ECS bundkort med SD- / DDR-ram...
Fra : Le-Thor.dk

Dato : 05-02-03 20:58

Hej...

Jeg har for et halvt års tid siden købt et ECS bundkort (K7S5A ATX), sammen
med 256 ram PC2100. For nylig prøvede jeg at sætte 128 SD-ram, men ville
ikke starte op, så jeg tog dem ud igen, men maskinen er død... Hvorfor? Har
jeg fået brændt mine DDR-ram af, eller hvad er der sket?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Thorsen
www.le-thor.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-02-03 21:13

Le-Thor.dk <le_thor@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e416cce$0$13243$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
Har
> jeg fået brændt mine DDR-ram af, eller hvad er der sket?

Satte du SD-rammen i samtidig med DDR- rammen??
Der står da meget tydeligt i manualen at det ikke kan køre med begge
typer på en gang.

Carsten

Fra : Le-Thor.dk

Dato : 05-02-03 21:17

Nej jeg satte først ddr-rammen i, der for et halvt år siden, og her fornylig
sd-rammen...
Men har jeg ødelagt noget? For den vil ikke starte op igen...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Thorsen
www.le-thor.dk

Fra : Martin K

Dato : 05-02-03 21:43

Le-Thor.dk wrote:
> Nej jeg satte først ddr-rammen i, der for et halvt år siden, og her
> fornylig sd-rammen...
> Men har jeg ødelagt noget? For den vil ikke starte op igen...

Ja det er da meget muligt at du ikke satte dem i samtidig. Men som jeg læser
det du skriver, så har du 256 MB DDR PC2100 i maskinen hvorefter du kyler
128 MB SD i UDEN at fjerne DDR'erne. Det det korrekt forstået? Hvis det
forholder sig sådan er det dømt til at gå galt...

--
Martin K

Fra : Le-Thor.dk

Dato : 05-02-03 21:53

Men nu er det gået galt, men hvad er det der er galt, hvad er ødelagt? De
var i samtidigt...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Thorsen
www.le-thor.dk

Fra : N/A

Dato : 05-02-03 21:52

Fra : Le-Thor.dk

Dato : 05-02-03 21:52

Jeg har prøvet CMOS, men uden held. Den prøver at starte op men den
genstarter hele tiden, og der er sort skærm hele tiden.
Jeg havde begge typer ram i samtidigt...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Thorsen
www.le-thor.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-03 22:01

"Le-Thor.dk" <le_thor@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har prøvet CMOS, men uden held. Den prøver at starte op men den
> genstarter hele tiden, og der er sort skærm hele tiden.
> Jeg havde begge typer ram i samtidigt...

Ærgeligt. Prøv at finde ud af om det er rammene eller bundkortet der har
gået sig en tur. Prøv at starte op med SDrammene (kun SD

Mvh
Benny
--
Spil over nettet med gode odds, livebetting og meget mere:
http://www.gamebookers.com/cgi-bin/intro.cgi?rid=146876

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 05-02-03 23:38

Le-Thor.dk wrote:
> Jeg har prøvet CMOS, men uden held. Den prøver at starte op men den
> genstarter hele tiden, og der er sort skærm hele tiden.
> Jeg havde begge typer ram i samtidigt...

Bundkort med slots til både SD-RAM og DDR-RAM er beregnede til kun at
have én type i af gangen.

Hvis bundkortet er designet med sparekniven hængende over sig, så har de
sandsynligvis gjort det sådan at den samme spændingsregulator skal kunne
levere spænding til begge typer RAM. SD-RAM skal have 3,3 Volt.

[Nedenstående er et gæt]
Med begge slags i prøver den at levere 3,3 Volt til begge, og der vil gå
en (for) kraftig strøm, da DDR-RAM'en kun skulle have haft 2,5 Volt.
Så spændingsregulatoren til RAM'en er sandsynligvis tæt på at være død,
eller måske er det kun stangen med DDR-RAM der er død.
Årsagen er delvist det dårlige design, og delvist ukorrekt brug.

Der står garanteret i manualen at man ikke skal proppe begge slags i
samtidig..

Fra : Le-Thor.dk

Dato : 05-02-03 23:48

Jeg har fået det til at virke igen, jeg ved ikke hvad jeg gjorde... Men det
virker.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Thorsen
www.le-thor.dk

Fra : Simonsen

Dato : 06-02-03 01:48

Ellers kunne man jo afslutningsvis sige tak for hjælpen og undskyld
ulejligheden !!!