En slags distinct
Fra : Brian Elmegaard

Dato : 04-02-03 08:09

Hej,

i et forsøg på at udforme et program for en konference med flere
parallelle foredragssessioner kunne jeg i mysql godt tænke mig at
kunne lave noget a la:
(select * from base where session='Session1')
(select * from base where session='Session2');

og få resultatet ud tabelleret ved siden af hinanden:

Session1 Title Session2 Title
foo bar baz quux
quuux quuuux

Resultatet skal være 'en slags distinct' så quux ikke også
parres med quuux.

Kan man det i sql eller skal lave noget uden om?

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-02-03 09:06

On Tue, 04 Feb 2003 08:08:33 +0100, Brian Elmegaard wrote:

> Resultatet skal være 'en slags distinct' så quux ikke også parres
> med quuux.
>
> Kan man det i sql eller skal lave noget uden om?
Det kan du sagtens. Se på union.
--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 05-02-03 12:24

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> writes:

> Det kan du sagtens. Se på union.

Så vidt jeg kan se, kan min mysql 3.23 ikke det og det er først i den
endnu gamma version 4.0, der bliver mulighed for union.

Men jeg tror heller ikke det er løsningen.
UNION laver et antal SELECTs og viser resultaterne efter hinanden i rækker.

Jeg vil have resultaterne af flere SELECTs i søjler efter hinanden.
Jeg vil kunne sende det ud i flere tekstfiler, kombinere dem som
komma-separerede og slutteligt hente dem ind igen.

Men det må da kunne gøres nemmere?