Hvilken lim benyttes til halsmanchet ?
Fra : Familien Bock

Dato : 04-02-03 23:04

I anledning af det nye år vil jeg skifte min halsmanchet.

Dragten er en neoprentørdragt og halsmanchet er af latextypen.

Hvilken lim skal man bruge til pålimning af den nye ?

Gode tips & råd til selve aftagningen af den gamle er også velkomne !

mvh Lars

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-02-03 23:52

"Familien Bock" <"remove"bock@familie.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Gode tips & råd til selve aftagningen af den gamle er også velkomne !

Hej..

Jeg har for nylig skiftet min halsmanchet.. med et middel resultat.. men jeg
købte et halsmanchet kit hos dykkercentret som indeholder halsmanchet, lim,
latex "tape", sandpapir og et stykke farvekridt.

Godt råd: Følg brugsanvisningen ..
Andet godt råd: Læs brugsanvisningen

Så får du nok et lidt bedre resultat end jeg.

De foreslår at man klipper den gamle manchet af.. jeg har godt nok taget en
hårtørrer og varmet den op hvor den er limet fast og hevet den af.. hvilken
metode der er bedst er jeg ikke sikker på endnu.. jeg skal i svømmeren og se
om den er tæt imorgen.

Fra : Dag Deberitz

Dato : 04-02-03 23:55

"Familien Bock" <"remove"bock@familie.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvilken lim skal man bruge til pålimning af den nye ?
>
> Gode tips & råd til selve aftagningen af den gamle er også velkomne !

Davs Lars!
Du bør absolutt bruge lim af Viking-typen. Altså en to-komponet spesiallim.
"Panter Solution" med hærder er billigere end Viking-limet, men består av
det samme sølet! Bruger du det rette limet kan du let løsne den gamle
limingen med en hår-tørrer næste gang du skal bytte manchett. Lim 6-7 lag
med kost på neoprenfladen (den suger lim) og 3 ganger på latexflaten.5
minutter mellem hver lim-omgang,- 10 minutter fra næst siste til siste
omgang.
Du bruger en hårtørrer til at løsne originallimet på den gamle
halstætningen! Den er limt på med samme type lim som nævnt ovenfor. Før du
limer bær du stryke let over latexen du skal lime med MEK eller litt aceton
på en tøj-fille!
Dag Deberitz
d-deber@online.no
Tønsberg - "Nårvei"

Besøk mitt fotoalbum:
http://community.webshots.com/user/busdiver_/
\!/
(@ @)
---oOO-(_)-OOo------------OOOO0000oooo...._([;]@-[=<
Alle evt. vedlegg samt mailstammen er virussjekket
med siste oppdatering av PC-cillin2003 fra Trend Micro (www.antivirus.com)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-02-03 00:01

"Dag Deberitz" <d-deber@online.no> skrev i en meddelelse
> Du bør absolutt bruge lim af Viking-typen. Altså en to-komponet
spesiallim.

Det er jeg ret uenig i.. viking limen koster 400 pr. dåse og alle andre
mærker koster mellem 160 og 250 kr. og jeg tror det er det samme der er i
dåsen.

Fra : Arnt Eirik

Dato : 05-02-03 13:54

Og derfor skrev Dag følgende:
"Panter Solution" med hærder er billigere end Viking-limet, men består av
det samme sølet!

Så skjønner kanskje du også at Dag FAKTISK anbefalte
en billigere limtype enn Viking limet.

Arnt

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-02-03 23:19

"Arnt Eirik" <aeihanse@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> det samme sølet!
>
> Så skjønner kanskje du også at Dag FAKTISK anbefalte

Jah.. hmm.. jeg fattede nok bare ikke hvad du mente.. sorry.

Fra : Kaz

Dato : 05-02-03 17:39

Jeg har selv rigtig gode erfaringer med at skifte manchetter selv.

Jeg fik den gamle (latex) halsmanchet af med en hårtørrer, sleb af med
sandpapir og brugte en to komponentslim der hedder aqua-part-connect (købt
hos Drecher for under 150 kr., mener jeg) Den nye halsmanchet (neopren)
satte jeg fast på en kegleform (toppen af en bøje) så der var ordentlig styr
på den, det er MEGET vigtigt for at der ikke kommer folder osv. smurte lim
på og trak tørdragten ned over keglen... Lod det tørre ca. et døgn og
hoppede i den lokale havn! Super...

Hvis du får brug for en hjælpende hånd, kan du jo prøve at kontakte
mig... Jeg bor på Als i Sønderjylland!

Mvh.

Kasper Hansen

Fra : Bjarne Kobbernagel

Dato : 05-02-03 23:15

limen den kan købes til 125,- og endnu billigere i større mængder.

http://www.aquashoppen.dk/acatalog/Home_Tilbeh_r___Veligehold_97.html#aBE_2d
BOND

dykkerhilsen
Bjarne