Sony G420, og en Viewsonic P95f hvis det er skærme du kender?
(DF er ikke samme skærm som NF, men det kan vel alligevel bruges til
noget at de skriver at Samsungs skærm er ret god, prisen taget i
betragtning)

http://www4.tomshardware.com/display/20020319/index.html

Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Gert Vest

Dato : 06-02-03 21:17

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Flemming
>
> --
> Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra

Hvad gør at du siger sådan ? Hvorfor er Iayama'en bedre til grafik ?
Jeg er ikke nogen skærmguru.

GV

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-02-03 22:15

> Hvis man arbejder lidt mere med grafik,
> så ville jeg nok gå efter Iiyama'en.

> Hvad gør at du siger sådan ? Hvorfor er Iayama'en bedre til grafik ?
> Jeg er ikke nogen skærmguru.

Grafikere har tendens til at have brug for meget skærmplads også selvom
skærmen kun er 19" - og så hæver man opløsningen, og Iiyamaen kan køre
med højere opdateringsfrekvens ved høje opløsninger. Jo højere
opdateringsfrekvens (til en vis grænse) jo bedre. Alt under 85Hz kan
jeg se flimre hvilket irriterer øjet, så jeg kører ikke opløsninger på
min skærm hvor jeg ikke minimum kan få 85Hz. Jeg bliver simpelthen træt
i hovedet af at sidde ved en skærm der kører under 85Hz.

Jeg bruger til dagligt 1280x960@100Hz på min Viewsonic P95f
Professional skærm og det er rigeligt til almindeligt brug som
programmering, arbejde i officepakken og et par 3D spil i ny og næ.

Men når jeg er i Photoshop så hænder det da at jeg lige går op i
1600x1200@85Hz for at kunne se lidt mere af billedet uden brug af zoom.

Håber det hjalp lidt.
Flemming

Fra : Gert Vest

Dato : 06-02-03 22:45

> Håber det hjalp lidt.
> Flemming

Jo tak, jeg havde nok på fornemmelsen at det var noget i den stil du mente.

GV

Fra : Nicolai

Dato : 06-02-03 22:01

> Samsung SyncMaster 959 NF til 3197 kr. (
> http://monitor.samsung.de/detail_crt_syncmaster.asp?artid=40 )

hvorfor ikke 957p så?

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797899

1975,- !!!

Fra : Gert Vest

Dato : 06-02-03 22:49

"Nicolai" <nifonewsFJERNDETTE@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> hvorfor ikke 957p så?
>
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797899
>
> 1975,- !!!

Fordi jeg er af flere blevet anbefalet 959 NF og jeg har ikke noget imod at
investere 3200 kr. hvis den er god.
Men da jeg havde læst lidt om Iiamayen og detnvar blevet godt modtaget, så
kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening.
Jeg tror jeg indtil videre holder mig til Samsungen, der er ikke (indtil
videre) kommet nogen tunge argumenter for at vælge en 1000 kr. dyrere.

GV

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 06-02-03 22:02

Gert Vest wrote:

> [...]
> http://www.iiyama.dk/php/showmonitor-crt.php?monitorid=23 )
>
> eller
>
> Samsung SyncMaster 959 NF til 3197 kr. (

Jeg, der er refresh-følsom ud over det sædvanlige (jeg /kan/ ikke
holde ud at se på noget under 85 Hz), ville vælge Iiyama frem
for Samsung.

Here's why:

Iiyama: max. brugbar res: 1800x1440@87Hz

Iiyama: max. brugbar res: 1600x1200@87Hz

Men det er så baseret på de rå specs, jeg kunne aldrig finde på
at købe en skærm jeg ikke havde set køre først.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu ét totalt systemnedbrud siden 1997...

Fra : Gert Vest

Dato : 06-02-03 22:52

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
> http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.
> Nu ét totalt systemnedbrud siden 1997...

Den holdning har jeg også.
Men er der nogen som ved, hvilke detailforretninger der fører Samsung ?

GV

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 07-02-03 22:46

Gert Vest wrote:

<snip>
<snip>
> Den holdning har jeg også.
> Men er der nogen som ved, hvilke detailforretninger der fører
> Samsung ?

Computercity, men giv dem lige et par uger - de er ikke så
hurtige til at få lageret op igen efter julesalget, så deres
skærmvægge kan godt være lidt "afpillede" endnu...

Fra : Gert Vest

Dato : 07-02-03 22:53

> [...]
> Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
> http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.
> Nu ét totalt systemnedbrud siden 1997...

Så tror jeg at jeg skal ud og kigge i Odensestrup.

GV

Fra : J.F.K

Dato : 07-02-03 15:44

Jeg har en samsung 959nf, og har kun været positivt overrasket over dette
køb
Umiddelbart hvis jeg var dig ville jeg nok vælge den (959nf) ud fra prisen,
som er meget konkurrence dygtig.
Det kan da godt være at Ilyamaen kan vise 1-2 hz mere end 959nf, men en mere
pris på 1000,- kan ikke retfærdiggøre denne forskel.
Min 959nf kan fx. sagtens køre 1600x1200 i 85hz !!!! og jeg selv kører med
1280x1024 i 100hz.

mvh. John

Fra : Gert Vest

Dato : 07-02-03 19:41

"J.F.K" <jfk006@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pris på 1000,- kan ikke retfærdiggøre denne forskel.
> Min 959nf kan fx. sagtens køre 1600x1200 i 85hz !!!! og jeg selv kører med

Jeg tror også det bliver den. Det er jo begrænset hvad de sidste 1000 kr.
giver, som du påpeger.
Er der ting ved den som du ikke er så glad ved ?
Hvad er du mest glad for ved den ?

GV

Fra : J.F.K

Dato : 07-02-03 20:27

> Er der ting ved den som du ikke er så glad ved ?
> Hvad er du mest glad for ved den ?
>
> GV

Hvis jeg skal finde et kritik pkt. så må det være deres hjemmeside, og det
faktum at der ikke er sket noget mht. drivere i snart et år! men det kan jo
være fordi at den som er der virker.

Mest glad for ved den? jo pænt design, den bliver ikke nær så varm som de
andre skærme jeg har.
Menu styringen er super, plus at den har noget som man kalder "highlight" så
når du aktivere dette så kommer der et meget lyst feldt op som man kan
"lægge" videoafspilleren op beg ved hvis filmen fx. er meget mørk

mvh. John

Fra : Gert Vest

Dato : 07-02-03 22:51

> [...]

> når du aktivere dette så kommer der et meget lyst feldt op som man kan
> "lægge" videoafspilleren op beg ved hvis filmen fx. er meget mørk

Tak for info !

GV